کرونا و سرانجام استیلای دلار بر اقتصاد جهانی

به گزارش اهدا بلاگ، سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا از سال پیش زمینه های لازم را برای گسستن حلقه های پیوند میان دو سوی آتلانتیک و نیز با شرق آسیا فراهم نموده بود و با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید این فرایند واگرایانه سرعت بیشتری به خود گرفت و امروز که به کرونا رسیده ایم، ناقوس مرگ دلار را که از مدت ها قبل به صدا در آمده ، بهتر می توان شنید.

کرونا و سرانجام استیلای دلار بر اقتصاد جهانی

ضربه سخت

برغم آنکه دولت ترامپ برای مقابله با حرکت شتابنده کرونا و اثرات آن بر اقتصاد کشور یک محرک ملی 2 تریلیون دلاری تصویب کرد اما این امر به چشم انداز تاریک اقتصاد آمریکا نوری نتابیده است.

بر اساس آخرین آمارها از آمریکا، تعداد مبتلایان به کرونا با شیب تند در حال افزایش است و از مرز 280 هزار نفر عبور نموده و جان بیش از 7 هزار و 400 شهفرایند آمریکایی را نیز گرفته است که این آمار بالاترین تعداد در میان کشورهای دنیا را شامل می گردد و براساس پیش بینی ها این فرایند صعودی تا خاتمه آوریل ادامه خواهد داشت و درحالی که هنوز اثرات واقعی کرونا بر اقتصاد دنیا ظاهر نشده، گزارش ها حاکی از آن است که عظیمترین اقتصاد دنیا یعنی آمریکا به شدت درحال آسیب دیدن است ، بطوری که آخر هفته گذشته 6،6 میلیون آمریکایی در اولین هفته دریافت مزایای بیکاری ثبت نام کردند و مستند به گزارش رسانه های آمریکایی، کارفرماها همچنان در حال اخراج کارگران خود هستند.

بانک مورگان استنلی نیز پیش بینی نموده بحران کرونا ضربه ای به مراتب سنگین تر از بحران 1946 به آمریکا خواهد زد و گفته می گردد با سقوط فراوری ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سالجاری میلادی تا 38 درصد، نرخ بیکاری در فصل بهار به بالاترین میزان یعنی 15.7درصد می رسد و بیش از 21 میلیون شغل حذف خواهد شد، این درحالی است که تا همین حالا هم اقتصاد آمریکا قبل از بسته شدن بازار کسب و کار در ماه مارس بیش از 700 هزار شغل ر ا از دست داده است.

بروز این ناپایداری در اقتصاد آسیب پذیر آمریکا، نرخ برابری دلار آمریکا را در فاصله 22 تا 31 مارس بیش از 2.5 درصد در مقابل یورو تضعیف کرد تا شنمایندگی دلار را بیش از پیش در نیم قرن گذشته به رخ بکشد.

کارشناسان اقتصادی ابراز عقیده نموده اند که این فرایند نزولی در هفته های آینده ادامه خواهد یافت تا جایی که از افزایش نرخ بیکاری در آمریکا رونمایی کند.

البته کرونای جدید قطعا به غیر از آمریکا بر اقتصاد تمامی کشورها ، اعم از اروپایی و آسیایی اثرات شدید خود را خواهد گذاشت، اما به نظر نمی رسد عظیمی آن به ضربه ای برسد که به اقتصاد آمریکا وارد خواهد نمود.

جنگ نفت، آیا عربستان ضربه خواهد زد؟

اقتصاد آمریکا در شرایط حاضر صرفا در معرض تهدید کرونا نیست، بلکه بازی متحد قدیمی اش در بازار نفت و کاهش قیمت ها در هفته گذشته تا مرز 30 دلار نیز بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.

فشار به اقتصاد آمریکا به دلیل بازی بد سعودی ها در بازار و به تبع آن کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته به حدی بود که شماری از اعضای مجلس سنای آمریکا سفیر عربستان در واشنگتن را بخاطر جنگ قیمت نفت بین عربستان و روسیه مورد عتاب قرار داده و تهدید کردند که در صورت ادامه این رویه ، گزینه تغییر در روابط واشنگتن با ریاض را پی خواهند گرفت.

سایت خبری العهد 12 فروردین بیان کرد که سناتور تد کروز گفته که وی و 12عضو مجلس سنا در پیامی به عربستان، به وسیله ریما بنت بندر سفیر این کشور در واشنگتن، ریاض را بخاطر سوءاستفاده از بحران ویروس کرونا به وسیله بازی با قیمت های نفت در قالب اختلافات با روسیه سرزنش و تهدید نموده اند. آنها اعتقاد دارند بازی با قیمت نفت باعث زیان فراورینمایندگان نفت شیل آمریکایی و خارج شدن آنها از بازار شده است.

البته سعودی ها در ضربه زدن به متحد و برادر عظیم سنتی خود آمریکایی ها سابقه قبلی هم دارند، بطوری که علاوه بر نقشی که در انهدام برج های دو قلوی نیویورک در سال 2001 میلادی داشتند، سالها سلاح های آمریکایی را در اختیار القاعده به عنوان یک گروه تروریستی قرار می دادند.

گزارشگران سی ان ان در جریان یک تحقیق در سال گذشته به مدارکی دست یافتند که نشان می دهد بعضی از تسلیحات خریداری شده از سوی سعودی ها تحویل شبه نظامیان (گروه تروریستی) القاعده شده و آنها نیز از تکنولوژی های حساس آمریکایی برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در مناطق درگیری استفاده می نمایند.

این گزارش که در فوریه 2019 تقریبا اندکی بیش از یک سال پیش تهیه شده ، تاکید دارد که عربستان سعودی و شرکای ائتلافی اش تسلیحات ساخت آمریکا را به تروریست های القاعده، تندروهای سلفی و دیگر گروه های ستیزه جو در یمن منتقل نموده اند و این اقدام تخلف از توافق با آمریکا بوده است.

از همین رو احتمال اینکه این متحد نه چندان قابل اعتماد با بازی خارج از قاعده برادر عظیمتر در بازار نفت به او ضربه بزند ، از نگاه آمریکایی ها دور نیست.

کاهش قیمت در بازار دنیای در حالی که صنعت نفت آمریکا سرمایهگذاری عظیمی بر روی نفت شیل انجام داده ، می تواند به فروپاشی اقتصاد آمریکا و در نتیجه آن فروپاشی دلار در اقتصاد دنیای یاری کند.

پیامدهای اجتناب ناپذیر

در چنین شرایطی که اقتصاد دنیای با آن روبه روست، چند اتفاق در بازارهای اقتصادی و پولی دنیا اجتناب ناپذیر است؛

بحران اقتصادی عظیم حاصل از اثرات کرونا در آمریکا به سقوط ارزش دلار در مرحله اول خواهد انجامید ؛ البته کارشناسان معتقدند که اگر فرایند مقابله با کرونا خارج از سیاست های ناپایدار و تصمیمات پیش بینی نشده ترامپ ، برنامه ریزی و راهنمایی گردد، احتمال توقف سیر نزولی ارزش دلار وجود دارد که البته با این تیمی که در کاخ سفید جا خوش نموده اند، بعید به نظر می رسد.

اما در مرحله بعد و در صورتی که آمریکایی ها نتوانند خود را جمع نمایند، حتی فروپاشی هژمونی دلار بر اقتصاد دنیای را هم در پی خواهد داشت؛ این موضوعی است که همین حالا هم بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان آن را خیلی دور از دسترس نمی دانند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 102

به "کرونا و سرانجام استیلای دلار بر اقتصاد جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و سرانجام استیلای دلار بر اقتصاد جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید