سرلشکر صفوی: ساختار قدرت دنیا در حال حرکت به سمت شرقی-غربی شدن است

به گزارش اهدا بلاگ، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: هم اکنون در دهه دوم قرن بیست و یکم ساختار قدرت در دنیا آرام آرام به سمت نظم جدیدی در حرکت است که مبین یک ساختار دو بخشی شرقی-غربی در نظام قدرت دنیای است.

سرلشکر صفوی: ساختار قدرت دنیا در حال حرکت به سمت شرقی-غربی شدن است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش بین المللی اتحادیه مالی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای که در استان گیلان برگزار گردید، گفت: از اواخر سال گذشته یعنی سال نود و هشت تا به امروز بیش از ده ماه این همایش طراحی علمی و ساختاری و محتوایی و اجرایی شد.

وی اضافه نمود: 7 دانشگاه ایران مشارکت علمی داشتند و حضور 31 استاد در کمیته علمی و دریافت بیش از صد مقاله از سوی اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی به دبیرخانه همایش در تهران با توجه به شرایط کرونای به محدودیت های زمانی همایش به 1 روز، چهل و چهار مقاله و سخنرانی به صورت حضوری و یا ویدئو کنفرانس در 6 پنل علمی و 2 پنل تخصصی ارائه خواهد شد.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه به نظر می رسد ساختار قدرت در نظام بین المللی امروز در ابعاد ژئوپلیتیکی، ژئو اکونومیکی و ژئو استراتژیک در دوره گذار و انتقال قرار گرفته است، گفت: هم اکنون در دهه دوم قرن بیست و یکم ساختار قدرت در دنیا آرام آرام به سمت نظم جدیدی در حرکت است که مبین یک ساختار دو بخشی شرقی-غربی در نظام قدرت دنیای است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه دارد: افول قدرت مالی، سیاسی و فرهنگی آمریکا از درون سرزمین آمریکا تا بیرون آن قطعی است و آمریکا دیگر ابرقدرت دنیا نیست بلکه قدرتی در کنار سایر قدرت های نوظهور و دنیای است.

وی اضافه نمود: شکست هژمونی آمریکا و کاهش تأثیرگذاری تحریم ها و سایر ابزار های مالی، سیاسی و رسانه ای برای اعمال فشار حداکثری علیه دولت ها و ملت های مستقل و غیر همسو مثل ایران و روسیه چین ظاهر شده است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: پیدایش قدرت های مالی، سیاسی و فرهنگی و امنیتی جدید در مقیاس منطقه ای و قاره ای در قاره آسیا، اقیانوسیه مثل توافق تشکیل گروه همکاری مالی جامع منطقه ای موسوم RCEP که همین هفته به صورت ویدئوکنفرانس به میزبانی ویتنام به امضاء سران ده کشور آسه آن به همراه چین، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، هند، استرالیا، نیوزلند حاصل شد مبین این موضوع است که مهم ترین پیغام این تشکل مالی جدید آن است که ترکیبی و متنوع از اقتصاد کشور های توسعه یافته، درحال توسعه، و دارای حداقل توسعه را شامل می شود، و شرح بیشتر آنکه آقای ترامپ در نوامبر 2016 از پیمان تجاری اقیانوس آرام مرکب از کشور های استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مکزیک، نیوزیلند، پِرو، سنگاپور خارج شده.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با اشاره به کلان فرایند های اقتصاد دنیای به اهمیت انرژی های فسیلی نفت و گاز و امنیت انتقال آن اشاره و گفت: استمرار ارزش و اهمیت حمل ونقل دنیای کالا و مسافر قاره ای و منطقه ای دریایی، ریلی و جاده ای در کاهش زمان و هزینه ها در راستا های امن غیرقابل کنترل توسط دزدان دریایی که مهم ترین آن ها رژیم ایالات متحده و تسلط قدرت دریایی اوست در آب های بین المللی.

وی گفت: افزایش جمعیت و مصرف گرایی خصوصاً در قاره های آسیا و آفریقا و گسترش نابرابری و بی عدالتی مالی در بین مردم و بعضی از کشور ها دیگر کلان فرایند های مهم است.

سرلشکر صفوی درباره صندلی اتحادیه مالی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیکی مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای، مطرح کرد: سران دولت ها، خبرگان علوم اقتصاد سیاسی و ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک کشور های عضو با تفاهم با یکدیگر نسبت به راهبرد های دولت های دشمن و رقیب و ضرورت اتخاذ راهبرد مالی، سیاسی متناسب با احتیاج های مشترک می توانند این اتحادیه مالی اوراسیا را با داشتن ظرفیت های بزرگ و متنوع ژئوپولیتیکی و ژئو استراتژیکی و ژئو اکونومیکی و شبکه حمل ونقل ریلی، دریایی و زمینی و وجود مناطق آزاد در کشور های عضو را تبدیل به یک اتحادیه همه جانبه درون قاره ای و فراقاره ای نمایند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی غیرقابل جایگزین جمهوری اسلامی ایران را در دنیا کم نظیر مطرح کرد و گفت: ایران به عنوان یک چهارراه ترانزیتی محور های چین، قزاقستان، آسیای مرکزی و خاورمیانه را به مدیترانه و اروپا وصل می نماید. کریدور ترانزیتی هند ایران روسیه به اروپا دیگر محور مالی می تواند باشد.

وی اضافه نمود: کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و اتصال ظرفیت های ژئواکونومیکی حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر به بنادر خلیج فارس و دریای عمان و اتصال به شبکه ریلی سراسری ایران به منطقه آزاد چابهار که تا سال آینده تکمیل می شود از دیگر فرصت های منطقه آزاد انزلی و کاسپین و کشور های عضو اتحادیه مالی اوراسیا است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: روابط مالی حوزه ژئوپلیتیکی قفقاز، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، آناتولی (ترکیه) و اتصال آن به دریای سیاه دریای مدیترانه و اروپا در حمل ونقل کالا انرژی و توریست در اتحادیه مالی اوراسیا می توانند تاثیرگذار باشد و جلوی تنش ها و مخاصمات بعضی از کشور های قفقاز که خواست آمریکا است را بگیرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: دولت های عضو اتحادیه مالی اوراسیا و بخش های خصوصی و مناطق آزاد آن ها با تعامل با سازمان همکاری شانگ های و دیگر اتحادیه های منطقه ای نظیر سارک در جنوب آسیا و سازمان اکو و سازمان تشکیل شده جدید RCEP یا همکاری مالی جامع منطقه ای با با داشتن ظرفیت های بزرگ جمعیت چندمیلیاردی، وجود سرزمین و فضای بیش از چهل میلیون کیلومترمربع منابع و ذخایر فلزی و انرژی و تکنولوژی، توان فضایی و ماهواره ای و قدرت شبکه های حمل ونقل ریلی، دریایی و زمینی و قدرت نظامی و شبکه های اطلاع رسانی و داشتن روابط و زمینه های تمدن و فرهنگ شرقی می توانند ساختار جدید قدرت شرقی یا قدرت دنیای آسیایی را بر مبنای فرهنگ و اقتصاد و جمعیت در قرن بیست و یکم را پایه گذاری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 520

به "سرلشکر صفوی: ساختار قدرت دنیا در حال حرکت به سمت شرقی-غربی شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرلشکر صفوی: ساختار قدرت دنیا در حال حرکت به سمت شرقی-غربی شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید