پیش بینی اقتصاددان برنده نوبل درباره احتمال نکول بدهی امریکا

به گزارش اهدا بلاگ، پل کروگمن اقتصاددان ارشد و برنده جایزه نوبل که ستون نویس پرسابقه ای در روزنامه نیویورک تایمز است به تازگی هشدار داده که خطر نکول یا اعلام ناتوانی در پرداخت بدهی از سوی ایالات متحده بسیار جدی و واقعی است.

پیش بینی اقتصاددان برنده نوبل درباره احتمال نکول بدهی امریکا

به گزارش خبرنگاران، او در مقاله ای که به تازگی در نیویورک تایمز منتشر نموده اشاره داشته که سقف بدهی باید لغو گردد زیرا باعث شده تا به عنوان ابزاری برای اعمال فشار از سوی جمهوری خواستار مورد استفاده قرار گیرد، او از این استفاده ابزاری از موضوع سقف بدهی به عنوان نقطه خفه نماینده مالی یاد نموده است.

خزانه داری ایالات متحده تخمین زده که آن کشور کم تر از یک ماه فرصت دارد تا سقف بدهی خود را پیش از اعلام نکول احتمالی افزایش دهد.

به گفته پل کروگمن ایالات متحده ممکن است به نکول نزدیک تر گردد و برای جلوگیری از این شرایط باید سقف بدهی را لغو نماید. او در مقاله روز یکشنبه خود نوشته بود: این احتمال که دولت فدرال به زودی قادر به تامین مالی عملیات عادی خود نباشد، بسیار واقعی شده است. با این وجود، شرایط امریکا به بدی دیگر کشورهایی نیست که بدهی خود را نکول نموده اند از جمله یونان در سال 2009 میلادی. اگر این اتفاق رخ دهد بدان خاطر است که نمایندگان جمهوری خواه در کنگره کوشش می نمایند از سقف بدهی ها برای اخاذی و کسب امتیازات سیاسی استفاده نمایند چرا که می دانند خواسته های شان هیچ شانسی برای تصویب شدن به وسیله رویه عادی قانونگذاری را ندارند.

او راهکارهایی را برای مقابله با این شرایط به دولت بایدن پیشنهاد داده از جمله ضرب سکه یک تریلیون دلاری برای سپرده گذاری در فدرال رزرو و دیگری انتشار اوراق قرضه ممتاز که اوراق بدهی هستند که به قیمتی بالاتر از ارزش اسمی فروخته می شوند. در واقع، هر دو اقدام به دولت این امکان را می دهند که حتی در صورت کارشکنی قانونگذاران در برداشتن سقف بدهی بتواند وام بیش تری دریافت کند.

این شرایط در حالی است که مهلت عدم پرداخت بدهی های آمریکا نزدیک تر می گردد و جانت یلن وزیر خزانه داری تخمین می زند که دولت بایدن در تاریخ یکم ژوئن با اتمام پول نقد روبرو خواهد شد.

کروگمن خاطرنشان می سازد که حتی اگر ایالات متحده اوراق قرضه را بیش از ارزش اسمی بفروشد اولین کشوری نخواهد بود که بدهی خود را دستکاری می نماید. او می گوید بخشی از بدهی بریتانیا تا سال 2015 میلادی شامل اوراق قرضه ای بود که سررسید نمی شدند بدان معنا که ارزش اسمی نداشتند.

کروگمن در مقاله خود می نویسد: شما ممکن است بپرسید که اگر دولت بتواند با تعریف بدهی بازی کند ما چگونه باید سقف بدهی را اعمال کنیم. پاسخ این است که ما اصولا نباید سقف بدهی داشته باشیم. دولت باید در خصوص آن تصمیم بگیرد. مالیات ها و هزینه ها و پیامدهای مالی را در نظر بگیرید بدون این یک نقطه خفه نماینده اضافی ایجاد کنید که عناصر افراطی بتوانند از آن به مثابه یک سلاح در راستای اهداف خود استفاده نمایند.

منبع: بیزینس اینسایدر

منبع: فرارو
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1439

به "پیش بینی اقتصاددان برنده نوبل درباره احتمال نکول بدهی امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی اقتصاددان برنده نوبل درباره احتمال نکول بدهی امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید