پاسخ چندباره کارگزاران به تحلیل عوام فریبانه مرعشی

به گزارش اهدا بلاگ، سخنگوی حزب کارگزاران با اعتماد به نفس منحصر به فرد، از مجلس جدید که یک ماه است سرکار آمده خواست تا جوابگوی نابسامانی های اقتصادی ای باشد که دولت مورد حمایت طیف متبوع وی پدید آورده است؟!

پاسخ چندباره کارگزاران به تحلیل عوام فریبانه مرعشی

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، حسین مرعشی درباره نامه رؤسای 12 کمیسیون مجلس به روحانی گفت: این نامه می خواهد این پیام را بدهد که سیاستگذاران مجلس بنا دارند تا به سمت یک تنش سیاسی جدید در کشور بروند. در شرایط فعلی هم این پیام به نظرم آثار حادی خواهد داشت. به هر حال در شرایط کنونی به نظر می رسد مجلس تصمیم گرفته تا راهبرد استفاده از مسائل عمومی کشور به نفع منافع جناحی را در پیش بگیرد.

وی در گفتگو با روزنامه ایران گفت: ببینید از نظر منطقی به نظر من این نامه دچار ضعف های جدی است. ازجمله اینکه رئیس جمهوری و دولت متعهد به برنامه هایی هستند که خودشان در دو انتخابات اعلام کرده و بابت آن ها رأی گرفته اند نه برنامه سیاسی کسانی که رقیب آن ها بودند. خب مردم به آن شعار هایی که آقایان می گویند رأی نداده اند و اگر روی آن ها خیلی اصرار دارند، یک سال دیگر صبر کنند و اگر از مردم برای اداره دولت بر اساس این شعار ها رأی گرفتند، آن وقت خودشان عمل کنند.

مرعشی با تخطئه شعار انقلابی بودن کنندگان مجلس گفت: اگر می گویند انقلابی گری یعنی اینکه مذاکره ای نباید در سطح بین المللی داشته باشیم، ادامه آن را هم بگویند. تصور اینکه کسی بگوید در شرایط تنش فزآینده در روابط خارجی و مسائل رو به افزایش روابط اقتصادی با خارج، موضع من عدم مذاکره و قطع همکاری است، اما توقع دارم وضع مردم هم بدتر نشود و ارزش پول ملی هم نریزد و اشتغال از بین نرود، تصوری غیرواقعی است. ما الان فروش نفت مان تقریباً رو به تعطیلی است. نمی شود که هم بابت اینکه فروش نفت از بین رفته و ما باید اقتصادمان را بدون نفت اداره کنیم شاد باشیم، هم وقتی دلار می شود 20 هزارتومان برایمان سؤال شود که چرا این طور شده. هرکاری لوازمی دارد و تبعاتی؛ انقلابی بودن دردنیای امروز با تعریفی که این طیف تندرو سیاسی دارند نتیجه اش فشار اقتصادی می شود. نتیجه اش توقف صادرات نفت هم هست.

مرعشی می افزاید: سؤال خیلی ساده این است که الان دولت با یک کسری 200 هزار میلیارد تومانی روبرو است. عزیزان انقلابی که این طور انتقاد می کنند چه راهی برای برطرف این کسری دارند؟ چگونه می خواهند آن را حل کنند؟

آقایان مسئول مجلس انقلابی یک راه حل برای این بدهند اگر راه حلی دارند. یا اینکه امروز کشور حداقل به 15 میلیارد دلار ارز 4 هزار و دویست تومانی نیاز دارد برای تأمین دارو و نیاز های اولیه تا این اقلام گران نشوند. مجلس انقلابی راه حلش برای تأمین این مبلغ چیست؟ صادرات نفت متوقف است. مجلس انقلابی راه حلش را برای احیای دوباره صادرات نفت با همان حجم قبل از تحریم بگوید.

آقای مرعشی در این مصاحبه طولانی عمداً نمی گوید که بسیاری از تلخی های اقتصادی که او برمی شمارد، عایدات دولت برجام و دیگر هیچ است. در واقع امثال او باید جای متهم نشانده و محاکمه شوند، اما ادای مدعی العمومی درمی آورند. نامه رؤسای کمیسیون های مجلس پیام روشنی دارد: جهت هفت ساله ای که دولت رفته، در بن بست بود و خسارت های بزرگی به کشور تحمیل کرد و باید تغییر کند.

اما امثال آقای مرعشی برخلاف این مطالبه امیدوارانه برای تغییر، اصرار دارند بگویند که دولت در یک سال باقی مانده از دوره خود نیز تکان نخواهد خورد و دست روی دست می گذارد تا شرایط را بدتر کند!

برجام حتی اگر خوب بود و ادامه می یافت و زیربار آمریکا و غرب نمی ماند، در خوش بینانه ترین تحلیل، آورده بسیار محدودی می توانست داشته باشد و نمی توانست جای تدبیر و تلاش دولت را بگیرد. اما واقعیت این است که برجام اساساً برای به تحلیل بردن توانمندی های اقتصادی کشور طراحی شده بود. اما در هر حال وقتی این جهت به بن بست رسیده- و از ابتدا هم بن بست بود- آیا می توان گفت دولت از مردم رأی گرفته و تغییر جهت نمی دهد؟ اکنون زندگی مردم زیر بار فشار سوء تدبیر اقتصادی است و این فشار با خروج از اتکا و امید به غرب برطرف می شود. به یک معنای دیگر و برخلاف تحریف گری آقای مرعشی، شرایط موجود حاصل غیرانقلابی عمل کردن در روبروه با بدعهدی غرب است و نه نتیجه رفتار انقلابی. اعتماد به دشمن بود که موجب شد صادرات 1/5 میلیون بشکه ای نفت قبل از برجام، به زیر 300 هزار بشکه برسد. از سوی دیگر، مرعشی در حالی از مضیقه ارزی حرف می زند و از مجلس می خواهد پاسخگو باشد که هنوز سرنوشت 18 میلیارد دلار ارز دولتی واگذار شده و 27 میلیارد دلار ارز اختصاص یافته برای صادرات معلوم نیست! ارز 20 هزار تومانی نتیجه مجموعه ای از این بی تدبیری های بی سابقه است و عجیب و مشکوک این که سخنگوی حزب اشرافی کارگزاران اصرار دارد رویکرد عقیم دولت نباید تغییر بکند!

و بالاخره این که رفوگری و ماله کشی آقای مرعشی، برخلاف محتوای بیانیه دو سال پیش حزب متبوعش درباره سوء عملکرد دولت است. این حزب پس از ناکامی رئیس جمهور در پاسخ به 4 پرسش از 5 پرسش کنندگان مجلس دهم نوشت: پاسخ های روحانی نه مجلس را قانع کرد و نه ملت را راضی ساخت. دولت حاضر دارای استراتژی اقتصادی روشنی است. جز اقتصاددانان آزادیخواه، طرفداران نهادگرایی هم دل خوشی از دولت ندارند. دولت روحانی، دولتی سرگشته و دولت بزم است نه دولت رزم.

همچنین لیلاز عضو مرکزیت کارگزاران به یورو نیوز گفته بود: اگر اختیارات موجود به چوب خشک داده شده بود، بهتر از دولت روحانی عمل می کرد.

همچنین اظهارات چندباره کرباسچی دبیرکل کارگزاران درباره فشلی و خستگی و بی برنامگی دولت معروف است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 305

به "پاسخ چندباره کارگزاران به تحلیل عوام فریبانه مرعشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ چندباره کارگزاران به تحلیل عوام فریبانه مرعشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید