مالکان خانه های خالی در سال چقدر باید مالیات پرداخت نمایند؟ ، مقایسه با کشورهای پیشرفته

به گزارش اهدا بلاگ، شاید باورتان نگردد اما بالاخره پس از سال ها و بعد از کش و قوس های فراوان قرار است از خانه های خالی مالیات گرفته گردد. قانونی که در تیرماه سال 94 تصویب شد و قرار بود با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور ظرف شش ماه توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی گردد و از خانه های خالی مالیات گرفته گردد به دلیل آماده نشدن سامانه تا کنون بلاتکلیف مانده بود.

مالکان خانه های خالی در سال چقدر باید مالیات پرداخت نمایند؟ ، مقایسه با کشورهای پیشرفته

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خراسان، اما خوشبختانه این سامانه بعد از پنج سال آماده شده و قرار است از تابستان سال جاری قانون اجرایی گردد. قانونی که قبل از اجرایی شدن هم بعضی کارشناسان به آن ایرادهایی را وارد دانسته اند. به هرحال آغاز و اجرایی شدن این قانون شاید بتواند بیش از 2.5 میلیون خانه ای را که بدون استفاده و فقط به صرف سرمایه گذاری خریداری شده به بازار مسکن سرازیر کند و همین باعث گردد قیمت خانه و اجاره بهایی که در بیشتر موارد از حداقل حقوق یک کارگر به مراتب بیشتر است کمی کاهش یابد. امروز قصد داریم کمی از جزئیات این قانون، نحوه شناسایی این خانه ها و مبالغی که مالکان خانه های خالی باید به عنوان مالیات بپردازند بنویسیم و نگاهی هم داشته باشیم به تجربه دیگر کشورها.

  • جزئیات قانون

هر واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه و بلا استفاده بماند، به عنوان خانه خالی، مشمول مالیات موضوع ماده 54 مکرر قانون می گردد. بدین شکل که سال اول مشمول مالیات نیست اما در سال دوم به میزان 50 درصد ارزش اجاری ملک مشمول مالیات می گردد. سال سوم 100 درصد و از سال چهارم به بعد سالانه یک و نیم برابر ارزش اجاری ملک از مالک به عنوان مالیات دریافت می گردد. به طور مثال اگر ارزش اجاری ملکی ماهانه دو میلیون تومان باشد، این دو میلیون تومان در طی 12 ماه می گردد 24 میلیون تومان. اگر این ملک دو سال خالی باشد باید 12 میلیون تومان در سال مالیات بپردازد، اگر سه سال خالی بماند باید 24 میلیون تومان مالیات پرداخت کند و از سال چهارم این رقم به سالیانه 36 میلیون تومان می رسد.

طبق قانون افرادی که از سال 95 خانه شان خالی بوده ، مشمول مالیات با نرخ 1.5 برابر ارزش اجاری می شوند. همچنین براساس قانون هر خانه ای که بر اساس سامانه املاک و مستغلات، خالی تشخیص داده گردد، مشمول مالیات است و فرقی بین سنددار بودن یا نبودن آن وجود ندارد.

در این میان بعضی نماینده های مجلس معتقدند این قانون ایراد دارد چون فقط شامل خانه های بالای 150 متر می گردد اما معاون سازمان امور مالیاتی در تشریح جزئیات مالیات بر خانه های خالی گفته: بناهای مسکونی تا 150 متر مشمول مالیات اجاره نمی گردد و معاف از مالیات بر اجاره هستند. اما این معافیت برای مالیات بر خانه های خالی وجود ندارد یعنی هم خانه های عظیم تر از 150 متر و هم خانه های کوچک تر از 150 متر، در صورتی که به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، مشمول مالیات بر خانه های خالی می شوند.

  • بیش از 3 میلیون خانه خالی در کشور

آمارها نشان می دهد که در سال های اخیر میزان فراوری مسکن در کشور با احتیاج موجود فاصله بسیاری داشته و متاسفانه هر سال هم از تعداد فراوری کاسته شده است. مطابق سرشماری سال 95 در حالی که تعداد خانوارهای کشور24 میلیون و 196 هزار خانوار گزارش شده، تعداد واحدهای مسکونی دارای سکنه کشور 22 میلیون و 825 هزار واحد بوده است. این یعنی حدود یک و نیم میلیون خانواده بدون سرپناه و خانه بوده اند با این حال با نگاهی به گزارش مرکز آمار درباره خانه های خالی می بینیم که در سال 1395 حدود 2.8 میلیون واحد خالی در کشور وجود داشته است که بدون استفاده و برای سرمایه گذاری تهیه و رها شده اند. به طورقطع این آمار در سال های اخیر رشد بیشتری داشته و به نظر می رسد این روزها بیش از سه میلیون واحد خالی در کشور وجود داشته باشد که امیدواریم با اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی بخش عمده ای از آن ها برای بهره برداری توسط متقاضیان به بازار عرضه گردد.

  • نحوه شناسایی خانه های خالی

شناسایی خانه های خالی هم با توجه به شگردهایی که بعضی از آن ها را این روزها در فضای مجازی می بینیم خود فرایند پیچیده ای است. اما بر اساس قانون، شناسایی خانه های خالی به وسیله سامانه ملی املاک و اسکان کشور صورت می گیرد. به این صورت که ابتدا با آمار دستگاه هایی مانند شهرداری، ثبت اسناد، شرکت های آب و برق و ... تعداد واحدهای یک فرد شناسایی و سپس برحسب تاریخ صدور پروانه ساختمانی و سرانجام کار که در سیستم شهرداری ثبت شده، املاک به دسته های استیجاری، ملکی و خالی تقسیم خواهند شد. در این صورت با توجه به این که اطلاعات ملکی افراد در سامانه ثبت شده، در صورتی که خانه های دوم به بالای یک فرد به صورت استیجاری ثبت نشده باشد، خالی محسوب می گردد.

  • تجربه کشورهای دیگر برای کم کردن خانه های خالی

مشکل خانه های خالی پدیده جدیدی در اقتصاد نیست و بسیاری از کشورها با این عارضه دست به گریبان بوده اند و هر یک با سیاست های مختلفی به جنگ این مشکل رفته اند. اما به طور کلی می توان گفت مخرج مشترک تمام این سیاست ها استفاده از اهرم های مالیاتی بوده که در ادامه به آنالیز اقداماتی که در پنج کشور جهان انجام شد می پردازیم.

اسپانیا - روزانه 9 یورو جریمه

اسپانیا مالکان واحدهای خالی را به میزان روزانه 9 یورو جریمه می نماید. با این تصمیم گیری از سوی دولت ایالتی باسک اسپانیا در صورتی که ملک مد نظر برای سال دوم نیز خالی بماند مقدار جریمه به میزان 12 یورو در روز افزایش می یابد.

کانادا - جریمه 10 هزار دلاری برای هر روز

در کانادا اقشار جامعه باید اطلاعات خود را در سیستم سازمان مالیات وارد نمایند، در صورتی که عمدی خانه های خالی خود را مخفی نمایند، علاوه بر مالیاتی که برای خانه خالی باید بپردازند جریمه ای معادل 10 هزار دلار به ازای هر روز خالی بودن خانه از آن ها دریافت می گردد.

آمریکا - 10درصد ارزش ملک

بنابر یک مصوبه قانونی در آمریکا، خانه هایی که به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده خالی نگه داشته شده باشند، صاحبان آن ها مالیاتی معادل 10درصد ارزش ملک را باید بپردازند. این مالیات برخانه هایی اعمال می گردد که برای مدت زمان یک سال خالی ثبت شوند.

فرانسه - 25 درصد کل اجاره

مالیات بر خانه های خالی در فرانسه از سال 2013 اجرایی شد. نرخ مالیات برای خانه های خالی در سال اول 12.5 درصد و از سال های بعدی 25 درصد کل اجاره بها وضع شد. البته معافیت های خوبی هم برای بازسازی خانه های فرسوده ای که برای استفاده بازسازی یا نوسازی شوند معین شد.

اسکاتلند - افزایش 100 درصدی مالیات

تخفیف مالیاتی بر خانه های خالی از سال 2013 در اسکاتلند لغو شد و برای هر خانه ای که بیش از یک سال خالی باشد قانون به دولت اجازه داد که مالیات بر خانه های خالی را 100 درصد افزایش دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 227

به "مالکان خانه های خالی در سال چقدر باید مالیات پرداخت نمایند؟ ، مقایسه با کشورهای پیشرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکان خانه های خالی در سال چقدر باید مالیات پرداخت نمایند؟ ، مقایسه با کشورهای پیشرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید