لزوم خاتمه حمایت تسلیحاتی انگلیس از عربستان

به گزارش اهدا بلاگ، خبرنگاران، گروه بین الملل: در هفته های اخیر شاهد اوج گیری درخواست ها برای پایان یافتن حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن و پایان رنج مردم این کشور هستیم و در همین رابطه آمریکا و ایتالیا کشورهایی هستند که اقدام به قطع صادرات سلاح به عربستان سعودی و امارات به دلیل ادامه جنگ یمن نموده اند.

لزوم خاتمه حمایت تسلیحاتی انگلیس از عربستان

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

در این میان دولت های استرالیا و انگلیس نیز با درخواست های زیادی برای سرانجام دادن به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات روبرو هستند.

البته گفتنی است که سرانجام دادن به صدور تسلیحات به عربستان نه به دلیل پشیمانی این کشورها از حمایت از جنایات عربستان سعودی و امارات در یمن بوده بلکه سیاستمداران این کشورها برای کاهش حجم انتقادها، وادار شده اند تا برای مدتی ژست حمایت از مردم یمن را بگیرند و گرنه حمله عربستان و متحدانش به یمن در زمان ریاست جمهوری فردی به اصطلاح دموکرات و ضد جنگ به نام باراک اوباما با معاونت جو بایدن شروع شده و از حمایت گسترده آنها نیز بهره مند شد.

در همین رابطه در انگلیس نیز از مدت ها قبل بعضی از نمایندگان مجلس عوام این کشور خواهان سرانجام فروش سلاح به عربستان سعودی هستند اما دولت بریتانیا تا کنون به این خواسته بی توجهی نموده است.

در همین رابطه در ماه گذشته طوماری در مجلس انگلیس تهیه شد که در آن بطور رسمی از وزارت خارجه این کشور خواسته شده بود تا به حمایت از جنگ یمن و فروش سلاح به عربستان سعودی سرانجام بدهد.

تا تاریخ هفتم بهمن ماه دست کم 24 نماینده مجلس انگلیس این طومار را امضا نموده بودند. یکی از نمایندگانی که این طومار را امضا و درباره آن سخنرانی نموده بود بل ریبریو ادی بود.

ادی با انتقاد از همراهی دولت این کشور با عربستان سعودی در جنگ یمن، در پیامی در توئیتر نوشت: از زمان شروع جنگ یمن، انگلیس 5.3 میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی فروخته است. در همین مدت زمان عربستان سعودی 516 مورد نقض حقوق بشر داشته است. دولت (انگلیس) باید آتش افروزی را سرانجام داده و فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند.

این اظهارات و توئیت ادی بهانه ای شد تا خبرنگاران در تماس با وی خواهان شرح بیشتر او در خصوص دلیل پافشاری تعدادی از نمایندگان انگلیس برای سرانجام فروش تسلیحات به عربستان سعودی گردد.

ادی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص دلایل خود برای مخالفت با جنگ یمن گفت: جنگ یمن تأثیرات ویرانگری بر مردم این کشور داشته است. قحطی در این کشور یک تهدید دائمی است و من از این فرصت استفاه نموده و خواسته مارک لاوکوک، رئیس بخش امور انسان محبت آمیز سازمان ملل متحد، درباره لزوم برقراری آتش بس فوری در یمن را مورد تاکید قرار می دهم. با توجه به بحران هایی که یمن با آنها روبرو است جنگ در این کشور باید سرانجام یافته و انگلیس نیز نباید دیگر به وسیله فروش سلاح به عربستان سعودی موجب ادامه آن گردد. من به رصد اوضاع یمن ادامه داده و همچنان در مجلس انگلیس در حمایت از سیاست خارجی که در آن صلح مداری و عدالت اجتماعی حرف اول را بزند سخن می گویم.

یادآور می گردد ادی چندی قبل به همراه 23 تن دیگر از اعضای مجلس انگلیس در نامه به وزیر خارجه انگلیس به تداوم حمایت لندن از ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن اذعان و خواهان توقف آن شده بودند.

بل ریبریو-اِدی که عضو حزب کارگر انگلیس است، در صفحه توئیتر خود نامه ارسالی این 24 عضو مجلس انگلیس را منتشر نموده بود.

در این نامه خطاب به دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس آمده بود: ما این نامه را در حمایت از 25 ژانویه که به عنوان روز جنبش دنیا به جنگ یمن، نه می گوید معین شده، می نویسیم. ما از صمیم قلب با اقدام این دولت محافظه کار در ادامه تجهیز تسلیحاتی ائتلاف به رهبری سعودی برای بمباران یمن مخالف هستیم.

این 24 قانونگذار انگلیس ادامه دادند: از بمب های ساخت انگلیس در حملات هوایی سعودی که باعث مرگ هزاران نفر از غیرنظامیان یمنی شامل زنان و بچه ها شده است، استفاده می گردد. تخمین زده شده که از شروع این جنگ، حدود 15 میلیارد پوند تسلیحات ساخت بریتانیا به عربستان سعودی فروش رفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 700

به "لزوم خاتمه حمایت تسلیحاتی انگلیس از عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم خاتمه حمایت تسلیحاتی انگلیس از عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید