ساخت مواد نانویی پیشرفته برای ایمپلنت های پزشکی

به گزارش اهدا بلاگ، محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران پیروز به فراوری نوعی از ایمپلنت های دندانپزشکی با آلیاژی مستحکم شدند. آنها این محصول را با استفاده از فناوری نانو توسعه دادند.

ساخت مواد نانویی پیشرفته برای ایمپلنت های پزشکی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران پیروز به فراوری نوعی از ایمپلنت های دندانپزشکی با آلیاژی مستحکم شدند. آنها این محصول را با استفاده از فناوری نانو توسعه دادند.

این محققان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی این پژوهش را انجام دادند. فراوری فلزات فوق مستحکم نانو ساختار جهت کاربردهای پزشکی عنوان این پژوهش است.

قادر فرجی مجری این طرح پژوهشی گفت: مواد پیشرفته جدیدی برای استفاده در ایمپلنت های پزشکی در این طرح پژوهشی توسعه یافت. فراوری این مواد برای ایمپلنت های دندانپزشکی انجام شد. در حال حاضر در این نوع ایمپلنت ها از آلیاژ تیتانیوم حاوی فلز وانادیوم و آلومینیوم استفاده می گردد. استفاده از این فلزات در ایمپلنت ها مضرر است و آسیب هایی را ایجاد می نماید.

وی ادامه داد: تیتانیوم خالص نیز استحکام لازم برای ایمپلنت شدن را ندارد، پس در این طرح با استفاده از فناوری پیشرفته و در مرز دانش تغییر شکل پلاستیک شدید محصولی جدید فراوری شد. در حال حاضر محققان در جهان مشغول توسعه و کار روی این فناوری هستند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران اضافه نمود: محصول جدید ساختاری نانو دارد و در آن فلزات سمی حذف شدند. اما استحکامی مشایه آلیاژ تیتانیوم حاوی فلز وانادیوم و آلومینیوم دارد. اکنون این محصول در مراحل تجاری سازی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 147

به "ساخت مواد نانویی پیشرفته برای ایمپلنت های پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت مواد نانویی پیشرفته برای ایمپلنت های پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید