رشد و توسعه صنعت حمل ونقل نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی است

به گزارش اهدا بلاگ، سرمایه گذاری نو در لجستیک و صنعت حمل و نقل از لازمه های توسعه اقتصادی هر کشوری است؛ چراکه همه بخش های اقتصادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن درگیر هستند. در این باره مدیر حمل ونقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران معتقد است: اگر بخش خصوصی حضور پررنگی در صنعت حمل ونقل نداشته باشد، شاهد رشد و توسعه آن نخواهیم بود.

رشد و توسعه صنعت حمل ونقل نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی است

بهنام فرامرزیان، مدیر حمل ونقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، ظرفیت سازی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل را ضروری خواند و تاکید کرد: اگر فعالان بخش خصوصی اعتماد کنند و زمینه اطمینان آنها به کمک دولت فراهم شود، ورود کرده و با ارائه طرح ها و ایده های نو علاوه بر ایجاد ظرفیت های نو، سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت حمل ونقل را به عهده می گیرند.

او ادامه داد: از آنجا که دنیا در حال جایگزینی سوخت های فسیلی است و تمرکز اصلی خود را روی سوخت های هیدورژنی و باتری گذاشته است، ایران نیز باید همسو با این تحولات گام بردارد. از طرفی شاهد طرح های مطالعاتی درباره کامیون و حتی کشتی های خودران یعنی بودن راننده هستیم. این سیر از تحولات را باید جدی بگیریم چراکه در آینده نه چندان دوری اجرایی می شوند.

هر اقتصاد پیشرفته ای، صنعت حمل ونقل قوی دارد

مدیر حمل ونقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پاندومی کرونا و نقش کلیدی صنعت لجستیک در این دوران، شرح داد: رساندن کالا و خدمات به دست مردم در دورانی که شاهد اوج گیری قرنطینه در کشورهای مختلف بودیم، از طریق تلاش گران این صنعت انجام شد. حمل مواد اولیه موردنیاز صنایع و از همه مهم تر انتقال دارو که نیاز اصلی این روزها بود، از طریق این افراد در شرایط خاص و ویژه ای صورت گرفت. این افراد در خط مقدم جبهه اقتصادی حضور داشتند.

او با تاکید بر این نکته که صنعت لجستیک جایگاه شاخصی در توسعه اقتصادی و پیشرفت جامعه دارد، شرح داد: هر اقتصاد قوی دارای زیرساخت حمل ونقل قدرتمندی است و غیر از این امکان ندارد. لجستیک فراتر از ماهیت کاری، تعیین کننده بهای نهایی هر کالا و خدمتی است و نقش اساسی در تحکیم مناسبات سیاسی بین کشورها دارد.

فرامرزیان با نگاهی به شیوع ویروس کرونا و اینکه در پی آن بسکمک از موضوعات شکل نوی پیدا کردف گفت: متناسب با شرایط حاکم بر دنیا، ارائه خدمات الکترونیک شتاب زیادی به خود گرفت. این فرآیند در حمل ونقل هم سرعت گرفت و آنچه در برنامه ریزی های بلندمدت تری دیده شده بود به ناچار در کوتاه مدت رخ داد. هرچند متاسفانه در ایران صنعت حمل ونقل با مسائل پیچیده تری روبه رو بود.

تحریم و فرسودگی ناوگان، معضلات جدی صنعت حمل ونقل

به اعتقاد مدیر حمل ونقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران با نگاهی به مسائل و کمبودهایی که در این صنعت وجود دارد، در درجه اول باید به محدودیت های ناشی از تحریم اشاره کنیم. در حوزه حمل دریایی و بیمه های جاری دچار چالش شدیم. در بخش جاده ای با فرسودگی ناوگان روبرو هستیم که در این بخش نوسازی و بهسازی یک اقدام ضروری بود و باید پیگیری می شد که خوشبختانه در این رابطه اقداماتی اجرا شده و واردات کامیون های سه سال ساخت خارجی به کشور آغاز شده و در حال ترخیص و شماره گذاری هستند.

او ادامه داد: دنیا در حال جایگزینی سوخت های فسیلی است و تمرکز اصلی خود را روی سوخت های هیدورژنی و باتری گذاشته است. دنیا روی این بخش سرمایه گذاری سنگینی کرده و در تلاش است حمل ونقل سبز را جایگزین شرایط فعلی کرده و از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری کند. بنابراین باید در فاصله کوتاهی مجدد روی نوسازی ناوگان و حرکت به سمت حمل ونقل سبز متمرکز شویم.

بر اساس اظهارات فرامرزیان ایران نیز همراه با دیگر کشورها باید تا سال 2030 و در برنامه بلندمدت تری تا سال 2050 برای رسیدن به حمل بدون انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن برنامه ریزی کند. در این رابطه باید با همراهی دانشگاه ها و مراکز علمی، مطالعات و طرح های پژوهشی تعریف کرده و با جدیت موضوع را پیگیری کنیم چراکه اگر ناوگان به روز نباشد، هزینه ها بالا می رود و در نهایت اقتصاد گران تری خواهیم داشت.

راه اندازی شرکت های نظام مند حمل ونقل در کشور یک ضرورت است

او همچنین از راننده محوری در صنعت حمل ونقل جاده ای کشور به عنوان یک معضل جدی یاد کرد و اضافه کرد: در ایران به صورت سنتی این امکان فراهم شده تا راننده مستقیم با صاحب کالا در تماس باشد، بارگیری کند و تنها از شرکت برای صدور اسناد استفاده کند، چون این فرآیند از چارچوب اصولی خود دور است، مشکل ساز شده و باید اصلاح شود. در این راستا لازم است به سمت شرکت مالکی حرکت کرده و صنعت حمل ونقل خود را رقابتی تر کنیم.

مدیر حمل ونقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران حمایت دولت، ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی شرکت های حمل ونقل و در نهایت بازنگری قوانین در راستای ایجاد ثبات و جلب اعتماد بخش خصوصی را موضوعاتی مهم در راستای راه اندازی شرکت های قدرتمند حمل ونقلی در کشور برشمرد و تاکید کرد: اگر شرکت ها در چارچوبی قانون مند و کم هزینه شکل بگیرند بسیار موثر است؛ اما متناسب با شرایط جاری، تاسیس این شرکت ها به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

او تمرکز بر تربیت رانندگان و تشویق جوانان خبره و باسواد برای حضور در این صنعت را یکی از لازمه های امروز صنعت دانست و شرح داد: امروز کمبود راننده یک معضل جدی است. با توجه به سیر بیکاری که در کشور شاهد هستیم باید از نیروی تحصیل کرده، جوان و آگاه خود برای حضور در این عرصه بهره ببریم. نباید فراموش کرد که جایگاه راننده در امر ترانزیت بسیار مهم است. از طرفی راننده آموزش دیده یک نیاز جدی است و در کاهش ریسک، حوادث و تخلفات نیز نقش کلیدی دارد.

عضویت در کنوانسیون ها و سازمان های بین المللی عملیات ترانزیت را روان می کند

فرامرزیان همچنین الحاق به کنوانسیون های بین المللی که موجب توسعه فعالیت های حمل ونقل کشور می شود را توصیه کرد و ادامه داد: کنوانسیون هایی مانند ADR که کنوانسیونی مربوط به حمل کالای خطرناک است یا کنوانسیون کار خدمه شرکت های حمل ونقل یا ATER یا کنوانسیون کانتینر، عضویت در آنها موجب تسهیل و روان شدن فرآیند حمل ونقل و ترانتزیت کالا و خدمات می شود.

طبق گفته های او در این بین سازمان های بین المللی هستند که حضور در آنها نیز به هموارتر کردن عملیات ترانزیت و حمل بین المللی بار کمک می کند؛ مانند شورای حمل ونقل بین المللی یا شورای وزرای حمل ونقل اتحادیه اروپا که الحاق به آنها باید در برنامه کاری قرار گیرد. حضور در این کنوانسیون ها و سازمان ها فرآیند حمل را روان تر می کند و در عین حال موجب رقابتی شدن و کاهش هزینه ها در این بخش می شود.

مدیر حمل ونقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت با توجه به ظرفیت بالایی که در آن داریم را بسیار ضروری خواند و شرح داد: سرمایه گذاری در این بخش باید به گونه ای باشد که هم درآمدزا باشد و هم اشتغال زا. امروز به شدت سرمایه گذاری در بخش ترانزیت در دنیا دنبال می شود. برای مثال در حوزه هوایی، تبدیل شدن آنها به هاب های منطقه ای در اولویت کشورها قرار گرفته است. این هاب های منطقه ای، مسافرتی و ترانزیتی بسیار سودآور هستند.

ترانزیت، ظرفیت اصلی ایران در صنعت حمل ونقل است

فرامرزیان خاطرنشان کرد: ایران در ترانزیت ظرفیت بالایی دارد و باید از آن بهره ببرد. ایران در کریدور اصلی جنوب به شمال، شرق به غرب و جاده ابریشم قرار گرفته است و باید برای استفاده بهینه از آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند.

او متناسب با ظرفیت هایی که برشمرد، روان سازی قوانین و مقررات را خواستار شد و ادامه داد: قوانین باید بازنگری و اصلاح شوند. اگر این اتفاق بیفتد می توانیم خود را با سرعت تحولات دنیا همسو کنیم، در این بین ضرورت دارد، رویه، تبادل اطلاعات و پیش اظهاریه ها را یکپارچه کرده و همه را در یک فرایند تعریف کنیم. از سوی دیگر عضویت در کنوانسیون های بین المللی، تمرکز بر ترانزیت و برنامه ریزی ویژه برای آن و ایجاد زیرساخت های قانونی لازم برای رفتن به سمت استفاده از سوخت های غیرفسیلی را باید مدنظر قرار دهیم.

مدیر حمل ونقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران علاوه بر اهمیت تربیت نیروی متخصص و رانندگان حرفه ای، رتبه بندی شرکت های حمل ونقل بین المللی یا همان بنگاه های مجاز فعال که در ساختار گمرک دنیای تعریف شده اند را پیشنهاد داد و گفت: اگر بتوانیم این شرکت ها را ربته بندی کنیم به سمت حمل ونقل متوازن، قوی و فعال حرکت خواهیم کرد. بدون شک شرکت های حمل ونقل باید فوق تخصصی باشند و از اطلاعات روز با خبر باشند. اگر این چنین نباشد این صنعت دچار بحران شده و زمینه گران شدن حمل و در نتیجه گران شدن اقتصاد و تجارت کشور را مهیا می کند.

مقام نخست ایران در صدور کارنه تیر بین 77 کشور عضو

فرامرزیان در بخش پایانی به فعالیت مجموعه کارنه تیر اتاق ایران اشاره و با بیان این مطلب که امروز ایران در بین 77 کشور عضو کنوانسیون تیر در صدور کارنه تیر، مقام اول را دارد، ادامه داد: اتاق ایران، موسسه ضامن و صادرکننده دو کارنه است؛ ATA و TIR که هر دو کنوانسیون، گمرکی هستند.

بر اساس اظهارات او عمده کار این مجموعه صدور کارنه تیر است که یک سند گمرکی است و در حمل جاده ای و مرکب استفاده می شود. کالایی که با پوشش کارنه تیر حمل می شود از اداره گمرک مبدا تا اداره گمرک مقصد بر اساس نظام نامه کنوانسیون تیر نباید مورد کنترل و بازبینی قرار گیرد و در رویه بین الملل نیازی به ارائه ضمانت ندارد و در واقع دفترچه کارنه تیر خود یک ضمانت نامه در مقابل مطالبات گمرکات کشورهای عضو کنوانسیون است. در این بین اتاق به عنوان موسسه ضامن باید جوابگوی مطالبات گمرکات در مقابل ادعایی که از کارنه تیرهای صادر شده، ارائه می شود، باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1191

به "رشد و توسعه صنعت حمل ونقل نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد و توسعه صنعت حمل ونقل نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید