تقاضای نمایندگان از رئیس مجلس برای رسیدگی به تغییرات بودجه

به گزارش اهدا بلاگ، تهران (پانا) - بیش از 100 نماینده مجلس در نامه ای خطاب به رئیس مجلس با طرح این ادعا که ارقام جداول بودجه و بعضی تبصره ها بعد از تصویب مجلس، تغییرات گسترده نموده، خواهان تصمیم و اقدام رئیس مجلس در این زمینه شدند.

تقاضای نمایندگان از رئیس مجلس برای رسیدگی به تغییرات بودجه

به گزارش روابط عمومی مجلس، در نامه جمعی از نمایندگان خطاب به قالیباف آمده است:

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان؛ همانطور که مستحضرید یکی از شعارهای مجلس یازدهم شفافیت بوده است. فقدان شفافیت می تواند خاستگاه بی عدالتی و حتی در سطوحی بالاتر موجبات فساد را فراهم سازد.

شفافیت ضمن آنکه امری مطلوب است اما در بعضی حوزه ها مهم تر و ضروری تر می کند. یکی از آن حوزه ها و بلکه اصلی ترین حوزه برای مجلس و دولت، شفافیت در تنظیم، آنالیز و تصویب بودجه سالانه بعنوان عالی ترین برنامه و سند اقتصادی کشور است.

حساسیت مجلس یازدهم بر شفافیت تصویب بودجه در مجلس به حدی است که رئیس سابق کمیسیون تلفیق در مجلس دهم را مستحق نشستن بر کرسی نمایندگی مردم ندانست و اهم ایرادات وارده از سوی نمایندگان محترم هم عدم شفافیت عملکرد ایشان در تنظیم ردیف ها و جداول بودجه بود.

بر این اساس انتظار می رفت که این شفافیت در تصویب بودجه و بخصوص تهیه و تصویب جداول و ردیف ها که اصلی ترین بخش بودجه است، در عالی ترین سطح مورد اهتمام هیات رئیسه محترم کمیسیون تلفیق و نیز ریاست محترم مجلس قرار گیرد.

اما آنچه رخ داد نه تنها این انتظار را محقق نکرد بلکه نمره ای به مراتب کمتر از سال های قبل در شفافیت و قانونمداری کسب نمود.

هرچند بعضی نمایندگان مجلس در جلسه مورخ 1399/12/26 و در هنگام رای به اصلاحات نهایی ماده واحده، نسبت به عدم ارائه جداول از سوی کمیسیون تلفیق تذکر دادند اما این امر مورد توجه ریاست وقت جلسه قرار نگرفت و باعث شد تا لایحه بودجه بدون اطلاع نمایندگان از کم و کیف جداول و مبلغ ردیف ها بخصوص در بخش هزینه و مصارف، رای گیری شود.

آنالیز جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارائه شده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق تعیین شد که جداول صرفاً توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تایید رییس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رای گیری لایحه در صحن مجلس در 99/12/29 نهایی شده است.

و البته تاسف بار تر اینکه این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ 1400/1/21 نیز به کرات تغییر کرده است و در کمال تعجب جداول 25 روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است. و متاسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره ها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.

جنابعالی مستحضرید که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کلیه ردیف ها و جداول و پیوست ها و نیز تغییرات مد نظر شورای محترم نگهبان بایستی به تصویب صحن مجلس برسد و در این خصوص حق نماینده قابل واگذاری به غیر نمی باشد.

نکته دوم رعایت شأن مجلس است. آنچه باعث تاسف بیشتر گشت این است که رئیس محترم کمیسیون تلفیق در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درخصوص ضرورت ارائه جداول و ردیف ها از سوی هیات رئیسه، مطرح کرد که جداول نهایی در اتوماسیون بارگذاری و مدعی ارسال جداول همزمان با ارسال ماده واحده و تبصره ها در قیل از تاریخ 99/12/26 به شورای نگهبان شد درحالیکه حسب اطلاع رسانی دبیر محترم هیات رئیسه جداول اولیه سه روز بعد و در تاریخ 99/12/29 نهایی و اعلام گشته و تا 21 فروردین نیز مرتب در حال تغییر بوده است و اینها همه توسط رییس تلفیق و یکی دو نفر از اعضا کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق اجرا شده است.

اینها همه در حالی است که این مجلس اصلاح ساختاری بودجه را در صدر اهداف خود اعلام کرده و عدم شفافیت و شیوه تایید بودجه در مجالس قبل، بارها توسط شخص جنابعالی و رئیس محترم کمیسیون تلفیق به نقد کشیده شده است.

جناب آقای دکتر قالیباف آنچه ضمناً تصویب بودجه 1400 در مجلس رخ داد به شهادت نمایندگان محترم ادوار در نوع خود بی نظیر بود و رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین نامه و ایجاد رانت برای چند نفر در جابجا کردن اعداد کلان بودجه بود ضمن آنکه چنانچه در برابر اصلاح رویه غلط مجالس قبلی در بسط ید رئیس و کمیسیون تلفیق بودجه در تغییر و تصویب جداول و ردیف ها و یا افزودن ردیف های جدید و ابلاغ آنها، خارج از چارچوب آیین نامه داخلی و بدون رای و تصویب 290 نماینده، از سوی ریاست محترم مجلس سکوت شود، مطمئن باشید طی سه سال آینده کسب کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه و بدست آوردن ریاست آن به یک رانت عظیم تبدیل شده، رقابت های شدیدی را برای تصاحب آن بدنبال خواهد داشت و در این میان آنچه ذبح خواهد شد قانون گرایی، شفافیت، شایسته سالاری و مصالح عالیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

از جنابعالی انتظار داریم نسبت به این امر، اهتمام لازم از سوی شما مبذول و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 832

به "تقاضای نمایندگان از رئیس مجلس برای رسیدگی به تغییرات بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقاضای نمایندگان از رئیس مجلس برای رسیدگی به تغییرات بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید