اقتصاد دانش بنیان می تواند زمینه همکاری با مجارستان باشد

به گزارش اهدا بلاگ، رئیس اتاق کرمان گفت: کشاورزی، ذخیره آب، انرژی های تجدید پذیر، صنایع بازیافت، صنایع خلاق، محصولات گلخانه ای که همه آنها بر پایه اقتصاد دانش بنیان خواهد بود، می تواند زمینه همکاری استان با مجارستان باشد.

اقتصاد دانش بنیان می تواند زمینه همکاری با مجارستان باشد

سیدمهدی طبیب زاده در نشست مجازی بررسی همکاری های مشترک کرمان و مجارستان اضافه کرد: با بررسی ظرفیت های مجارستان و وجود توانمندی های بسیار کرمان، امکان تبادل کالا و تکنولوژی در سطح گسترده بین دو طرف وجود دارد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط دو قلم کالا شامل پسته و خرما و در حجم کم از کرمان به مجارستان صادر می شود، اضافه کرد: نباید به این میزان صادرات بسنده کنیم بلکه باید فعالیت های بسکمک را برای افزایش تبادلات تجاری برنامه ریزی کرد.

طبیب زاده ادامه داد: وجه غالب اقتصاد استان کرمان کشاورزی است و علاقه مندی به اداره کشاورزی با تکنولوژی جدید و همچنین نوآوری در آبکمک کشاورزی و بهره وری در مصرف آب وجود دارد که امیدواریم بتوان در ارتباط با مجارستان آن را محقق کرد. رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه حوزه انرژی های تجدید پذیر موردعلاقه دو طرف است، اظهار کرد: استان ازنظر پتانسیل و توانایی نیروی انسانی به شدت غنی است که این موضوع نیز می تواند یکی از زمینه های همکاری باشد.

او گفت: در کرمان به دلیل محدودیت منابع آبی فعالیت گسترده ای در شیلات وجود ندارد اما می توان از استخرهای موجود برای شیلات استفاده کرد که اجرای این طرح نیاز به کار مطالعاتی دارد. طبیب زاده، اضافه کرد: همکاری با اتحادیه محصولات گلخانه ای مجارستان نیز به دلیل توانمند بودن و علاقه مندی کرمان در این حوزه، می تواند بسیار مفید و تأثیرگذار باشد.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: استان کرمان دارای قدمت معدنی است اما شیب آن به سمت صنایع با مزیت نسبی و مزیت های رقابتی قرار گرفته است. وی شرح داد: موضوع دیگر ارتباطات مجارستان با سایر کشورها و امضای تفاهم نامه تعرفه های ترجیحی با آنهاست که کرمان می تواند با استفاده از این فرصت از مجارستان به عنوان دروازه ورود به سایر کشورها کمک بگیرد.

در ادامه این نشست رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به اینکه ایران با تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن خرما مقام دوم دنیا را داراست، گفت: ایران ازلحاظ واریته با بیش از 80 نوع خرما مقام اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

محسن رشیدفرخی اظهار کرد: میزان خرمای صادراتی ما به مجارستان بسیار ناچیز است که امیدواریم این میزان صادرات با برداشتن تحریم های ناعادلانه به زودی تغییر کند. وی به فرصت ها و زمینه های همکاری مشترک و مراودات تجاری کرمان و مجارستان اشاره و گفت: متأسفانه ایران در حال حاضر جزء 20 کشور اول صادرکننده و واردکننده به مجارستان نیست.

رشیدفرخی شرح داد: مجارستان در صنایع وابسته به کشاورزی مانند دام، طیور و آبکمک های تحت فشار به ویژه هیدروپونیک فرصت فوق العاده برای ایران و کرمان است.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: امیدواریم سفیر ایران در مجارستان و رایزن بازرگانی مجارستان در تهران راهنمایی های لازم را در زمینه ثبت شرکت در مجارستان به فعالان اقتصادی استان کرمان ارائه دهند.

محمدعلی محمدمیرزائیان اضافه کرد: در حال حاضر 7 تا 8 هزار تن پسته به مجارستان صادر می شود که اگر تحریم ها برطرف شود می توان به دلیل ارتباطات خوب با مجارستان، از این کشور به سایر کشورها نیز کالا صادر کرد.

در ادامه این نشست سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مجارستان گفت: اقدامات خوب در زمینه مقابله با کرونا و همچنین واکسیناسیون گسترده می تواند به گسترش روابط مجارستان با ایران و کرمان کمک کند.

حمیدرضا نافذعارفی، به ارائه گزارشی از ظرفیت های مجارستان پرداخت و اضافه کرد: افراد تحصیل کرده بسکمک در بخش های مختلف کشاورزی مجارستان فعالیت دارند که می توان از انتقال این تکنولوژی و دانش به ایران و کرمان بهره برد.

او اظهار کرد: در حوزه کمک به توسعه مبادلات تجاری بین دو طرف، 11 وبینار با حضور بخش خصوصی دو کشور داشته ایم و کارآفرین های بسکمک برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر ایران اعلام آمادگی کرده اند.

گفتنی است در این نشست بخشی از ظرفیت های استان مانند انرژی های تجدید پذیر و گلخانه های جنوب استان و همچنین محدودیت های آبی استان گزارش داده شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 844

به "اقتصاد دانش بنیان می تواند زمینه همکاری با مجارستان باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد دانش بنیان می تواند زمینه همکاری با مجارستان باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید