ادامه پیروزی های نیروهای یمنی در مارب، ائتلاف سعودی چاره ای جز امتیازدهی به صنعاء ندارد

به گزارش اهدا بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- شکست های متجاوزان در استان مأرب همچنان ادامه دارد. ائتلاف متجاوز کوشش می نماید مزدوران خود را از جبهه های مختلف به این منطقه اعزام کند تا از فشار وارد آمده به مأرب بکاهد.

ادامه پیروزی های نیروهای یمنی در مارب، ائتلاف سعودی چاره ای جز امتیازدهی به صنعاء ندارد

به گزارش السدح خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از صنعا، این تحرکات نیز با تبلیغات رسانه ای از جمله محقق کردن پیروزی های خیالی با هدف افزایش روحیه این مزدوران صورت می گیرد، اما این اقدامات دشمن هیچ فایده ای ندارد.

کوشش های شکست خورده مزدوران، با تحرکات مشابهی در استان تعز و بعضی مناطق در جنوب استان الحدیده همراه بوده است و نتایج میدانی دقیقا عکس پیش بینی های متجاوزان محقق شد هر چند رسانه ها و ابزار های تبلیغاتی باور نداشته باشند. آمادگی نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن در این جبهه و دیگر جبهه ها همه نقشه های دشمن را نقش بر آب نموده است.

ائتلاف سعودی چاره ای جز امتیازدهی به صنعاء ندارد

در حالی که آمریکا فکر می کرد ائتلاف متجاوز سعودی خواهد توانست در مأرب پیشروی کند، ولی پس از دستاوردهای نیروهای یمنی، چاره ای جز امتیازدهی به صنعاء ندارد.

پس از آنکه تیموتی لیندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در یمن، در پی برطرف مطالبات عربستان سعودی در جنگ علیه یمن بود، این بار در کوشش است که فعالیت دیپلماتیک خود را افزایش دهد.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، دولت یمن اما به خوبی از عمق و تداوم مشارکت آمریکا در تجاوز به مردم این کشور مطلع است و انتظار ندارد واشنگتن از سقف مطالبات خود که برای جنبش انصارالله مطرح نموده بود، کوتاه بیاید.

انصارالله که رسما به پیشنهادات آمریکا پاسخ نداد، در رسانه ها تأکید کرد، طرح واشنگتن به معنای بازگشت محاصره به صورت دیپلماتیک بر اساس شروط ریاض است که در این صورت، شرایط آینده یمن از شرایط کنونی این کشور خطرناکتر خواهد شد.

به گزارش الاخبار، از همین روی، دولت یمن به طرفهای مقابل فهماند که اگر تجاوز به خاک این کشور ادامه داشته باشد و درخواست آمریکا برای صلح، درخواست برای تسلیم شدن باشد، عملیات نیروهای یمنی در خاک سعودی نیز ادامه پیدا خواهد نمود

منابع مطلع اطلاع دادند، سعودیها طی روزهای گذشته به لیندرکینگ گفته بودند که موازنه نظامی را در یمن و به ویژه شهر راهبردی مأرب به سود خود تغییر خواهند داد و مدعی شدند که حملات ارتش و کمیته های مردمی یمن برای آزادسازی مأرب نیز متوقف شده است.

سعودیها پس از ارسال تجهیزات نظامی و نیروهای جدید به مأرب، به فرستاده آمریکا گفتند که پیروز شده اند جبهه های عملیاتی تعز و حجه را نیز فعال نمایند و در آن، دستاوردهایی داشته اند. به همین دلیل لیندرکینگ به آمریکا بازگشت و مدعی شد که منتظر پاسخی از سوی دولت یمن است.

به گزارش الاخبار، مطابق معمول، محاسبات سعودیها با پیروزیهای نیروهای یمنی به هم ریخت و عملیات در اطراف مأرب ادامه یافت. این در حالی است که ارتش یمن پیروز شده است در تعز، ابتکار عمل را در دست گیرد و در حال ادامه عملیات در حجه است.

پس از پیشروی نیروهای یمنی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در یمن تماس گرفت و مدعی شد که واشنگتن از تمامیت ارضی و ثبات یمن حمایت می نماید. گریفیتس هم پس از آن، گفت که هر گونه فرآیند سیاسی، مستلزم آتش بس در کشور [یمن]، بازگشایی فرودگاه صنعاء و کاهش محدودیت بندرگاههاست.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به این اظهارت گفت: ما با خروج نیروهای آمریکایی و کارشناسان از جنگ، کنار گذاشتن سلاحهای آمریکایی و خارج کردن آن و ابلاغ به نیروهای دریایی آمریکا برای لغو محاصره، منتظر عمل هستیم. این چیزی است که انتظار آن را داریم.

رسانه های اماراتی هم اطلاع دادند که دولت آمریکا در پی ارائه امتیازاتی به صنعاست تا بتواند آن را پای میز مذاکره بکشاند و طرح آتش بس فراگیر را که انصارالله با آن مخالفت کند، بپذیرد. به همین دلیل، لیندرکینگ هم مدعی شد که محتمل است در مذاکره با صنعاء، پیشرفتهایی حاصل گردد.

طرح آمریکا به انصارالله، توقف حمله به مأرب در ازای امتیازات مشروط مانند بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندرگاه الحدیده بود، مشروط به اینکه با اجازه عربستان سعودی انجام گیرد. کما اینکه پروازها نیز باید به کشورهای محدودی صورت گیرد که عضو ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی هستند.

منابع مطلع وابسته به دولت یمن هم اطلاع دادند، کشورهای غربی به ویژه آمریکا از مدتها پیش در کوشش هستند که بتوانند عملیات ارتش و کمیته های مردمی یمن در مأرب را متوقف نمایند، ولی صنعاء هیچ اهمیتی به این کوشش نمی دهد و در پی تداوم عملیات است.

به گفته این منابع، آخرین کوششهای آمریکا، ترسیم خط قرمز در مرزهای الجوف است، نه مأرب؛ هر چند که این دو استان از نظر جغرافیایی به هم وصل هستند. به گفته کارشناسان، آمریکا تا چند مدت پیش، فکر می کرد که طرحهای نظامی ائتلاف و ارتباطات ریاض با قبایل مأرب و گروههای تروریستی حاضر در این استان، مانع سقوط این استان خواهد شد.

توطئه جدید عربستان سعودی برای سلطه بر استان المهره

یکی از رهبران کمیته تحصن مردمی در استان المهره یمن از توطئه جدید ریاض مبنی بر اعزام نیروهای آموزش دیده به شرق یمن برای تسلط بر استان المهره اطلاع داد.

یکی از رهبران کمیته تحصن مردمی در استان المهره یمن از اقدام ائتلاف سعودی - اماراتی مبنی بر تشکیل یک تیپ نظامی از گروه شبه نظامی جنوب یمن موسوم به المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات در استان الضالع برای اعزام به استان المهره اطلاع داد.

استان المهره از سه سال پیش شاهد تجمعات و تحصن قبائل و فعالان در اعتراض به حضور نظامی و مالی گسترده دولت سعودی در این استان است. این استان از شمال به عربستان، از جنوب به دریای مکران و از شرق با کشور عمان هم مرز است.

به نوشته پایگاه خبری کریتر اسکای، عبود قمصیت معاون رئیس کمیته تحصن مردمی در استان المهره گفت: منابع مطلع به ما اطلاع دادند که شورای انتقالی تحت نظارت ائتلاف اشغالگر سعودی - اماراتی یک تیپ نظامی تشکیل داده و ثبت نام برای عضوگیری در این تیپ را در اردوگاه سرتیپ عبود در استان الضالع شروع نموده است تا این نیروها را پس از آموزش و تجهیز به استان المهره اعزام کند.

وی افزود: ثبت نام در این اردوگاه از اواخر فوریه گذشته شروع شده و نیروهای سعودی مستقیما بر تشکیل این تیپ نظارت داشتند. حقوق و سلاح در اختیار آنها قرار داده اند و از هیچ گونه حمایتی برای اعزام این نیروها به المهره و حمایت از منافع ریاض در این استان دریغ نکردند.

این رهبر کمیته تحصن در المهره تصرح کرد: مردم آزاده المهره، از کوچک تا عظیم با شبه نظامیانی که به اشغالگران خدمت می نمایند، مبارزه خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که این شبه نظامیان وارد این اراضی شوند و هر چیز گرانبهایی را که دارند در راه حفظ ثبات و امنیتی این استان فدا خواهند کرد.

وی تاکید نمود: ما به برادران خود در الضالع هشدار می دهیم که در پشت طرح های اشغالگران سعودی و اماراتی که می خواهند از شما برای تحقق اهدافشان و حفظ منافعشان سوء استفاده نمایند، قرار نگیرید و آلت دست طرف های خارجی نشوید تا فدای چیزی شوید که شایسته آن نیستید. ساکنان المهره از زمین و آبروی خود به هر وسیله ای و بهایی دفاع خواهند کرد. ما اجازه نخواهیم داد که آلت دست و ابزار دیگران باشیم. ما در سرزمین خود آزاده ایم و عزت ما فراتر از هر چیزی است.

قمصیت خطاب به عبدالله بن عیسی آل عفرار گفت: تاریخ به سست عنصران رحم نمی نماید. مردم المهره این شبه نظامیان را که برای خدمت به کشورهای خارجی و جاه طلبی آنها در المهره با آنها متحد شده ای، نخواهند پذیرفت. بهتر است در حساب و کتاب های خود بازنگری کنید زیرا در تاریخ تنها کسانی که مواضعی شرافتمندانه می گیرند، ماندگار خواهند شد.

عیسی آل عفرار تا 1967 حاکم المهره و سقطری بود. عبدالله پسر او که در عمان به سر می برد به دنبال حکومت مجدد بر سقطری به عنوان استاندار است. وی که رئیس کل شورای استان های المهره و سقطری بود، تابستان گذشته از این پست برکنار شد.منابع رسانه ای گفتند که قبیله آل عفرار در المهره، شیخ خود را به دلیل حمایت از امارات در تسلط بر مجمع الجزایر سقطری برکنار کرد.کمیته تحصن مسالمت آمیز اهالی المهره نیز در همان زمان با صدور بیانیه ای از اقدام این قبیله استقبال کرد.

همزمان با تقلای عربستان سعودی برای توسعه نفوذش در استان المهره و تامین منافع خود در این استان، ، امارات نیز در حال تحکیم سلطه خودش بر شهرهای جنوبی و استان سقطری است و طی روزهای اخیر گزارش های متعددی در این زمینه منتشر شده است.

یمن با عظیم ترین فاجعه انسانی در دنیا روبرو است

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت: یمن با عظیم ترین فاجعه انسانی در دنیا روبرو است.

فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید نمود که مردم یمن با قحطی دست و پنجه نرم می نمایند. و هیچگونه پیش شرطی برای ازسرگیری فرایند سیاسی در یمن وجود ندارد.

وزارت خارجه یمن: جنگ یمن تجاوز خارجی با یاری مزدوران داخلی است

معاون وزیر خارجه یمن با انتقاد از فرافکنی سازمان ملل در مورد جنگ یمن شرح داد که این جنگ یک تجاوز خارجی با یاری مزدوران داخلی است نه جنگ داخلی.

حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن طی یک کنفرانس خبری به شرح درباره جدیدترین تحولات سیاسی یمن پرداخت.

وی شرح داد: درخواست سازمان ملل از صنعاء برای آتش بس غیرواقعی است زیرا جنگ میان دو طرف است و باید از هر دو طرف چنین درخواستی صورت گیرد. اولین شلیک از سوی صنعاء نبود و [تا به امروز] از حق کامل خود در دفاع و پاسخگویی، استفاده ننموده است.سازمان ملل باید این مسأله را بفهمد.

به نوشته پایگاه خبری المسیره، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت: تمامی اشکال جنگ و محاصره از جمله استفاده از سلاح های ممنوعه و جرمهای بین المللی علیه ملت یمن استفاده شد و سازمان ملل در قبال همه آنها ساکت ماند. فرستاده سازمان ملل [به یمن]، حقایق را در شورای امنیت تحریف کرد و هدف قرار دریافت صنعاء از سوی عربستان سعودی را پاسخ [ریاض] به هدف قرار گرفته شدن اراضی سعودی گفت. امری که خود فرستاده یمن بهتر از دنیایان می داند که دروغ است.

وی ادامه داد: ما متأسفیم که سازمان ملل ، روایت مزدوران در مأرب را درباره آوارگان و رها کردن آنها در جاهای دیگر را پذیرفته است. این امر سوال برانگیز است.

حسین العزی شرح داد: سازمان ملل از واقعیت در یمن طفره می رود. جنگ یمن یک تجاوز خارجی با یاری مزدوران داخلی است نه جنگ داخلی. یمن برای شروع این جنگ تصمیم گیری ننموده، بلکه اعلام جنگ از سوی یک پایتخت کشور خارجی صورت گرفت و فرماندهی نظامی این جنگ در دست غیریمنی ها است. عنصر یمنی حاضر در این جنگ، تنها مزدورانی هستند که در چارچوبی از پیش تعیین شده می جنگند و بهای این نبرد را دریافت می نمایند.

معاون وزیر خارجه یمن تاکید نمود که مزدوران یمنی، یک طرف خیالی هستند که سازمان ملل می خواهد آنها را تحمیل کند در حالی که آنها تصمیم گیرنده جنگ یا صلح در یمن نیستند. صلح باید به وسیله طرف های حقیقی و تاثیرگذار در این جنگ محقق گردد. ما تا به این لحظه هیچ دیدگاه صحیحی از صلح دریافت ننموده ایم.

وی افزود: موضوع کشتی ها و بندر الحدیده در توافق سوئد حل و فصل شد و فرستاده سازمان ملل می آید و ابراز نگرانی می نماید و آن را به مذاکرات بعدی موکول می نماید.

این مقام دولت یمن، فرستاده سازمان ملل را به دلیل خلط مبحث قضایای انسانی با امور سیاسی و استفاده ابزاری از قضایای انسانی برای امتیازگیری سیاسی سرزنش کرد.

وی در خاتمه این کنفرانس خبری به موضوع آتش سوزی در اردوگاه مهاجران در صنعاء اشاره نمود و گفت: ما به شدت از این حادثه متاسفیم اما در اعلام آمار قربانیان این حادثه مبالغه شده و از آن بهره برداری سیاسی می گردد.

حسین العزیز گفت که شمار قربانیان این حادثه 44 نفر بود و 193 نفر زخمی شدند که اغلب آنها از بیمارستان مرخص شده اند و تحقیقات درباره دلیل این حادثه ادامه دارد.

موضع دولت بایدن درباره یمن، هیچ تفاوتی با مواضع ترامپ ندارد

سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت که دولت آمریکا طرح جدیدی برای حل بحران این کشور ارائه ننموده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که آمریکا به وسیله عمان، یک طرح قدیمی برای حل بحران این کشور ارائه نموده است

عبدالسلام به شبکه خبری الجزیره گفت که طرح آمریکا، طرح جدیدی برای حل بحران یمن نیست؛ زیرا این طرح را پیشتر، سازمان ملل ارائه نموده بود.

وی شرح داد که پیش از رسیدن به طرح تدریجی آتش بس، انصارالله خواهان این است که بندرگاه و فرودگاههای این کشور باز گردد.

سخنگوی انصارالله خاطر نشان کرد: به وسیله میانجی عمانی، منتظر پاسخ آمریکا به دیدگاهمان درباره راهکار [بحران یمن] هستیم.

عبدالسلام با اشاره به اینکه موضع دولت کنونی آمریکا در قبال جنگ یمن با موضع دولت پیشین این کشور هیچ تفاوتی ننموده است، شرح داد: وقتی که بُعد انسانی از شرایط سیاسی و نظامی جدا گردد، آماده مذاکره هستیم.

وی با بیان اینکه اعضای انصارالله هیچ ملاقات مستقیمی با آمریکا نداشته اند، از همه طرفهای یمنی خواست که گفت وگو را شروع نمایند.

این مسئول انصارالله با تأکید بر لزوم توقف اقدامات نظامی و پرداختن به مسائل انسان محبت آمیز، خاطر نشان کرد: تماس با عربستان سعودی ادامه دارد و با تغییر رخدادها نیز [این تماسها] تغییر خواهد نمود.

عبدالسلام گفت که عربستان سعودی با جلوگیری از ورود فرآورده های نفتی به یمن در کوشش است این کشور را نابود کند.

وی با اشاره به اینکه ریاض هزار بار در ماه گذشته نیروها و مردم یمن را بمباران نموده است، در خاتمه تأکید کرد، اگر ریاض حملات خود را متوقف کند، یمن نیز حملات پهپادی و موشکی خود را متوقف خواهد نمود.

تصمیم برطرف محاصره یمن، در دست آمریکاست نه عربستان

رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن گفت که تصمیم برطرف یا ابقای محاصره، فقط در دست آمریکاست.

عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن از عملکرد مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور این کشور انتقاد کرد.

بنابر این گزارش رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن اظهار داشت، درخواست گریفیتس از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن برای اینکه اجازه دهد فرآورده های نفتی وارد بندرگاه الحدیده گردد، یک مغالطه آشکار است.

وی تأکید کرد، گریفیتس با این اظهارنظر میخواهد نگاه ها را از مسئول حقیقی محاصره ملت یمن، منحرف کند.

این مسئول یمنی خاطر نشان کرد: حکومت آل جابر نمی تواند از خود در عدن حمایت کند. ملت نیز به خوبی می داند که تصمیم برطرف یا ابقای محاصره، فقط در دست آمریکاست (نه عربستان سعودی).

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 736

به "ادامه پیروزی های نیروهای یمنی در مارب، ائتلاف سعودی چاره ای جز امتیازدهی به صنعاء ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه پیروزی های نیروهای یمنی در مارب، ائتلاف سعودی چاره ای جز امتیازدهی به صنعاء ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید