عربستان، شکست عظیم محمد بن سلمان در 3 جبهه مختلف

به گزارش اهدا بلاگ، خبرنگار بی بی سی در گزارشی به شکست عظیم ولیعهد عربستان در 3 جبهه مختلف پرداخت.

عربستان، شکست عظیم محمد بن سلمان در 3 جبهه مختلف

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از القدس العربی، فرانک گاردنر خبرنگار بی بی سی در گزارشی نوشت: که این روزها برای عربستان به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روزهای ناخوشایندی است و او نتوانست از نقدها سازمان های بین المللی در مورد مشارکت در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی رهایی یابد؛ چراکه جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در حال ورود به کاخ سفید است و وعده داده است که موضع تندی در قبال عربستان اتخاذ می نماید اما شکست ولیعهد سعودی در سه جبهه، حتمی است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

اولین مسئله که منجر به نگرانی و هراس ولیعهد شده است، مسئله جنگ علیه یمن می باشد؛ جنگی که منجر به کشتار و آوارگی ملت یمن شده است. عربستان از مارس 2015 جنگ در یمن را برای حمایت از دولت مستعفی شروع کرد. محمد بن سلمان که سمت وزیر دفاع در این جنگ را عهده دار بود، با امید پیروزی و شکست انصارالله وارد جنگ شد؛ اما پس از 6 سال جنگ ویرانگر علیه ملت بی گناه یمن نتوانست پیروز میدان گردد و در برابر انصارالله باخت.

یگان موشکی ارتش یمن پیروز شد با موشک راهنمایی پذیر قدس2 ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را در پاسخ به تجاوزات این کشور علیه یمن هدف بگیرد.

جنگ عربستان علیه یمن به بن بست رسیده و ریاض هزینه های زیادی را متحمل شده است. ولیعهد سعودی در راستای کشتن ملت یمن و تخلیه خزانه سعودی در این جنگ مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. آمریکایی ها در کوششند راهی برای خروج شاهزاده جوان از این بحران ها پیدا نمایند؛ اما با توجه به اظهارات جو بایدن در مورد ارزیابی روابط آمریکا با عربستان و انتها دادن به جنگ یمن، زمان برای سعودی ها بسیار محدود است؛ درحالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا از جنگ عربستان علیه یمن حمایت می کرد، ورود بایدن به کاخ سفید موجب نگرانی و هراس بن سلمان شده است.

فرانک گاردنر نوشت: جبهه دوم بازداشت زنان فعال حقوق بشر است که این موضوع فاجعه ای برای ولیعهد سعودی بوده است. عربستان 13 فعال زن سعودی را که خواهان لغو ممنوعیت رانندگی در عربستان و انتها سیستم مردسالاری بودند بازداشت و به طرزی وحشتناک شکنجه کرد. از مشهورترین این فعالان لجین الهذلول 31ساله است که در سال 2018 به دلیل اعتراض به ممنوعیت رانندگی برای زنان در کشورش دستگیر شد و اما مقامات سعودی وی را به جاسوسی و ارتباط با کشورهای بیگانه متهم کردند و هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهایشان ارائه ندادند.

دوستان و نزدیکان لجین اعلام کردند که وی تنها در یک کنفرانس خارج از کشور شرکت نموده و درخواست کار در سازمان ملل را داده است.

خانواده لجین می گویند که وی مورد ضرب وشتم، شکنجه و تهدید به تجاوز و همچنین شوک الکترونیکی قرار گرفته است و آخرین باری که لجین در دادگاه حاضر شد، بی وقفه می لرزید. کمپین بازداشت زنان فعال سعودی و نقض حقوق آنان از جمله مردابی است که عربستان در آن فرو رفته است و شاهزاده جوان به دنبال راه نجات از این مرداب است. بازداشت زنان بدون ارائه هیچ گونه مدرکی از جمله مواردی است که دولت دموکرات آمریکا وعده داده است به آن رسیدگی خواهد نمود.

بحث سوم تحریم قطر است که کویت امروز کوشش می نماید با ارائه راهکار هایی این بحران را حل وفصل کند. بحران قطر توسط چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر از زمان سفر ترامپ به ریاض شروع شد و این کشور کوچک را به اتهام حمایت از تروریسم محاصره کردند.

امارات پرونده ای را درباره تروریست های مورد حمایت قطر منتشر کرد که توسط دوحه تکذیب شد و قطر از اجرای خواسته های کشورهای محاصره نماینده، از جمله مسدود کردن شبکه الجزیره خودداری کرد.

کشورهای محاصره نماینده انتظار سقوط و تسلیم قطر را داشتند که به دلیل ثروت این کشور در زمینه میدان عظیم گازی، انگلیس به ارزش 40 میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرد، همچنین این کشور کوچک از حمایت ترکیه نیز برخوردار است.

دولت جو بایدن نیز وعده رسیدگی به بحران قطر را داده است که این امر به معنای شکست عربستان در این محاصره بوده است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 588

به "عربستان، شکست عظیم محمد بن سلمان در 3 جبهه مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، شکست عظیم محمد بن سلمان در 3 جبهه مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید