4 تیر؛ روز جهانی دریانورد

به گزارش اهدا بلاگ، خبرنگاران | سرویس عمومی - اگر چه بیشتر شرکت های دریایی در خشکی و دور از دید واقع شده اند، اما کشتی ها همچنان مثل گذشته اهمیت بسیاری دارند. به طوری که موقعیت شغلی و امرار معاش میلیاردها نفر در دنیا در حال پیشرفت به کشتی ها و صنعت کشتیرانی وابسته است. در این مقاله به آنالیز روز دنیای دریانورد و هدف آن خواهیم پرداخت.

4 تیر؛ روز جهانی دریانورد
روز جهانی دریانورد
تاریخ

25 ژوئن برابر با 4 تیر ماه

علت نامگذاریدر این روز مصوبه کنفرانس مانیل به منظور قدردانی از زحمات دریانوردان کشورههای عضور و جلب توجه بیشتر به نحوه ندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش جامعه تصویب شد

تاریخچه روز جهانی دریانورد

تاریخچه نام گذاری روز جهانی دریانورد بر می گردد به کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه های دریانوردی ( STCW ) که در ژوئن 2010 میلادی در شهر مانیل برگزار گردید. کنوانسیون STCW در اصل به مقوله دریانوردان می پردازد، در کنفرانس دیپلماتیک بازنگری STCW، نگارش جدید این کنوانسیون تدوین و در روز 25 ژوئن 2010 در مانیل به تصویب رسید.

یکی از مهم ترین مصوبات کنفرانس مانیل این بود که اعضا تصمیم گرفتند به منظور قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو، در 25 ژوئن هر سال (چهارم تیر ماه) مراسمی تحت عنوان روز دریانورد برگزار گردد و تمام کشورهای عضو موظف شدند تا روز دریانورد را در تقویم دریایی خود ثبت و از دریانوردان به پاس زحمات فراوانی که می کشند در این روز تقدیر و تشکر به عمل آورند.

بر همین اساس از سوی سازمان بنادر و دریانورد جمهوری اسلامی ایران روز چهارم تیرماه هر سال به عنوان روز دریانورد مشخص و در تقویم دریایی کشور درج شد. بنابراین هرساله در این روز مهم مراسمی جهت قدردانی و سپاس از زحمات هزاران دریانوردی که در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل بین المللی دریایی و خدمات وابسته به آنها مشغول کار و کوشش هستند برگزار می گردد. هدف از این مراسم جلب توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش و دریادل جامعه است. درحال حاضر بیش از یک و نیم میلیون دریانورد در سرتاسر جهان مشغول فعالیت هستند.

پیشینه دریانورد

نایب کنسول فرانسه در بوشهر، در خصوص پیشینه دریانوردی گفته است: براساس آنچه شهرت دارد، تاریخ بشر از کرانه های خلیج فارس آغاز شده است. بنابراین، خلیج فارس اولین دریایی است که انسان ها روی آن با قایق های کوچک دریانوردی نموده اند. در هر حال اولین انسان های دوران کهن یعنی فینیقیان، بابلیان، کلدانیان و سومریان و نیز (یونانیان، ایرانیان و تازیان) در آب های خلیج فارس کشتیرانی نموده اند.

دریانوردی در ایران

ایرانیان پس از آنکه سواحل اطراف خود را شناختند و پیروز به شاخت ابزارآلات دریانوردی نظیر قطب نما، سکان کشتی، بادبان و … شدند، آغاز به دریانوردی کردند. آن ها به وسیله تنگه هرمز، راهی دریا ها و اقیانوس ها شدند و با پیمودن دریای عمان، اقیانوس هند و دریای چین، خود را به قاره های هند و آفریقا، سواحل چین و حتی جزایر ژاپن رساندند و از سوی دیگر، از راه دریای سرخ و عبور از تنگه سوئز، به مصر، دریای مدیترانه و دیگر دریا ها رفتند و موجب شگفتی و اعجاب ملل دیگر شدند.

تعریفی از روز جهانی دریانورد

بدون صنعت کشتیرانی، واردات و صادرات محصولات در مقیاسی که برای حفظ جامعه جهانی مدرن امروزی ضروری است، ممکن نخواهد بود. تجارت دریایی به فرایند افزایشی خود ادامه می دهد و به وسیله سیاست حمل کالا با هزینه های رقابتی، منافعی را برای مشتریان در سرتاسر جهان، به ارمغان می آورد.

در حال حاضر، 50 هزار کشتی تجاری در سرتاسر به جابجایی محموله های تجاری می پردازند و حضور 150 کشور با همکاری بیش از یک میلیون دریانورد در ناوگان جهانی به ثبت رسیده است. بر طبق گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل UNCTAD، در حدود 80 درصد از حجم تجارت جهانی و 70 درصد از ارزش آن به وسیله دریا و بنادر، انجام می گیرد. البته در کشورهای درحال توسعه این ارقام فراتر نیز می فرایند.

اهمیت صنعت کشتیرانی برای حمایت و حفظ جامعه جهانی امروزی، وظیفه خطیری را بر گردن سازمان جهانی دریانوردی IMO می گذارد. ایجاد شرایطی توسط آیمو که در آن کشتی ها بتوانند به صورت ایمن و امن همراه با کمترین تأثیر مخرب در محیط زیست جهانی، رفت و آمد داشته باشند، مهم ترین مأموریت این سازمان است.

هدف روز جهانی دریانورد

هدف از نامگذاری روز جهانی دریانورد، قدردانی از زحمات تمام فعالان در این عرصه و توجه به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر از جامعه است. دریانوردان در خط مقدم صنعت کشتیرانی حضور دارند، اما معمولا کوشش آنها نادیده گرفته می گردد.

بیش از 90 درصد کالای جهانی به وسیله دریا ها منتقل می شوند و بالغ بر یک و نیم میلیون نفر دریانورد در سرتاسر جهان فعالیت می نمایند. دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به مناسبت روز دریانورد از دریانوردان شجاع که با خطرات مختلفی روبرو هستند و شرایط کاری سخت را تحمل می نمایند، به نیکی یاد نموده است.

دبیر کل سازمان جهانی دریانورد به مناسبت روز دریانوردان از فعالان این حوزه قدردانی کرد. وی سال 2013 میلادی را سال متمایزی برای جامعه دریانوردان به حساب آورد، زیرا در ماه اوت سال مذکور کنوانسیون کار دریانوردی (MLC 2006) لازم الاجرا شد. اهمیت این مسئله در شناخت بهتر نقش دریانوردان و لزوم حمایت از سلامت و شرایط کاری آنان است.

کوجی سکیمیزو، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی، در پیغام خود به مناسب روز دریانورد در سال 1391 شمسی گفت: روز دریانورد این فرصت را به ما می دهد تا یک بار دیگر به این موضوع توجه کنیم که این قهرمانان گمنام چقدر در زندگی روزمره ما اهمیت دارند و ما تا چه اندازه به خدمات آنها نیازمندیم. تقریباً 90 درصد از تجارت جهانی به وسیله دریا و توسط کشتی صورت می گیرد. کشتی ها غذا، سوخت، مواد اولیه، کالا و محصولاتی را حمل می نمایند که همگی ما به آنها وابسته هستیم.

وی اضافه کرد: تجارت دریایی، اقتصاد جهانی را تسهیل نموده است و بدون اغراق می توان گفت که تقریباً هر چیزی که ما با آن سر و کار داریم یا به وسیله دریا حمل شده یا از موادی به دست آمده است که به وسیله دریا حمل شده اند. امروز ما دریانوردانی را ستایش می کنیم که کشتی ها را به کار انداخته و بدون توجه به شرایطی که ممکن است با آن روبه رو شوند، طبق برنامه در رأس زمان مقرر حرکت نموده و رأس تاریخ مقرر کالاها را به مقصد امن خود می رسانند. با این همه، برای بیشتر ما، دریانوردان از نظر مجازی غیرقابل رویت هستند. زندگی یک دریانورد امروزی می تواند خطرناک باشد و در تنهایی سپری گردد. آنها ممکن است تا یک سال از خانه و خانواده خود و نیز همسر خود دور بوده و با خطرات و مشکلاتی نظیر دوری و تنهایی روبرو شوند. با این حال، ما تقریبا برای هر آنچه در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم، به دریانوردان محتاج هستیم.

سکیمیزو در خاتمه به خاطر زحمات یک و نیم میلیون دریانورد در سرتاسر جهان در راستای آسایش زندگی ساکنان زمین، به آنها ادای احترام کرد و گفت: دریانورد، متشکریم.

منبع: setare.com
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 871

به "4 تیر؛ روز جهانی دریانورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 تیر؛ روز جهانی دریانورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید