محدودیت ها بر سر راه عملیات های نظامی نیروهای خارجی در افغانستان برداشته می شود

به گزارش اهدا بلاگ، خبرنگاران: جان کمبل فرمانده نیروهای ایساف در افغانستان، گفت: ممنوعیت انجام حملات شبانه، عملیات های هوایی و بکارگیری سلاح های سنگین در عملیات های نظامی در مناطق مسکونی توسط نیروهای خارجی که کرزی اعمال کرده بود، برداشته می شود.

محدودیت ها بر سر راه عملیات های نظامی نیروهای خارجی در افغانستان برداشته می شود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جان کمبل فرمانده نیروهای ایساف در افغانستان، گفت: اشرف غنی رئیس جمهور جدید این کشور ضمن استقبال از ایجاد همکاری های نزدیک بین نیروهای بین المللی و نیروهای افغان، در حال زمینه سازی برای حذف برخی محدودیت ها در مورد عملیات های نظامی نیروهای خارجی در این کشور است.

در پی افزایش کشتار غیرنظامیان در حملات شبانه و عملیات های هوایی نیروهای خارجی در افغانستان در سال های اخیر، حامد کرزی رئیس جمهور قبلی این کشور علاوه بر اعمال برخی از محدودیت ها در انجام عملیات های نظامی برای نیروهای بین المللی، از امضای پیمان امنیتی با آمریکا و ناتو نیز خودداری کرد.

اما اشرف غنی احمدزی بلافاصله پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در افغانستان با امضای پیمان امنیتی با آمریکا و ناتو، مجوز حضور نیروهای خارجی در این کشور پس از سال 2014 میلادی را صادر کرد.

پس از آغاز بکار دولت جدید افغانستان، رئیس جمهور جدید این کشور با قرار دادن مسئله امنیت در صدر دستورکار خود، ضمن موافقت با تغییر نقش نیروهای ائتلاف از انجام عملیات های نظامی به رهبری این عملیات ها در افغانستان، به دنبال اجرایی شدن این طرح است.

کمبل اضافه نمود: افغانستان اکنون شاهد رئیس جمهوری است که با استقبال از حضور جامعه بین الملل در کشورش، نه تنها دیگر نیروهای خارجی را متهم نمی کند بلکه از کمک های بین المللی نیز سپاسگزاری می کند.

گفتنی است، اشرف غنی احمدزی و کمبل ملاقاتهای زیادی را برگزار می کنند که رئیس جمهور افغانستان این ژنرال آمریکایی را معمولا به خانه خود برای گفتگوهای غیر رسمی دعوت می کند اما رئیس جمهور قبلی این کشور از برگزاری چنین ملاقات های غیررسمی با مقامات آمریکایی خودداری می کرد.

حامد کرزی حتی در سال های آخر ریاست جمهوری خود در پی قانون شکنی های نیروهای خارجی در افغانستان، دشمنیش با خارجی ها بیشتر شد.

با توجه به تثبیت حضور نیروهای خارجی در افغانستان، اشرف غنی در حال بررسی ساختار رهبری و قابلیتهای نظامیان کشورش است.

مقامات نظامی افغانستان و آمریکا گفتند: رئیس جمهور افغانستان برای مؤثرتر کردن عملیات های نظامی نیروهای افغان، به دنبال حذف محدودیت های اعمال شده از سوی حامد کرزی در مورد حملات های شبانه و بکارگیری سلاح های سنگین در مناطق مسکونی است.

به گفته کمبل، برخی از این محدودیت ها که کرزی مشخص کرده بود برای نیروهای امنیتی مانند دستبند عمل می کرد.

یکی از مقامات ارشد امنیتی افغانستان گفت: من شاهد این محدودیت ها برای نیروهای امنیتی در عملیات ها بودم که برای ما مسئله ایجاد می کرد.

کرزی که قدرت در افغانستان را در سال 2001 میلادی به دست گرفت، در سال های پایانی حکومت خود با افزایش کشتار غیرنظامیان در عملیات های نظامی تحت رهبری نیروهای خارجی، بارها هم پیمانان غربی خود را مورد نقدها شدید قرار داد.

اگرچه گفته می شود، کرزی صدها زندانی طالبان را آزاد و سیاست های دوگانه ای را در مورد نیروهای نظامی افغان به دلیل ارتباط نزدیک آن ها با نظامیان غربی اتخاذ کرده اما وی حملات شبانه و عملیات های هوایی را متوقف کرد.

رئیس جمهور قبلی افغانستان با بی دلیل خواندن عملیات های نظامی نیروهای خارجی در مناطق روستایی این کشور، بارها گفت که آمریکا و هم پیمانان خود در یک جنگ اشتباه می جنگند.

براساس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و کابل-ناتو، قرار است 12 هزار و 500 نیروی خارجی در افغانستان پس از سال 2014 میلادی برای آموزش نیروهای افغان و مبارزه با تروریسم باقی بمانند.

حمیدالله فاروقی یکی از مشاوران ارشد محمد اشرف غنی احمدزی، گفت: در 5 سال اخیر روابط افغانستان با غرب دچار تنش های بسکمک شد و همچنین کشور ما در جایی که باید قرار داشته باشد، قرار نگرفته است.

فاروقی اضافه نمود: اگرچه رئیس جمهور جدید افغانستان نمی خواهد نیروهای امنیتی این کشور برای همیشه به نیروهای خارجی وابسته باشد، اما وی به خوبی می داند که در حال حاضر امنیت و نیروهای امنیتی افغانستان به کمک های بین المللی نیاز دارد.

اشرف غنی احمدزی در سخنرانی های عمومی خود بارها از نیروهای امنیتی افغانستان بخاطر فداکاری هایشان تشکر و قدردانی کرده است.

محمد زمان وزیری فرمانده نظامیان افغان در شرق افغانستان، گفت: انتخاب اشرف غنی احمدزی به عنوان رئیس جمهور این کشور روحیه سربازان این کشور را بالا برده است.

در هفته های اخیر، رئیس جمهور افغانستان علاوه بر بازدید از یکی از کمپ های آموزشی کماندوهای ارتش این کشور، با ملاقات از سربازان زخمی این کشور در بیمارستان ها به آن ها قول داد که کمک های دولت به خانواده هایشان را افزایش دهد.

با توجه به شکست غرب در مغلوب کردن طالبان در افغانستان، یکی از بزرگترین چالش هایی که احمدزی ممکن است با آن روبرو شود، کاهش تعداد نیروهای خارجی و واگذاری مسئولیت تأمین امنیت مردم این کشور به نیروهای افغان است.

با توجه به هدف غرب مبنی بر مبارزه با تروریسم در افغانستان، طالبان عملیات های نظامی خود را در مناطق روستایی سراسر این کشور در تابستان سال جاری با افزایش تعداد جنگجویان تشدید کرد.

اگرچه نیروهای افغان در بیشتر درگیری ها با طالبان پیروز شدند اما تلفات سنگینی را نیز متحمل شدند که درگیری در ولایت هلمند شدیدترین درگیری نظامی بین نیروهای افغان و طالبان در سال جاری بود.

عبدالقدیم پتیال معاون والی قندهار، نیز روز یکشنبه در دانشگاه قندهار به ضرب گلوله توسط یک فرد ناشناس کشته شد.

این مسائل در حالی بوجود آمده است که طالبان علاوه بر ابراز عصبانیت از توافق رئیس جمهور افغانستان مبنی بر ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور اعلام کرده بود که با دولت نیز مذاکره نخواهد کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، گفته بود که اگرچه کرزی توسط آمریکایی ها به افغانستان تحمیل شد اما به قدرت رسیدن اشرف غنی احمدزی از طریق انتخابات یک گام رو به جلو محسوب می شد. با این وجود، اقدام اشرف غنی مبنی بر امضای پیمان امنیتی با آمریکا از کرزی شرم آورتر بود.

گفته می شود، با توجه به انتخاب اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان پس از امضای توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی و ایجاد پست ریاست اجرایی، بزرگترین آزمون رئیس جمهور این کشور اعمال تغییرات اساسی در اوضاع کشور است.

براساس توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی که با دخالت مستقیم آمریکا به امضا رسید، قرار شد که انتصاب پست های کلیدی امنیتی و اقتصادی میان رئیس جمهور و رئیس اجرایی تقسیم شود.

این در حالی است که فرایند انتصاب وزیران مختلف به آهستگی پیش می رود و اشرف غنی و عبدالله هنوز بر سر انتخاب هر فرد برای هر پست به توافق نرسیده اند.

با توجه به پست های دولتی باقیمانده، رئیس جمهور و رئیس اجرایی باید با مدیریت، به توافقات حاصل شده در زمان انتخابات ریاست جمهوری عمل کنند.

یکی از مقامات غربی گفت: اگر این بن بست ها در فرایند انتصاب افراد برای پست های مختلف ادامه پیدا کند، تأثیر منفی بر اعتماد مردم و جامعه بین الملل نسبت به حکومت این کشور خواهد گذاشت.

به گفته این مقام غربی، هدف از تسریع انتصاب وزیران مختلف، تکمیل کابینه دولت افغانستان قبل از کنفرانس حساس کشورهای کمک کننده در اوایل ماه دسامبر سال جاری میلادی است زیرا رئیس اجرایی و رئیس جمهور این کشور در آن جا باید جوابگوی سؤالات کشورهای کمک کننده باشند.

یکی از مقامات کشورهای کمک کننده به عبدالله عبدالله گفت: مشخص رئیس جمهور و رئیس اجرایی 6 ماه طول کشید و سعی کنید که مشخص وزیران نیز 6 ماه دیگر زمان نگیرد.

نظیف الله سالارزی سخنگوی اشرف غنی احمدزی، گفت: دولت در حال پیگیری مشخص کابینه جدید در افغانستان است.

بسکمک از مردم افغانستان در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی خوشبین هستند.

میرویس خان یک مکانیک در شرق کابل، گفت: دولت تا به امروز به تعهدات انتخاباتی خود عمل کرده است و ما از آن ها انتظار نداریم که پس از گذشت چند روز، همه مسائل رفع شود.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 163

به "محدودیت ها بر سر راه عملیات های نظامی نیروهای خارجی در افغانستان برداشته می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت ها بر سر راه عملیات های نظامی نیروهای خارجی در افغانستان برداشته می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید