طبع باقلا (باقالای تازه و خشک) چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

به گزارش اهدا بلاگ، دانه باقلا دارای ارزش غذایی بسیار بالا و سایر قسمت های این گیاه مانند برگ و ساقه آن در پزشکی کاربرد دارد. از این دانه هم به صورت خشک و هم به صورت تازه در پلو و خوراک باقالی استفاده می شود. طبع باقلای تازه و باقلای خشک و خواص کاربردی آن برای سلامتی، این دانه را از نظر طب سنتی بسیار پرکاربرد کرده است.

طبع باقلا (باقالای تازه و خشک) چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع باقلای تازه و باقلای خشک از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص کاربردی این دانه خوراکی می پردازیم.

طبع باقلای تازه و باقلای خشک سرد است یا گرم؟

مزاج باقلای تازه سرد و تر و مزاج باقلای خشک سرد و خشک است؛ همچنین انواع مصلحات باقلا، عمل پوست کندن باقلا، عسل، جوشاندن باقلا در آب و دور ریختن آب آن پس از پخت، روغن بادام، پونه، آویشن، زیره و گلپر معرفی شده است.

مزاج باقلا تازهمزاج باقلا خشکانواع مصلحات
سرد و ترسرد و خشک
  • پوست کندن باقلا
  • عسل
  • جوشاندن باقلا در آب و دور ریختن آب آن پس از پخت
  • روغن بادام
  • پونه
  • آویشن
  • زیره
  • گلپر

مهم ترین خواص باقلا (تازه و خشک)

درست است که مزاج این دو نوع باقلا کمی باهم فرق دارد، اما همانطور که دارای مصلحات یکسانی هستند، خواص سلامتی و درمانی آن ها هم شبیه به هم هست. در زیر به شرح مهم ترین مزیت های این دانه پرطرفدار می پردازیم.

1. درمان علائم پارکینسون

طبق مطالعه ای که در سال 2013 روی این نوع خاص از انواع لوبیا اجرا شده است، با مصرف آن، با افزایش سطح دوپامین خون عملکرد حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون بهبود یافته است. بنابراین این خوراک خوشمزه می تواند به نام یک مکمل دارویی در رژیم غذایی مبتلایان به این بیماری بسیار کمک کننده باشد.

2. افزایش سلامت استخوان ها

باقلا سرشار از منگنز، مس، روی و کلسیم است که به بهبود سلامت استخوان ها کمک می کند. طبق تحقیقات اجرا شده، یک فنجان باقلا حاوی 100 گرم از این دانه 43 میلی گرم منگنز است. منگنز به کمبود کلسیم در بدن کمک می کند و از این طریق خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان را کاهش می دهد.

3. درمان خانگی کم خونی

به علت وجود آهن فراوان در باقلای خشک و تازه، علائم کم خونی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس و … کاهش پیدا می کنند. آهن باعث افزایش تولید هموگلوبین در بدن شده و در نتیجه به انتقال آسان تر اکسیژن به سلول های شما کمک می کند. به طور کلی مصرف منظم باقلا کم خونی را به صورت طبیعی درمان می کند.

هشدار: البته قابل ذکر است افرادی که دارای نوعی کم خونی به نام کم خونی همولیتیک هستند نسبت به باقلا آلرژی داشته و نباید از آن استفاده کنند.

4. پیشگیری از نقص عضو نوزاد هنگام تولد

این دانه خوشمزه دارای مقادیر قابل توجهی فولات یعنی حدود 106% فولات به ازای هر 100 گرم است. فولات یکی از مهم ترین مواد مغذی برای رشد جنین است. این ماده مغذی به تولید سلول ها و اندام های جنین کمک می کند و از این طریق از خطر نقص عضو پیشگیری می کند.

یک مطالعه اجرا شده در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون نشان داد، زنانی که در چند ماه اول بارداری خود از یک منبع خوب فولات در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، به طور قابل توجهی خطرات بند ناف و نخاعی در نوزاد خود را کاهش می دهند.

5. کنترل فشار خون با منگنز و پتاسیم

با توجه به اندازه بالای منگنز و پتاسیم موجود در باقلا، این دانه خوشمزه به شما در کنترل فشار خون کمک می کند. در واقع غذاهای سرشار از منگنز و پتاسیم رگ های خونی را آزاد کرده و از این طریق باعث کاهش فشار خون می شوند. علاوه براین این خاصیت از خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی هم جلوگیری می کند.

6. کاهش وزن آسان با استفاده از این دانه لذیذ

یک فنجان باقلا (170 گرم) حدود 180 کالری انرژی دارد. به همین علت یک گزینه عالی برای رژیم افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است. طبق تحقیقاتی که در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن اجرا شده است، باقالاها منبعی غنی از پروتئین و فیبر هستند، که به احساس سیری طولانی تر کمک می کنند. در نتیجه از خوردن بیش از میزان جلوگیری کرده و به راحتی وزن را کاهش می دهند.

7. کمک به کاهش سطح کلسترول

باقلا سرشار از فیبر محلول است که به از بین بردن کلسترول بد خون کمک می کند. همچنین در یک مطالعه نشان داده شده است که باقلا می تواند سطح قند خون را هم کاهش دهد.

8. بهبود سیستم ایمنی بدن

باقلا به علت مس فراوانی که دارد، باعث تنظیم تولید و رشد سلول های خونی می شود. مس همچنین عملکرد سلول های سفید خون را تقویت می کند و به همین علت عوامل بیماری زا در بدن را از بین می برد. به علاوه تحقیقات اجرا شده نشان می دهند که باقلا حاوی مواد آنتی اکسیدانی است که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد در سنین بالا را دارد و از ایجاد بیماری های مزمن جلوگیری می کند.

سخن آخر

باقلا به هر دو صورت خشک و تازه از محبوب ترین حبوبات در بین ایرانی ها به تعداد می رود. باقلا علاوه بر طبع سردی که دارد نفاخ هم محسوب می شود؛ بنابراین باید افراد سردمزاج و دارای معده حساس در مصرف این دانه خوشمزه برای خود محدودیت قائل شوند و حتما آن را همراه با انواع مصلحاتش که در ابتدای این مقاله آورده شد، استفاده کنند.

شما می توانید در سایت خبرنگاران با طبع و خواص سلامتی سایر غلات آشنا شوید؛ مانند طبع عدس، طبع برنج و طبع ذرت. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از باقلای خشک و تازه به چه صورت استفاده می کنید؟ آیا مصلحاتی برای پخت باقلا استفاده می کنید؟

انتشار: 19 اسفند 1401 بروزرسانی: 19 اسفند 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 944

به "طبع باقلا (باقالای تازه و خشک) چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز دهید

11 کاربر به "طبع باقلا (باقالای تازه و خشک) چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع باقلا (باقالای تازه و خشک) چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟"

1 دیدگاه

خانم هاشمی 18 اردیبهشت 1401

اطلاعات مفیدی بود، ممنونم

پاسخ به خانم هاشمی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید