صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا شروع شد

به گزارش اهدا بلاگ، تهران (پانا) - شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) روز پنجشنبه در باره شروع صادرات گاز طبیعی این کشور به اروپا اطلاع داد.

صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا شروع شد

با ما سفر کنید و با تور اروپا زمستان 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش ایرنا، کشورهای ایتالیا، یونان و بلغارستان برای نخستین بار گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را به وسیله خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) دریافت کردند.

ساخت خط لوله گازی ترانس آدریاتیک (تاپ) به ظرفیت انتقال 10 میلیارد متر مکعب اخیرا به خاتمه رسیده است و این سازه حمل و نقل بخشی از دالان گازی جنوب پیشبینی شده برای انتقال گاز طبیعی میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان در دریای خزر به اروپا است.

در قالب طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان به اروپا ، در چند سال اخیر همچنین دو خط لوله دیگر از جمله خط لوله قفقاز جنوبی (در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان) و نیز خط لوله ترانس آنادولی (تاناپ) در خاک ترکیه احداث شده است .

رونق عبدالله اف رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) یاداور شد : هفت سال پیش با شرکای خود در باره انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا تصمیم نهایی سرمایه گذاری را اتخاذ و قرارداد 25 ساله در این زمینه امضا کردیم .

وی اضافه کرد : بر اساس این توافقات حاصله سه خط لوله گازی (قفقاز جنوبی ، تاناپ و تاپ) به طول کلی سه هزار و 500 کیلومتر احداث شده و در نتیجه آن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در حال حاضر به اروپا انتقال می گردد .

به گفته عبدالله اف گاز طبیعی جمهوری آذربایجان منبع جدید این فراورده برای اروپا به شمار می رود و کاهش حجم فراوری گاز طبیعی در خود اروپا موجب تقاضای و دریافت محموله های بیشتر در کشورهای اروپایی می گردد.

گری جونس مسوول دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) در جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه شروع انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا را نتیجه کوشش های چند ساله دولت باکو و شرکت های فعال در این طرح مطرح نمود.

شرکت بریتیش پترولیوم پیمانکار توسعه میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان یکی از بزرگترین میدانهای گازی منطقه در دریای خزر ، می باشد .

شرکت ملی نفت ایران نیز با سهم 10 درصد یکی از سهامداران توسعه میدان گازی شاه دنیز است.

هزینه مورد احتیاج برای اجرای طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا در ابتدا 40 الی 45 میلیارد دلار پیشبینی شده بود ولی این طرح با هزینه 33 میلیارد دلار اجرا شد .

جمهوری آذربایجان برنامه ریزی نموده است در 25 سال آینده سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کند که 8 میلیارد متر مکعب آن را ایتالیا و دومیلیارد متر مکعب باقی مانده را نیز یونان و بلغارستان دریافت خواهند کرد .

شروع انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا با خاتمه کارهای ساخت و ساز خط لوله گازی ترانس آدریاتیک (تاپ) به طول 878 کیلومتر که آخرین بخش دالان گازی جنوب به شمار می رود ، امکان پذیر شد .

نزدیک به 550 کیلومتر این خط لوله از بخش شمالی یونان ، 215 کیلومتر به وسیله خاک آلبان ، 105 کیلومتر از بستر دریای آدریاتیک و نیز 8 کیلومتر از خاک ایتالیا کشیده شده است .

برنامه ریزی شده است سالانه به وسیله دالان گازی جنوب در مجموع 16 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان انتقال گردد که 10 میلیارد متر مکعب آن به اروپا صادر و 6 میلیارد متر مکعب نیز به ترکیه انتقال گردد .

ترکیه از سال 2018 میلادی به وسیله خطوط لوله گازی قفقاز جنوبی و ترانس آنادولی سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان وارد می نماید .

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 617

به "صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید