میان واشنگتن و پکن جنگ نمی گردد؛آمریکا به دنبال بازارهای جدید است

به گزارش اهدا بلاگ، کارشناس مطالعات آمریکا به خبرنگاران گفت: اروپا و آمریکا به دنبال ایجاد اشتی کنان با ایران هستند تا فضای خاورمیانه و خلیج فارس به سمت ارامشی برود که بستر سرمایه گذاری در این منطقه دوباره ایجاد گردد.امریکا حتی بیشتر از روسیه با چینی ها اختلاف دارد اما از انجایی که جهان دارد به سمت جذابیت های مالی بیشتر حرکت می نماید، به نظر می رسد که امریکا و چین می خواهند که موقعیت مالی خود را از بین نبرند.

میان واشنگتن و پکن جنگ نمی گردد؛آمریکا به دنبال بازارهای جدید است

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مهسا مژدهی: امریکا هنوز بابت ویروس کرونا از چینی ها عصبانی است و هر روز مساله تازه ای برای گسترش اختلافات بین واشنگتن و پکن پیش می آید .اما نقطه انتها این شرایط کجاست؟رقابت بین چین و امریکا انتهای ندارد. هر دو کشور در صدد آنند که قدرت مالی جهان باشند و برای آن از سال ها پیش برنامه ریزی نموده اند. با این حال به نظر می رسد که در پس همه اختلافات مالی و سیاسی و حالا کرونا، پکن و واشنگتن می دانند که دست اخر همکاری های مالی با یکدیگر می تواند آنها را به جهت بهتری ببرد. با این حال به نظر می رسد که در ایالات متحده تفکری که به دنبال آن است تا چین را مهار نموده و کماکان در راس قدرت بماند هنوز وجود دارد. اما دست چینی ها برای مقابله به مثل هم خالی نیست.

در خبرانلاین با علی بیگدلی کارشناس مسائل امریکا به مصاحبه نشسته ایم:

به نظر می آید که تنش های بین امریکا و چین هنوز ادامه دارد و امدن بایدن بر روی قدرت هم نتوانسته اوضاع و دشمنی به وجود آمده بین این دو کشور را بهبود بخشد. تنش ها بر سر چه مسائلی است؟

مساله اول از زمان ترامپ و سر مساله هنگ کنگ ایجاد شد. مساله دیگر مساله دریای جنوب چین است که چینی ها آن را به صورت یک جزیره در اورده اند و امریکا می گوید این خلاف حقوق بین الملل است . آنها می خواهند به تایوان نزدیک شوند اما از طرف دیگر به یک پایگاه دریایی مهم هم نزدیک می شوند. امریکایی ها همچنین از چینی ها خواسته بودند که ارزش یوان را فزایش دهند، اما پکن این را قبول نکرد. شاید یکی از کارهایی که چینی ها کردند و باعث عصبانیت امریکایی هاست همین پایین نگه داشتن ارزش یوان بوده تا بتوانند از این طریق تجارت بین الملل را گسترش دهند. حتی آنها با خود امریکا هم چیزی به اندازه 750 میلیارد دلار مبادله بازرگانی داشتند که ازاین مبلغ 450 میلیارد دلار مربوط به صادرات چین بود. این میزان البته کاهش پیدا نموده. ارتباطات سیاسی و بین المللی دو کشور هم از همین الگو پیروی می نماید و در پی اتفاقاتی که افتاده، کاهش پیدا نموده اما هنوز قطع نشده است. همانطور که قرار است ملاقاتی بین بایدن و پوتین رخ دهد، به نظر من قطعا در اینده نزدیک هم ملاقاتی بین بایدن و رهبر چین اتفاق خواهد افتاد. چرا که سیاست های عمومی بایدن به این سو می رود که آن فضای بسته ای که ترامپ داشت تا ایالات متحده را در فضای بین المللی منزوی کند، عوض کند. بنابراین با توجه به اینکه چین در حقیقت در قدم های اخر رسیدن به موقعیت های مالی امریکاست، احتمالا واشنگتن درصدد انجام اقداماتی بر می آید.

بایدن در سخنرانی صدروز اول کاری خود هم گفت که ممکن است که بعضی از کشورها به ما نزدیک شده باشند، اما کوشش ما این است که موقعیت برتر امریکا را در فضای مالی و تجاری جهان حفظ کنیم. بنابراین هیچ کدام نمی توانند هم را کنار بگذارند. هر دو بازار پر منفعتی دارند و بازار یک میلیارد .چهارصد میلیون نفری چین برای ایالات متحده خیلی ارزش دارد. همینطور بازار ثروتمند امریکا هم برای چین مهم است و این مبادله در هیچ کجای جهان برای دو کشور پیدا نمی گردد. مساله دیگر در خصوص تایوان است که امریکا به این منطقه سلاح ارسال می نماید. با این وجود به نظر نمی رسد که پکن بخواهد برای این مساله خیلی شلوغ کند و درگیری جدی راه بیاندازد.

یک مساله ای که مطرح می گردد، احتمال جنگی واقعی بین چین و امریکاست. چرا که دو کشور تبدیل به رقبای خطرناکی برای هم شده اند. چقدر احتمال چنین چیزی وجود دارد؟

اصلا این تحلیل درست نیست. خرد سیاسی رهبران جهان بالا رفته و با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که کشورها انجام داده اند احساسات ناسیونالیستی منجر به جنگ کاهش زیادی پیدا نموده و به نفع این کشورها نیست که خودشان را درگیر جنگ با یکدیگر نمایند. چین و امریکا هر دو کشوری اتمی هستند و غیر از اینکه مبادلات مالی پرسودشان بر اثر جنگ بهم خواهد خورد، می دانند که میلیون ها نفر جانشان را در چنین شرایطی از دست خواهند داد. ما در جنگ سرد و جنگ کره دو کشور رویاروی هم قرار گرفتند. اما کار به جنگ نکشیده است. پیشبینی من این است که در اینده نزدیک رهبران دو کشور ملاقاتی خواهند داشت.

راهبرد امریکا در قبال چین چیست؟ یکی دیگر از تحلیل ها در خصوص روابط امریکا و چین این است که توجه ایالات متحده از این پس از روی خاورمیانه برداشته شده و به سمت پکن خواهد رفت. این استراتژی روابط دو کشور را به کدام سو می برد؟

برای اولین بار اوباما در یک سخنرانی در استرالیا گفت که ما دیگر با خاورمیانه کار نداریم و برای ما خیلی پرهزینه است و ما تمام توجه خود را به شرق اسیا معطوف نموده ایم. اما الان به نظر می رسد که به این نتیجه رسیده اند که خاورمیانه کماکان اهمیت زیادی برای سرمایه گذاری دارد. نه تنها برای امریکایی ها بلکه برای اروپایی ها هم همینطور است و به همین دلیل به دنبال ایجاد اشتی کنان با ایران هستند تا فضای خاورمیانه و خلیج فارس به سمت ارامشی برود که بستر سرمایه گذاری در این منطقه دوباره ایجاد گردد.

امریکا حتی بیشتر از روسیه با چینی ها اختلاف دارد اما از انجایی که جهان دارد به سمت جذابیت های مالی بیشتر حرکت می نماید، این به نظر می رسد که دو کشور می توانند و می خواهند که موقعیت مالی خود را از بین نبرند.

در حال حاضر دو موضوع اساسی بین واشنگتن و پکن مطرح است. یکی ادعایی در خصوص ویروس کرونا و دیگری اختلافات مالی از سوی دیگر ما شاهد آن هستیم که ایالات متحده دارای مسائل مالی است و حالا که بحث به بودجه رسیده، حتی ناچار است که وام بگیرد. در چنین شرایطی چه برنامه ای دولت بایدن برای روابط با چین دارد؟

به طور کلی بین جمهوری خواستار و چینی ها اختلافات شدیدی وجود دارد.نگاه منفی به چین در دولت ترامپ خیلی بیشتر شد و مساله کرونا هم به آن دامن زد. موضوع دیگر مساله کره شمالی بود که امریکا آن را دست پرورده چین می داند و پکن آن را علیه امریکا به کار می برد. به همین خاطر امریکایی ها می خواهند که چین کره شمالی را مهار کند. ابزار هایی که از نظر سیاسی در اختیار چین است، بیشتر از ابزار های مالی در دست امریکاست . اما فکر نمی کنم این مساله روابط مالی بین دو کشور را خیلی تحت تاثیر قرار دهد.

همانطور که گفتید امریکا با مسائل مالی رو به رو ست و منابع مالی این کشور محدودتر شده است. امریکا به دنبال بازارهای جدید است . یکی از دلایلی که بایدن کوشش می نماید با پوتین مذاکره کند این است که بازار را به سمت روس ها باز کند تا شرایط مالی امریکا جان جدیدتری بوزد. در خصوص چین هم از همین سیاست پیروی خواهد نمود.

>>> این مطالب را هم بخوانید:

تصمیم پنتاگون علیه چین؛جنگ سرد یا گرم؟

چین به آمریکا هشدار داد

خیز نظامی بی سابقه آمریکا مقابل چین و روسیه؛دستور مهم بایدن به پنتاگون

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 897

به "میان واشنگتن و پکن جنگ نمی گردد؛آمریکا به دنبال بازارهای جدید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میان واشنگتن و پکن جنگ نمی گردد؛آمریکا به دنبال بازارهای جدید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید