تور مجارستان ارزان: ملاقات سفیر مجارستان در ایران با قائم مقام وزیر میراث فرهنگی

به گزارش اهدا بلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، ملاقات سفیر مجارستان در ایران با قائم مقام وزیر میراث فرهنگی صورت پذیرفت.

تور مجارستان ارزان: ملاقات سفیر مجارستان در ایران با قائم مقام وزیر میراث فرهنگی

با ما سفر کنید و با تور مجارستان ارزان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در ملاقات با زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران اعلام کرد: در سفر اخیری که وزیر امور خارجه مجارستان به ایران داشتند، موافقت نامه ای میان وزارت امور خارجه کشورمان و مجارستان انجام شد. او انتظار داشت تا فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و مالی توسعه پیدا کند.

او با اشاره به تاثیر دنیای حافظ گفت: اگر چه افتخار می کنیم حافظ ایرانی بوده، اما متعلق به تمام دنیا است و تاثیرگذاری حافظ بر ادبیات بسیار گسترده است. هفته گذشته تندیس گوته شاعر آلمانی را در حافظیه نصب کردیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: از همکاری هایی که موجب توسعه روابط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مالی می گردد، استقبال می کنیم و با اجرای پروژه فرهنگی مشترک میان دو کشور که شامل نصب کتیبه شیشه ای اشعار شاعر مجارستانی درباره حافظ در شهر شیراز است، موافقت می کنیم. بعلاوه با فراهم شدن مقدمات نصب آن، در وزارت میراث فرهنگی بزودی شاهد نصب این کتیبه شیشه ای خواهیم بود.

دارابی ادامه داد: در تلاشیم سطح همکاری گردشگری میان ایران و مجارستان را افزایش دهیم و شاهد حضور گردشگران مختلف باشیم.

در این جلسه زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران ضمن تشکر از برگزاری این جلسه گفت: در زمینه های سیاسی، فرهنگی و مالی روابط عمیقی با ایران داریم و می خواهیم پروژه مشترک اجرا کنیم. این پروژه صرفا فرهنگی است و نشان دهنده عمق روابط فرهنگی میان دو کشور است.

سفیر مجارستان در ایران درباره پروژه مشترکی که قرار است با ایران اجرا نمایند، گفت: شاعری به نام ویتز میهان چکونای مربوط به اوایل قرن نوزدهم میلادی داریم که به اشعار حافظ پرداخته و شعری درباره این شاعر مشهور ایرانی سروده که به فارسی ترجمه شده است. این اشعار روی کتیبه شیشه ای نوشته شده تا در آرامگاه حافظ با موافقت وزارت میراث فرهنگی نصب گردد و دوستداران حافظ بدانند چقدر در مجارستان به این شاعر ارج می نهند.

او ادامه داد: این اشعار از معدود اشعار مجارستانی است که مستقیم از زبان مجاری به فارسی ترجمه شده است و نشان می دهد اشعار حافظ در مجارستان ارج نهاده می گردد.

زولتان وارگا هاسونیچ توضیح داد: این شاعر مجارستانی کتابی با عنوان 50 غزل نوشته و اشعاری از حافظ را نیز در این کتاب آورده که به فارسی نیز منتشر شده است. این کتاب دارای ارزش ادبی برای مردم مجارستان است.

او اضافه کرد: در شهر پچ که با شهر شیراز خواهرخوانده است، بیشترین آثار حافظ وجود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1239

به "تور مجارستان ارزان: ملاقات سفیر مجارستان در ایران با قائم مقام وزیر میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان ارزان: ملاقات سفیر مجارستان در ایران با قائم مقام وزیر میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید