خواص دارویی گیاه عناب

به گزارش اهدا بلاگ، ثمر درختی است معروف قریب به درخت کنار و زیتون در بلندی و برگ آن اندک ضخیم تر و طولانی تر از برگ کنار و یک روی آن مزغب و پوست درخت آن سرخ رنگ و چوب آن هم سرخ رنگ. برترین آن بزرگ بالیده به کمال

خواص دارویی گیاه عناب

به تلاش: محمد کمالی نژاد

اسم:

نام رایج:

عُناب

نام عربی:

عناب

ماهیت:

ثمر درختی است معروف قریب به درخت کنار و زیتون در بلندی و برگ آن اندک ضخیم تر و طولانی تر از برگ کنار و یک روی آن مزغب و پوست درخت آن سرخ رنگ و چوب آن هم سرخ رنگ. برترین آن بزرگ بالیده به کمال رسیده ی سرخ شده پر گوشت جرجانی و یا خطایی و نیپالی آن است که شیرین و عفوصت آن کم باشد و قوت آن تا دو سال باقی است.

طبیعت:

تازه آن معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت و شیخ الرئیس رحمت ا... تعالی بارد در اول و معتدل در یبوست و رطوبت قلیلی گفته.

افعال و خواص:

منضج اخلاط غلیظه و ملین صدر و احشا و مسهل اخلاط رقیقه و رافع خشونت سینه و حلق و صوت عارض از حرارت و سرفه و ربو و وجع صدر و صاف کننده خون و مولد خون صالح و مسکن التهاب و تشنگی وحدت خون و گرمی و وجع جگر و گرده و مثانه و امراض مقعده و لزع امعا و معده و فساد مزاج جگر و چون برگ آن را با آب طبخ دهند و صاف نموده هر روز نیم رطل با قدری شکر بیاشامند تا پنج روز متوالی جهت خارش بدن مجرب است.

***

بدل:

سپستان

مضر:

معده بارد رطب و نفاخ خصوص اکثار آن، مقلل منی و مضعف باه

مصلح:

شکر و مویز طایفی و گلاب و در باه، ادویه باهیه

اندازه شربت:

تا 50 عدد

قوت:

تا دو سال

منبع مقاله :

کمالی نژاد، محمد، (1390)؛ برگ کهن، تهران: چوگان، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1019

به "خواص دارویی گیاه عناب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص دارویی گیاه عناب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید