آداب و رسوم جشن مهرگان؛ جشن مهرِ مهر

به گزارش اهدا بلاگ، در ایران باستان روزهای ماه به شماره شناخته نمی شدند و هر روز نامی داشت و زمانی که روز و ماه همنام می شدند، جشنی برپا بود. فرا رسیدن پاییز با به سرانجام رسیدن فصل کار و برداشت محصول همراه هست و نوید دهنده شش ماهه سرد با شبهای طولانی. به پاسداشت محبت که همانا گرمی دهنده دلهاست، در این ماه، جشنی برپا خواهد بود. جشن مهرگان یا جشن مهر یا متراکانا یا در عربی مهرجان، از کهن ترین جشن و گردهمایی های ایرانیان است که در مهر روز مهرماه برگزار می گردد. براساس مقاله جشن مهرگان چیست باید بدانید که این جشن که در ستایش و نیایش مهر به معنای محبت، دوستی، عهد و پیمان برگزار شده، پس از نوروز، بزرگترین جشن ایرانیان باستان بود و آداب و رسوم جشن مهرگان و بعلاوه سفره جشن مهرگان خاص و دیدنی هستند.

آداب و رسوم جشن مهرگان؛ جشن مهرِ مهر

این جشن شش روز به طول می انجامید؛ یعنی از شانزدهم (مهرگان عامه) تا بیست و دومین روز مهرماه (مهرگان خاصه) مردم جشن می گرفتند. با ما در این مقاله مجذوب کننده و خواندنی همراه شوید تا بدانید جشن مهرگان چیست و با آداب و رسومش آشنا شوید.

برگزاری جشن

جشن مهرگان نیز همانند نوروز، به یاد حوادث آفرینش جهان برگزار می گردد؛ به پاس همه نعماتی که اهورامزدا به انسانها داده و در راستای تحکیم دوستی، میهمانی، جشن و پایکوبی برپاست. در سفره جشن مهرگان نوشیدنی پیمان از عصاره گیاه هئومه یا هوم، نان مخصوص که با آرد هفت غله تهیه می شد، شمع یا جام آتش برافروخته خوشبو (مانند اسپند و زعفران و عنبر)، گلاب، شکر، شیرینی و خوراکی های محلی مهیا هستند.

برگزاری جشن در گذشته

قدمت این جشن بسیار است. بار عام شاهان، مراسم آفرین خوانی، رسیدن پیک خجسته به دربار شاهی و بخشیدن لباسهای موجود در صندوق خانه شاه به عموم مردم از جمله برنامه های این جشن در ایران باستان بوده اند. در شاهنامه نیز زمان پیدایش این جشن به عصر فریدون می رسد.

به روز خجسته سرِ مهر ماه / به سر بر نهاد آن کـیانی کلاه

زمانه بی اندوه گشت از بدی / گرفتند هر کس ره بخردی

دل از داوری ها بپرداختند / به آیین یکی جشن نو ساختند

در حال حاضر

امروزه، مهرگان در هیچ کجای جهان به شیوه قرون چهار، پنج و ششم برگزار نمی گردد. به نقل از دکتر بهرام فره وشی، جشن مهرگان بعنوان جشن خانوادگی در میان زرتشتیان یزد و کرمان برگزار می گردد و مردم در آن، قربانی داده و انتها گرما و آغاز سرما را جشن می گیرند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1395

به "آداب و رسوم جشن مهرگان؛ جشن مهرِ مهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب و رسوم جشن مهرگان؛ جشن مهرِ مهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید