خبرنگاران چرا آمریکا خواهان توقف درگیری ها در مارب یمن است

به گزارش اهدا بلاگ، تهران-خبرنگاران- قواعد درگیری در یمن با محاصره و آزادسازی قریب الوقوع منطقه راهبردی مارب به سود انصارالله، ارتش و کمیته های مردمی در حال تغییر است.

خبرنگاران چرا آمریکا خواهان توقف درگیری ها در مارب یمن است

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران به نقل از دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی مستقر در صنعا، یک منبع مطلع میدانی گفت: شهر استراتژیک مارب، از همه طرف در محاصره کامل ارتش و کمیته های مردمی یمن است و مساله به جامانده، فقط زمان ورود به آن است.

این منبع مطلع گفت: ارتش و کمیته های مردمی یمن بعد از دو هفته نبرد نظامی پیوسته علیه نیروهای دشمن در مارب حالا شهر را از همه طرف در محاصره گرفته اند؛ از جمله در خط رابط بین شرق این شهر که به حضر موت منتهی می گردد و اکنون زیر آتش بی امان نیروهای مردمی است.

وی توضیح داد: پاکسازی مارب از عناصر القاعده و مزدوران سعودی احتیاج به زمان دارد و سیطره بر همه ارتفاعات مشرف بر شهر راهبردی مارب را از همه جهات تکمیل نموده ایم.

پیشرفت بی سابقه ارتش و کمیته های مردمی یمن به سوی شهر استراتژیک مارب در روزهای اخیر چشمگیر بود.

ارتش و کمیته های مردمی پیشروی خوبی از چهار محور به سمت این شهر داشته اند و مناطق النجدالاسود، الزور، شعب الحمار، الحفاه، وادی اراک، قاع المنجوره، وادی ذنبه، صنفة و الطلعة الحمراء در آخرین پیشروی ها آزاد شده است.

چرا بازپس گیری مارب مهم است؟

استان مارب با حدود 170 کیلومتر فاصله از غرب با صنعا پایتخت یمن، به دروازه شرقی پایتخت یمن و قلب یمن معروف است؛ استانی که حلقه وصل شمال و جنوب یمن است و علاوه بر موقعیت ویژه آن، دارای منابع غنی نفت و گاز است.

شهر مأرب در مرکز و چهارراه ارتباطی استان های شرقی به غربی و شمالی به جنوبی واقع شده است و از نظر مالی، موقعیت جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارای اهمیت ویژه ای است.

از این رو آزادسازی مأرب از دید ناظران و کارشناسان مسائل استراتژیک، آزادسازی یک شهر نیست بلکه گامی برای پاکسازی سراسر خاک یمن است.

سرلشکر خلبان عبدالله حسن الجفری، کارشناس نظامی و عضو مجلس شورای یمن روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: امروز همه مناطق اطراف شهر مأرب پاکسازی و همه خطوط تدارکاتی تروریست ها از طرف مرزهای عربستان قطع شده است.

الجفری افزود: بسیاری از تروریست ها از استان های ابین، حضرموت و شبوه برای جلوگیری از سقوط مأرب به این شهر منتقل شده اند ولی با روحیه عالی ارتش و کمیته های مردمی و ایستادگی و همکاری بزرگان، مشایخ و ساکنان آزاده مأرب، این شهر به زودی آزاد می گردد.

عضو مجلس شورای یمن بیان نمود: با این پیشروی ها و تسلط بر جبل البلق شهر مأرب در تیررس نیروهای ارتش و کمیته های مردمی قرار گرفته است و موشکباران دو پادگان تداوین و صحن الجن در شمال غرب شهر ادامه دارد.

الجفری افزود: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی با پیشروی در منطقه الجفینه و جبل الخشب به فاصله سه کیلومتری این دو پادگان رسیده اند که آخرین خط دفاعی شهر مارب به شمار می فرایند.

وی گفت: پادگان نظامی صحن الجن که از همه طرف توسط کوه محاصره شده است، بزرگترین انبار مهمات و سلاح مزدوران در این منطقه است.

این کارشناس مسائل نظامی و راهبردی یمنی اضافه نمود: نیروهایی که از استان الجوف به سمت مأرب پیشروی نموده اند با دور زدن این شهر، 70 کیلومتر از سمت شمال شرق شهر عبور نموده اند.

الجفری توضیح داد: هدف از این پیشروی محافظت از میدان و چاه های نفت صافر است که در فاصله 60 کیلومتری شهر مأرب واقع شده است زیرا فرماندهان عالی رتبه اطلاعاتی را مبنی بر قصد تروریست ها برای منفجر کردن این چاه ها پس از فرار و خروج از شهر دریافت نموده اند.

به این ترتیب، تعداد زیادی از مزدوران سعودی و القاعده در داخل شهر مارب تحت محاصره نیروهای یمنی گرفتار شده اند و این امر به اهمیت بازپس گیری و آزادسازی این شهر اضافه نموده است.

منبع مطلع اضافه نمود: صدها تن از مزدوران سعودی و تروریست ها در درگیری های چند روز گذشته با نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن کشته و زخمی شدند..اکنون نیز مزدوران زیادی در مرکز این استان یعنی شهر مارب در محاصره خفه نماینده نیروهای مردمی و ارتش یمن گرفتار شده اند.

منابع نظامی یمنی می گویند مراکز و پایگاه های دفاعی مزدوران در جبهه صرواح در غرب شهر مارب به طور کامل منهدم شده و خط درگیری در حال حاضر در 5 کیلومتری این شهر با پیشروی سریع ارتش و کمیته های مردمی به سمت مرکز شهر ادامه دارد. درگیری ها در اطراف منطقه الطلعه الحمراء یکی از پایگاه های راهبردی مشرف به شهر، سنگین گزارش شده است.

الجفری، عضو مجلس شورای یمن گفت: امروز همه مناطق اطراف شهر مأرب پاکسازی و همه خطوط تدارکاتی تروریست ها از طرف مرزهای عربستان قطع شده است.

الجفری افزود: بسیاری از تروریست ها از استان های ابین، حضرموت و شبوه برای جلوگیری از سقوط مأرب به این شهر منتقل شده اند ولی با روحیه عالی ارتش و کمیته های مردمی و ایستادگی و همکاری بزرگان، مشایخ و ساکنان آزاده مأرب، این شهر به زودی آزاد می گردد.

وی اضافه نمود: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی با روحیه عالی درحال پیشروی هستند و پیروزی هایی که در آخرین روزهای ششمین سال جنگ شاهد آن هستیم بهترین دلیل در این باره است.

الجفری بیان نمود: این نیروها در مقابل تجاوزی ظالمانه و جدیدترین سلاح های غربی ها و با وجود محاصره همه جانبه ایستاده اند زیرا به حقانیت خود و راه خود ایمان دارند.

این کارشناس مسائل نظامی و راهبردی یمنی گفت: شرایط توانایی نظامی ارتش و کمیته های مردمی نیز در زمینه های دفاعی و هجومی و در همه بخش های هوایی، زمینی و دریایی بهترین حالت واقع شده است و توانسته اند توازن قوا را در میدان نبرد به سود خود تغییر دهند.

آمریکا نگران تغییر قابل ملاحظه در توازن قوا

از آنچه درباره اهمیت شهر راهبردی مارب و تجمع تحت محاصره نیروهای مزدور در این شهر می توان دریافت که چرا آمریکا خواهان توقف درگیری ها در مارب شده است؟

آمریکا و غرب تا به امروز درخواستی برای توقف این جنگ نداشته اند، اما با پیشروی انصارالله در استان مأرب به عنوان یک استان راهبردی، نماینده ویژه واشنگتن در امور یمن خواهان توقف درگیری ها در این منطقه شده است.

به گزارش خبرنگاران، از خبرگزاری رسمی دولت مستعفی یمن (سبا نت) تیموتی لیندرکینگ که به تازگی از سوی جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به عنوان نماینده ویژه وی در امور یمن منصوب شده است، سه شنبه در جریان ملاقات با احمد بن مبارک وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن بیان کرد که بحران یمن، راه حلی نظامی ندارد.

وی مدعی شد که کشورش از یکپارچگی، ثبات و امنیت یمن حمایت می نماید، هرچند گفت که واشنگتن حامی دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن است.

بن مبارک همچنین ادعا کرد حمله انصارالله به استان مأرب، هزینه انسانی زیادی به دنبال داشته است.

قدرت های بین المللی که پیش از این، در خصوص ادامه جنگ و محاصره یمن سکوت کردند، حالا برای حفظ منابع نفتی و موقعیت راهبردی مأرب به دنبال برقراری آتش بس در این استان هستند و این در حالی است که گروه تروریستی داعش، مشارکت خود در جنگ مارب با حمایت ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن را بیان کرد؛ اعترافی که نشان داد قدرت های غربی به حمایت از گروه های تروریستی و استفاده از آنان در درگیری مأرب روی آورده اند یا دستکم می توان چنین نتیجه گرفت که حاضرند به قیمت سیطره بر منابع مارب، آتش بس برقرار نمایند و تروریست ها را از مهلکه نجات دهند.

مرکز فرماندهی ترور تحت نظر افسر سعودی در آستانه سقوط

تارنمای شبکه المسیره یمن نوشت: رییس دفتر ریاست جمهوری یمن سه شنبه فاش کرد که عناصر القاعده و داعش استان مأرب را به عنوان پایگاهی برای حمله به سراسر یمن قرار داده اند.

به گزارش خبرنگاران، تارنمای المسیره اضافه نمود احمد حامد در این باره گفت: این تروریست ها از مارب به عنوان پایگاهی برای ارسال خودروهای بمب گذاری شده و جوخه های ترور استفاده می نمایند.

وی اضافه نمود: این تروریست ها زیر نظر یک افسر سعودی کار می نمایند.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و رییس هیأت مذاکره نماینده دولت نجات ملی سه شنبه گفت: دشمن می کوشد، مأرب را به سکویی برای ضربه زدن به ملت ما و نقطه آغازین برای عملیات نظامی خصمانه در استان های دیگر یمن تبدیل کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 708

به "خبرنگاران چرا آمریکا خواهان توقف درگیری ها در مارب یمن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا آمریکا خواهان توقف درگیری ها در مارب یمن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید