توسعه کشت قراردادی گندم در سال آینده

به گزارش اهدا بلاگ، تهران (پانا) - سرپرست مجری طرح گندم با تاکید بر توسعه کشت قراردادی گندم بیان کرد وزارت جهاد کشاورزی کشت قراردادی دو میلیون هکتار گندم را در سال زراعی آینده برنامه ریزی نموده است.

توسعه کشت قراردادی گندم در سال آینده

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی با بیان اینکه توسعه کشت قراردادی گندم از سیاست های این وزارتخانه است اضافه کرد: در سال زراعی جاری 260 هزار هکتار از اراضی گندم کشور تحت کشت قراردادی نهاده شد.

سرپرست مجری طرح گندم اظهارداشت: استقبال کشاورزان از رویکرد کشاورزی قراردادی مطلوب ارزیابی شده و حدود 152 هزار هکتار از کل سطح تحت پوشش مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران می باشد.

وی، سطح کشت گندم در سال زراعی 1401-1400 را برابر با پنج میلیون و 875 هزار و 571 هکتار عنوان نمود و گفت: از این سطح یک میلیون و 899 هزار و 44 هکتار گندم آبی و سه میلیون و 976 هزار و 527 هکتار گندم دیم است.

سهرابی با اشاره به اینکه استان های خوزستان، فارس، گلستان و کردستان نیز بیشترین سطح در کشاورزی قراردادی را به خود اختصاص داده اند اضافه کرد: چهار استان کردستان با 594 هزار و 300 هکتار، خوزستان با 525 هزار هکتار، آذربایجان شرقی با 457 هزار و 200 هکتار و همدان 437 هزار و 200 هکتار بالاترین سطح کشت را دارند.

سرپرست طرح گندم درباره پیش بینی فراوری گندم توضیح داد: با توجه به این که در حال حاضر گندم در سراسر کشور در فاز رویشی است، برآورد فراوری در این مرحله امکان پذیر نیست.

وی گفت: با توجه به کاهش و تاخیر بارندگی های پاییزه در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت و کشت گندم در بعضی منطقه ها با تاخیر انجام شد و هرچند افزایش بارش ها در دی ماه به رغم این که در بعضی منطقه ها جنوبی کشور به جاری شدن سیل و آبگرفتگی مزارع منجر شد، اما در سایر منطقه ها به ایجاد سبز مطلوب مزارع منجر شد.

سهرابی درباره مصرف کود در مزارع گندم اضافه کرد: در پی افزایش چشمگیر قیمت انواع کودهای فسفاته و پتاسه در سال گذشته، اندازه مصرف آن در اراضی گندم به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد که تبعات آن بر فراوری گندم قابل چشم پوشی نیست؛ به همین علت یکی از محورهای اساسی رویکرد کشاورزی قراردادی تامین کود مورد احتیاج کشاورزان است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1238

به "توسعه کشت قراردادی گندم در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه کشت قراردادی گندم در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید