تداوم میانجی گری های بین المللی برای توقف درگیری ها اتیوپی

به گزارش اهدا بلاگ، با گذشت بیش از یک سال از شروع جنگ میان دولت اتیوپی و جبهه مردمی آزادسازی تیگرای در چهارم نوامبر 2020، با توجه به کوشش های جبهه تیگرای برای ائتلاف با جبهه آزادسازی اورومو و بعضی جنبش های مسلح برای سرنگون کردن دولت آبی احمد، نخست وزیر این کشور، به نظر نمی رسد هیچ افقی برای توقف این درگیری وجود داشته باشد.

تداوم میانجی گری های بین المللی برای توقف درگیری ها اتیوپی

به نقل از سایت العربی الجدید، پس از آنکه دولت آبی احمد بر شدت درگیری ها افزوده، در کشور شرایط فوق العاده اعلام نموده و از مردم آن خواست سلاح به دست گرفته و در آدیس آبابا تحصن نمایند، به نظر می رسد در این بحران بزرگ انسانی به ویژه در تیگرای و کمبود غذا، هیچ یک از دو طرف قصد امتیازدهی و یا مذاکره را ندارند.

در حالی که دو طرف در اتیوپی بر شروط خود اصرار دارند و با توجه به استمرار پیشروی شبه نظامیان به سمت مرکز، آمریکا و اتحادیه آفریقا به میانجیگری خود ادامه می دهند.

طرف های آفریقایی با یاری فرستاده اتحادیه آفریقا به شاخ آفریقا برای برقراری آتش بس کوشش می نمایند، این فرستاده پس از ملاقاتهایی با آبی احمد و فرماندهان جبهه مردمی آزادسازی تیگرای، نسبت به امکان ایجاد بستر مشترکی برای حل مسالمت آمیز این درگیری ابراز امیدواری کرد اما دلایل خود را بیان نکرد.

همزمان کشورهای همسایه اتیوپی نیز جداگانه اقداماتی را در پیش گرفتند، اوگاندا کشورهای شاخ آفریقا (اتیوپی، سومالی، جیبوتی و اریتره) را به برگزاری نشستی برای حل بحران در اتیوپی دعوت کرد. رئیس جمهور کنیا نیز عصر یکشنبه برای ملاقات با آبی احمد سفر غیرمنتظره ای به آدیس آبابا داشت. او پیش از ملاقات با نخست وزیر اتیوپی، روز دوشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ملاقات کرد.

گرچه وزارت خارجه آمریکا هدف از این سفر را احیای دموکراسی ها، تقویت صلح و امنیت، کوشش برای ایجاد یک اقتصاد جهانی فراگیرتر و مبارزه با کرونا و تغییرات آب و هوایی گفت اما سفر رئیس جمهور کنیا به آدیس آبابا برای آنالیز مساله اتیوپی با آمریکایی ها در نایروبی است به ویژه که کنیا از مهمترین همپیمانان آمریکا در آفریقا است.

وزارت دفاع اتیوپی تاکید نمود: بعضی طرف های داخلی و خارجی کوشش می نمایند با ایجاد آشوب و بی ثباتی کابینه آبی احمد را سرنگون نمایند.

ابراهام ابیلای، وزیر دفاع اتیوپی با انتشار بیانیه ای در فیسبوک خود گفت: اتیوپی در حال حاضر با چالش های امنیتی بزرگ داخلی و خارجی از سوی طرف های مختلف و با هدف برهم زدن ثبات و تضعیف کشوری با بیش از 100 میلیون جمعیت روبرو است.

ابیلای در ادامه از شرکای بین المللی و جامعه جهانی خواست کوشش های دولت اتیوپی را درک نموده و از آن در برابر برنامه های جبهه تیگرای حمایت نمایند.

دو دولت اتیوپی و اریتره پیشتر تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه تشکل ها و چهره های دو کشور به علت شرکت آنها در جنگ علیه جبهه تیگرای را محکوم کردند.

از نظر میدانی شدیدترین درگیری ها در اقلیم های تیگرای، عفر و امهری در جریان هستند.

کمیته حقوق بشر اتیوپی در بیانیه ای گفت: جبهه تیگرای حدود 184 تن را در منطقه ها پراکنده اقلیم امهری به قتل رساند، نیروهای تیگرای در بعضی روستاها و شهرک های اقلیم مستقر شده و غیرنظامیان را مستقیم هدف قرار می دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره جنایاتی که در این درگیری ها انجام می شوند، گفت: بعضی از قربانیان پیش از قتل شکنجه شده بودند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1095

به "تداوم میانجی گری های بین المللی برای توقف درگیری ها اتیوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم میانجی گری های بین المللی برای توقف درگیری ها اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید