ایران و رویای 7 میلیون بشکه ای عراق!

به گزارش اهدا بلاگ، افزایش ظرفیت و فراوری نفت، قدرت منطقه ای می آورد. چگونه؟ پول نفت خزانه را پر می نماید، پول، قدرت را تجهیز می نماید و نهایتا توان منطقه ای یک کشور تقویت می گردد.

ایران و رویای 7 میلیون بشکه ای عراق!

اعتماد در ادامه نوشت: ایران و عراق روابط برادرانه دارند. صد البته که باید آن را تحکیم نمایند. جدا از آن اما، باید حواس مان به حفظ توازن قدرت ایران و عراق باشد. مسئولان باید روی فراوری نفت عراق و افزایش فراوری این کشور حساس باشند. آقایان! امروز روی آن حساس نباشید، فردا کاری از دست تان برنمی آید.

1- وزیر نفت عراق روز یکشنبه از برنامه این کشور برای افزایش ظرفیت فراوری نفت این کشور تا سال 2025 به میزان 7 میلیون بشکه در روز خبر داده است. یعنی 2 میلیون بشکه بیش از ظرفیت فراوری نفت فعلی عراق.

عراق همچنین میخواهد تا ظرفیت صادرات نفت خود را از 3میلیون و 800 هزار بشکه فعلی به 6 میلیون بشکه در روز برساند. جدا از آن می خواهد تا 5 سال آینده، گاز هایی که در مشعل ها سوزانده می گردد به صفر برساند؛ که این آخری، منجر به کاهش واردات گاز از ایران خواهد شد.

عراق همچنین پروژه عظیم گازی الراتاوی، را دارد که فعلا به دلیل کمبود بودجه متوقف شده، اما در صورت اجرا می تواند با فراوری روزانه 300 میلیون فوت مکعب گاز آغاز کند و تا یک میلیارد فوت مکعب در روز، گاز فراوری کند. فعلا این آمار را داشته باشید.

2- پنج شرکت نفتی آمریکایی از جمله شورون، هانی ول اینترنشنال، بیکرهیوز، جنرال الکتریک و استلار انرژی هفته گذشته توافق نامه هایی به ارزش 8 میلیارد دلار با عراق امضا نموده اند تا بخش نفت، انرژی و برق این کشور را تقویت نمایند. نروژی ها هم می خواهند دو نفتکش 30 هزار تنی برای عراقی ها بسازند. سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری شرکت های نفتی آمریکایی در عراق جدا از تحلیل های نفتی و مالی، از نظر استراتژیک، سیاسی و... کاملا قابل آنالیز است. مسئوولان مرتبط ایرانی آن را تحلیل می نمایند.

3- یکی از عظیم ترین متخلفین اوپک، از نظر میزان پایبندی به توافق کاهش فراوری نفت، عراق است. دلایل متعددی دارد. یک دلیلش هم این است که نوع قرارداد های نفتی دولت عراق با شرکت های غربی و امریکایی اجازه امر و نهی به این شرکت ها درخصوص کاهش فراوری نفت را نمی دهد. همین جاست که با وجود فشار بی امان عربستان برای پایبندی عراقی ها به توافق کاهش فراوری، این کشور همچنان راه خود را می رود.

4- عراق قبلا هم رویای رسیدن ظرفیت فراوری 8 میلیون بشکه ای روزانه را اعلام نموده بود. بعضی کارشناسان، اما همان موقع، رسیدن به این رویا را مورد تردید قرار دادند. چرا که راه های صادرات نفت عراق محدودیت هایی داشت. فارغ از این موضوع، عراق به هر حال توانسته است در سال 2019، به طور. متوسط روزانه 4میلیون و 678 هزار بشکه نفت فراوری کند. صندلی دوم ایران در اوپک را تصاحب کند و بازارش را توسعه دهد. فراوری نفت ایران چه؟ سال 2019 به طور متوسط تا 2میلیون و 356 هزار بشکه در روز پایین آمده است. حالا که به زیر 2 میلیون بشکه در روز هم رسیده است.

5- هر چند پول نفت عراق در جا های زیادی باید هزینه گردد (از جمله تامین خسارت کویت، هزینه نیرو های ائتلاف، بازسازی کشور و...)، اما آقایان مسئول، مثل خیلی از کار های دیگر دیر نکنید. ظرفیت فراوری نفت ایران و درآمد های ملی مان، نباید در دوره طولانی با عراق و کشور های همسایه مان تفاوت معنادار داشته باشد. این، از جمله مسائل استراتژیک و امنیت ملی است. لطفا بی توجه نباشید.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 377

به "ایران و رویای 7 میلیون بشکه ای عراق!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و رویای 7 میلیون بشکه ای عراق!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید