کلیساهای چوبی جزیره کیژی روسیه، سازه ای چوبی بدون میخ!

به گزارش اهدا بلاگ، کلیساهای چوبی جزیره کیژی | Kizhi Pogost

هر چند که معماری چوبی را در تمام شهرهای روسیه می توان پیدا نمود اما از زیباترین نمونه های آن که در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است، کلیساهای چوبی جزیره کیژی هستند. دو کلیسا در این جزیره وجود دارند که تاریخ ساخت آن ها متفاوت بوده و قدیمی ترینش مربوط به قرن چهاردهم میلادی است. زیباترین بناهای چوبی به همراه کلیساهای تاریخی و طبیعی بی نظیر باعث شده است که این ناحیه در روسیه تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی شود. با مجله خبرنگاران بیشتر با این منطقه گردشگری و جاذبه های اطرافش آشنا خواهید شد. مکانی که هیچ گاه سفر به آن را در تور روسیه خود فراموش نخواهید کرد.

کلیساهای چوبی جزیره کیژی روسیه، سازه ای چوبی بدون میخ!

دریاچه اونگا به عنوان دومین دریاچه بزرگ اروپا شناخته می شود. درون این دریاچه جزیره ای وجود دارد که کلیسایی تاریخی در آن ساخته اند. هم اکنون تورهای بسیاری برای بازدید از دریاچه، طبیعت و کلیساهای چوبی جزیره کیژی برگزار می شود. می توانید در اطراف جزیره و در چمن زارهای آن دوچرخه سواری کنید. به دیدن خانه ها و کلبه های چوبی مردم روسیه بروید و از صنایع دستی آن ها دیدن کنید.

جزیره کیژی در فهرست میراث جهانی یونسکو

مجموعه پیچیده معماری های چوبی درون جزیره، در پوگوست شوروی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کلیسای تجلی عیسی از کلیساهای چوبی جزیره کیژی است که در قرن هجدهم ساخته شده است. این کلیسا دارای 22 گنبد پیازی شکل است.

موقعیت جزیره کیژی در روسیه

اگر می خواهید به تماشا و بازدید از کلیساهای چوبی جزیره کیژی بروید، می توانید از شهر پتروزاوودسک (Petrozavodsk) که پایتخت ناحیه کارلیا در روسیه شمالی است، به سمت آن حرکت کنید. کشتی های کروز متعددی شما را از این شهر به سمت جزیره می برند. برای سوار شدن به کشتی ها باید به بندر کناری دریاچه اونگا (Lake Onega) بروید. اگر در سنت پترزبورگ هستید با قطار می توانید خود را به شهر پتروزاوودسک و در نهایت جزیره برسانید.

این قطار شب هنگام از سنت پترزبورگ راهی شده و صبح وارد شهر می شود. در نتیجه فرصت شروع تور روزانه برای بازدید از کلیساهای چوبی جزیره کیژی را خواهید داشت. این قطار از شهر کِم (Kem) حرکت نموده، از کنار جزایر سولووستکی (Solovetsky Islands) عبور می کند و در نهایت 8 ساعت طول می کشد تا به مقصد برسد. در تمام طول سفر طبیعت و منظره بیرون شما را مبهوت می کند. قطار ها در روسیه بسیار راحت و بدون صدا هستند. بر روی تخت ها می توانید شب را استراحت کنید و صبح سرحال به تماشای کلیساهای چوبی جزیره کیژی بروید. بلیط این قطار را می توانید به صورت آنلاین خریداری نمایید.

قایق های دریاچه اونگا

برای سفر به این ناحیه در ماه های جوئن تا آگوست، باید قایق دریاچه اونگا را سوار شوید. این قایق ها در این بازه زمانی هر روزه به سمت جزیره حرکت دارند. از درون قایق ها می توانید مناظر تماشایی جزیره های مسطح و پوشیده از درختان سوزنی برگ سرسبز را از دور ببینید. در بعضی از جزیره ها، مردم بومی و روستایی را خواهید دید که لباس های محلی به تن دارند. راستا قایق سواری یک ساعت و پنجاه دقیقه طول می کشد. کلیساهای کیژی پوگوست، از دور خودنمایی می کنند.

از مهم ترین ویژگی های این کلیساهای چوبی، ساخت آن ها بدون میخ است.

دو بنای چوبی کلیساسس با بک برج ناقوس برای بازدید کنندگان مکانی قابل تحسین هستند. کلیسای تجلی عیسی دارای 22 گنبد است که به کلیسای تابستانی جزیره معروف است. کلیسای شفاعت هم 9 گنبد دارد و به عنوان کلیسای زمستانی از آن یاد می شود. برج ناقوس در قرن نوزدهم در میانه این دو کلیسا ساخته شده است. جهانگردان جزیره می توانند به بالای برج ناقوس رفته و از بالا، منظره کلیساهای چوبی جزیره کیژی را تماشا کنند. یکی از این کلیساها در قررن هجدهم و در سال 1714 میلادی ساخته شده است. ارتفاع کلیسای تجلی عیسی 35 متر و ارتفاع کلیسای دیگر 27 متر است.

زندگی روستایی در کارلیا | Karelia

روستایی با کلبه های چوبی در جزیره کیژی وجود دارد که نشان دهنده نوع زندگی مردم ناحیه کارلیا روسیه است. صنایع دستی و زندگی دهقانی در آن یکی از جاذبه های دیدنی برای جهانگرد ها و جهانگردان است. بعضی از خانه های چوبی هنوز توسط مردم محلی ساکن در روستا استفاده می شوند. اگر می خواهید بیشتر با معماری چوبی این ناحیه آشنا شوید، کمی در جزیره بگردید و از منظره سرسبز و کلبه ها بازدید کنید.

نکاتی برای بازدید از کلیساهای چوبی جزیره کیژی

با توجه به اینکه این منطقه یک منطقه جهانگردی حفاظت شده با طبیعی بی نظیر در روسیه است، برای ورود به آن و البته کلیساهای چوبی جزیره کیژی قوانین حفاظتی خاصی وضع نموده اند. تمام جهانگردانی که با قایق وارد جزیره می شوند، می بایستی این قوانین را رعایت کنند.

سیگار کشیدن در تمام مناطق جزیره کیژی ممنوع است؛ به جز مناطقی که علامت مخصوص دارند و برای این کار در نظر گرفته شده اند.

اهمیت حفاظت از این سازه ظریف چوبی به اندازه ای مهم است که تمام مناطق کمپینگ و روشن کردن آتش را از اطراف آن و در کل درون جزیره جمع نموده اند.

همچنین انتظار نداشته باشید که شب را در جزیره کیژی اقامت کنید. چرا که اقامت شبانه در این جزیره ممنوع است. در عوض می توانید یک برنامه سفر یک روزه به آن برنامه ریزی نموده و راهنما هم بگیرید.

حقایقی جالبی درباره کلیساهای چوبی جزیره کیژی

جزیره کیژی مکان یکی از قدیمی ترین کلیساهای چوبی در روسیه است. کلیسای رستاخیز لازاروس (the Church of the Resurrection of Lazarus) در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است.

هر چند که این جزیره مکانی برای جاذبه های تاریخی بسیاری از جمله کلیساهای چوبی جزیره کیژی بوده است اما تا اواسط قرن بیستم به عنوان یک موزه روباز انتخاب نشد. در نهایت روس ها این منطقه را به خاطر بناهای تاریخی اش تبدیل به موزه ای در فضای باز نمودند و سیل جهانگردان به سمت آن سرازیر شد.

از عجایب و شگفتی های کلیساهای چوبی جزیره کیژی در روسیه نبود هیچ گونه میخ در ساخت و ساز این کلیساهاست. معمار این بناها، با مهارت بسیار توانسته تخته های چوبی، ستون ها و توفال ها را به گونه ای در کنار یکدیگر، محکم قرار دهد که این بنا ریزش نکند.

جورچینی از الوارها و توفال ها که تبدیل به بنایی بزرگ با برج هایی بلند شده، هم اکنون به یکی از جاذبه های جهانگردی روسیه تبدیل شده است. تکه های چوب با شیوه های پیچیده معماری قدیم در یکدیگر قفل شده اند و محکم در جای خود قرار گرفته اند. جاذبه ای که فاصله چندانی تا سنت پترزبورگ نداشته و جهانگردان به راحتی و در یک سفر یک روزه می توانند خود را به این منطقه روستایی با کلیسای چوبی و دریاچه ای زیبا برسانند.

جزیره کیژی در مرکز دریاچه بزرگ اونگا (Onega) واقع شده است. این جزیره کوچک که کلیساهای چوبی جزیره کیژی بر روی آن ساخته شده اند، حدود 6 کیلومتر طول دارد.

به احترام و افتخار این جزیره و آثار تاریخی شگفت انگیز آن، در روسیه و سال 1995 سکه ای را با طرح کیژی ضرب نمودند.

اولین کلیساهای چوبی جزیره کیژی گنبدهایی گرد و پیازی شکل نداشتند. بلکه با سقف هایی پوشیده از گنبدهای هرمی شکل طراحی شده بودند.

منبع: tripsavvy.com

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 144

به "کلیساهای چوبی جزیره کیژی روسیه، سازه ای چوبی بدون میخ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیساهای چوبی جزیره کیژی روسیه، سازه ای چوبی بدون میخ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید