کئی پلا مازندرانی دهان روس ها را آب انداخت

به گزارش اهدا بلاگ، حضور گردشگران روسی در مازندران علاوه بر رونق مالی و ایجاد اشتغال پایدار، زمینه ساز معرفی غذاهای محلی مانند کئی پلا یا کدو پلو در سطح بین المللی و رونق کسب و کار اقامتگاه های بومگردی استان شده است.

کئی پلا مازندرانی دهان روس ها را آب انداخت

خبرنگاران: حذف ویزا گروهی برای حضور توریستان روسی در مازندران علاوه بر رونق مالی و ایجاد اشتغال پایدار، زمینه ساز معرفی غذاهای محلی مانند کئی پلا یا کدو پلو در سطح بین المللی و رونق کسب و کار اقامتگاه های بومگردی استان در جوار جنگل های حیرت انگیز هیرکانی با رودخانه های خروشان شده است.

به گزارش ایرنا، مازندران با توجه به تنوع تاسیسات توریستی اقامتگاه های بوم گردی فعال، این روزها مورد توجه توریستان داخلی و خارجی قرار گرفته و این دیار دارای 369 اقامتگاه بوم گردی، سالانه میزبان میلیون ها مسافر از سراسر کشور و توریستان خارجی است.

برخی از این اقامتگاه های بوم گردی که به تنهایی دارای 20 کلبه چوبی با بافت سنتی است در کنار جنگل های هیرکانی در روستاهای مازندران چشم انداز ها بی نظیری را برای توریستان داخلی و خارجی رقم می زند و در سال جاری 400 توریست خارجی به همراه حدود 730 هزار نفر شب اقامت توریست داخلی از این اقامتگاه های بوم گردی استفاده کردند.

البته این آمار توریستان داخلی و خارجی تنها برای اقامتگاه های بوم گردی داری مجوز مازندران است که اگر بخواهیم دیگر تاسیسات توریستی را محاسبه کنیم تعداد این افراد به مراتب بیشتر خواهد شد.

در این پیوند برگزاری رویداد ملی توریستی مازندران به همراه نمایشگاه صنایع دستی و کارگروه های تخصصی و آموزشی با موضوع روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر با اعلام رسمی حذف ویزا گروهی توریستی بین ایران و روسیه در پنجم مهر ماه سال جاری در بابلسر برگزار شد و بر این اساس توریستان روسیه می توانند در قالب تورهای پنج تا 50 نفره بدون دریافت ویزا به مازندران سفر کنند که مسوولان توریستی استان و فعالان در این حوزه این امر را فرصت مناسب برای رونق توریستی و تحول مالی در مازندران تلقی می کنند.

با توجه به اینکه تمامی اقامتگاه های بوم گردی مازندران در روستاها مستقر هستند، حضور توریستان خارجی در این روستاها زمینه اشتغال و توسعه پایدار را فراهم می کند. وجود جنگلهای هیرکانی و رودخانه های خروشانی که از دل این جنگلها عبور می کند، بدون تردید مورد توجه توریستان خارجی قرار خواهند گرفت.

جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار 9 گانه به شماره 1584 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال ایران، با پیشینه تکامل 25 تا 50 میلیون ساله، مانند نواری سبز به درازای 850 کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند. تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است.

از این جنگل ها به عنوان فسیل زنده یا موزه طبیعی و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می رود.

مهدی اسحاقی معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران گفت: در سال جاری 400 توریست خارجی در اقامتگاه های بوم گردی مازندران حضور یافتند.

وی با بیان این مطلب که، آمار حضور توریستان خارجی در مازندران با حذف ویزا گروهی توریستان روسی که در قالب تورهای پنج تا 50 نفره به مازندران سفر می کنند افزایش خواهد یافت، افزود: اقامتگاه های بوم گردی مازندران با امکانات و تاسیسات کافی آماده میزبانی از توریستان خارجی و داخلی هستند.

این مقام مسوول، با بیان این که مازندران دارای 369 اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز است، بیان داشت: هر کدام از این اقامتگاه ها دارای چند کلبه چوبی هستند که مورد استفاده توریستان قرار می گیرند.

معاون توریستی مازندران افزود: حذف ویزا گروهی توریستان روسی حضور آنها را در این اقامتگاه ها افزایش می دهد که این امر زمینه رونق مالی و توریستی مازندران به خصوص منطقه ها روستایی را فراهم می کند.

اسحاقی گفت: اقامتگاه های بوم گردی مازندران در منطقه ها روستایی و جنگلی دایر هستند که چشم اندازهای حیرت انگیزی دارند.

این مقام مسوول افزود: فقط در 369 اقامتگاه بوم گردی مازندران در سال جاری 730 هزار نفر شب اقامت داشتند که این آمار بدون در نظر گرفتن دیگر تاسیسات توریستی استان محاسبه شد.

طرز تهیه کئی پلا مازندرانی

مرحله اول: پیاز را نگینی کرده و در تابه ای با نمک و زردچوبه و فلفل تفت دهید. وقتی رنگ پیاز کمی برگشت و ادویه ها هم سرخ شدند، مرغ را در تابه بریزید و تفت دهید. بعد از اینکه مرغ به حد کافی سرخ شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا مرغ کاملاً بپزد. آب مرغ باید کاملاً غلیظ شود.

مرحله دوم: پیاز دیگری را خرد کرده و تفت دهید، سپس سیر را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. بعد از اینکه عطر سیر بلند شد کدوهای خردشده را به ترکیب اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن به آن زردچوبه و دارچین اضافه کنید.

مرحله سوم: حالا مرغ های سرخ شده را به سسی که با کدو تهیه کرده اید اضافه کرده و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید تا مرغ شما در این سس متفاوت به آرامی بپزد.

مرحله چهارم: حالا برنجی که از قبل آبکش کردید را به صورت لایه لایه با مواد تهیه شده مخلوط کنید. یک لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن را با مرغی که در سس کدو پخته پر کنید. سپس سراغ لایه های بعدی بروید و وقتی همه مواد را در قابلمه ریختید، در آن بگذارید برنج با مواد تهیه شده روی حرارت بسیار کم دم بکشد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1493

به "کئی پلا مازندرانی دهان روس ها را آب انداخت" امتیاز دهید

2 کاربر به "کئی پلا مازندرانی دهان روس ها را آب انداخت" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کئی پلا مازندرانی دهان روس ها را آب انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید