چطور می توانید در خانه سبز یا خانه دوستدار طبیعت زندگی کنید

به گزارش اهدا بلاگ، حتما این روزها در شبکه های اجتماعی و مجله ها با اصطلاح خانه دوستدار طبیعت برخورد نموده اید. برای داشتن خانه سازگار با طبیعت باید نکاتی را رعایت کنید که به حفظ محیط زیست یاری می نمایند. با در اولویت قرار دادن چنین نکاتی، نه تنها به پایداری بیشتر محیط زیست یاری می کنید، بلکه می توانید در دخل و خرج خانه هم صرفه جویی کنید. راه ها و روش های مختلفی برای بهتر چرخاندن امور خانه و نظافت با این هدف وجود دارد که در این مطلب با شما در میان می گذاریم.

چطور می توانید در خانه سبز یا خانه دوستدار طبیعت زندگی کنید

مسئله آب را جدی بگیرید

وقتی صحبت از پایداری محیط می گردد، اغلب آن را با مصرف انرژی مرتبط می دانیم اما احترام گذاشتن به طبیعت و در اولویت قرار دادن آن به این معنی است که نسبت به آن نگاه کلی تری داشته باشیم و صرفه جویی در مصرف آب برایمان یک مسئله جدی و مهم باشد. پس دست به کار شوید! یک آچار بردارید و تمام سرشیرها و فلکه هایی را که قطره قطره از آن ها آب می رود تعمیر کنید یا در صورت لزوم از تعمیرکار حرفه ای یاری بگیرید. حتی اگر هیچ مسئله ای در شیرآلات خانه وجود نداشت، مطمئن باشید هنوز تغییرات بسیاری هستند که باید در سبک زندگی و عادت هایتان ایجاد کنید تا آب کم تری مصرف گردد.

ساده ترین مثال این است که وقتی مسواک می زنید آب را باز نگه ندارید یا برای حمام کردن از سردوش هایی بهره ببرید که پراکندگی و فشار آب را کنترل می نمایند. این سردوش ها می توانند تا 160 هزار لیتر در مصرف آب یک خانواده چهار نفره کاهش ایجاد نمایند.

کُنتُر هوشمند نصب کنید

این که چطور خانه را گرم می کنید یکی از مهم ترین روش های صرفه جویی در انرژی است، مخصوصا در فصل های سرد و خنک سال. گرم کردن خانه به میزان مورد احتیاج و نه بیش از حد (اتفاقی که متاسفانه بسیار رایج است) کار سختی نیست. در غیر این صورت هم به طبیعت آسیب می زنید هم به جیب تان. برترین راه برای جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه طبیعی و سرمایه انسانی نصب یک کنتر هوشمند است.

با تنظیم برنامه عملکرد کنتر هوشمند می توانید تنها در مواقع لزوم اقدام به گرم کردن خانه کنید، مثلا قبلا از رسیدن به خانه یا نیم ساعت قبل از ترک خانه. نصب و استفاده از کنترهای هوشمند برای تمام کسانی که هنوز برای سوخت فسیلی ارزش قائل هستند و به کم کردن هزینه هایشان فکر می نمایند واجب است.

از لامپ های نسل تازه بهره ببرید

یکی از مهم ترین اقدامات برای کاهش مصرف انرژی استفاده از لامپ مناسب است. لامپ های کم مصرف به ویژه لامپ های کم مصرف تازهتر باید هر چه سریع تر جایگزین لامپ های قدیمی شوند. مدت هاست که لامپ های کم مصرف به بازار آمده اند اما زمان بسیار زیادی گذشته است تا بسیاری از مردم استفاده از این لامپ ها را به لامپ های قدیمی ترجیح دهند.

با این حال، هر طور که فکر کنیم جایگزین کردن لامپ های ال ای دی باوجود قیمت بالایشان، به صرفه تر است؛ چون نه تنها برق کم تری مصرف می نمایند، بلکه طول عمرشان هم بیشتر است و مجبور نیستید برای عوض کردن ها پول زیادی خرج کنید.

از مشاور یاری بگیرید

هر خانه ای با خانه دیگر فرق دارد و معمولا هر صاحب خانه ایمی تواند دست به یک کار بزرگ برای طبیعت و مراقبت از آن در خانه اش بزند. یکی ازاین کار های مشورت گرفتن از اهل فن است، کسی که بتواند با تحلیل درست و منطقی ایده هایخوبی برای ایجاد تغییر در خانه شما ارائه بدهد.

از محصولات طبیعی برای نظافت استفادهکنید

استفاده از مواد شیمیایی می تواند آسیب زیادی به محیط زیست شما بزند و امکان زندگی در خانه دوستدار طبیعت را هم از بین ببرد. زمانی که از مواد شیمیایی برای شستشو استفاده نموده اید و نوبت به پاک کردن آن ها می رسد، در واقع دارید آن ها را وارد اندوخته آب زیرزمینی می کنید. به این معنی که برای دوباره قابل استفاده شدن و پاکسازی این آب باید وقت و هزینه بیشتری صرف گردد.

خوشبختانه در اغلب موارد احتیاجی به مصرف مواد شوینده شیمیایی نیست. برای انجام بیشتر امور نظافت خانه می تواند از محصولات طبیعی مثل سرکه، اسید سیتریک موجود در مرکبات و بیکربنات سودا بهره ببرید.

عایق بندی کنید

یکی از روش های عاقلانه برای احترام به محیط زیست طبیعی و سازگار شدن با آن این است که تا جایی که می توانید انرژی کم تری مصرف کنید. اختصاص دادن هزینه برای عایق بندی کردن به از دست نرفتن گرما یاری می نماید و مجبور نخواهید بود برای گرم کردن دوباره خانه انرژی بسوزانید.

قسمت های مختلفی از خانه مثل دیوارها و سقف حتما باید عایق باشند. برای این کار می توانید پنجره های دوجداره نصب کنید. علاوه بر این، استفاده از هرگونه فرش و قالی روی کف خانه هم به زیباتر شدن خانه یاری می نماید هم خانه را گرم تر نگه می دارد.

برای داشتن خانه دوستدار طبیعت از زباله ها کود درست کنید

می توانید با به جای مانده مواد غذایی و پس ماندهای خانه برای خودتان کود و کمپوست خانگی درست کنید. میزان زیادی از غذایی که در حال حاضر دور می ریزید را می توانید بازیافت نموده و به حالت کود در آورید. برای این کار کافیست یک سطل آشغال بزرگ مخصوص کود در حیاط خانه قرار داده و آن را با به جای مانده غذا پر کنید.

از محصولات بازیافتی بهره ببرید

خریدن محصولاتی که با نشانه بازیافت تعیین شده باشند هم فکرخوبی است. هرجا که چشمتان به این محصولات، از دستمال توالت گرفته تا حولهآشپزخانه، مطمئن باشید که ارزش خریدن دارد. نه تنها محصولات بازیافت شده، بلکه حواستانبه تکنولوژی بازیافت شده مثل تلفن های همراه، کنسول های بازی و این قبیل وسایل دستدوم باشد.

در آشپزی کردن هوشمندانه عمل کنید

بد نیست که در کمی باهوش و ذکاوت بیشتری آشپزی کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. مثلا حواستان باشد اگر هنگام آشپزی در فر باز بماند حرارت زیادی از دست می رود و حتی اگر مدت زمان خیلی کمی هم باز بماند، برای گرم کردن دوباره آن به انرژی مضاعفی احتیاج خواهید داشت.

مشکل دیگری که مانع داشتن خانه دوستدار طبیعت می گردد، به جای مانده کیسه های قهوه مانند کپسول های پلاستیکی و آلومینیومی است که می تواند تبدیل به یک بلای بزرگ برای محیط زیست گردد. پس تا جایی که می توانید از قهوه ساز قطره ای معمولی بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1331

به "چطور می توانید در خانه سبز یا خانه دوستدار طبیعت زندگی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور می توانید در خانه سبز یا خانه دوستدار طبیعت زندگی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید