پوست الکترونیکی که به درد واکنش نشان می دهد

به گزارش اهدا بلاگ، محققان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن(RMIT) استرالیا در مطالعه اخیرشان پوست مصنوعی الکترونیکی ایجاد نموده اند که مانند پوست واقعی به درد واکنش نشان می دهد.

پوست الکترونیکی که به درد واکنش نشان می دهد

نمونه اولیه این پوست مصنوعی الکترونیکی می تواند پاسخ و واکنش فوری بدن را تقلید کند و با سرعت به احساسات دردناک واکنش نشان دهد.

همانطور که دانشمندان پیش بینی نموده اند، این دستگاه می تواند راه را برای توسعه پروتزهای بهتر، ربات های هوشمندتر و روش های غیرتهاجمی برای پیوند پوست هموار کند.

پروفسور مدهو باسکاران(Madhu Bhaskaran) محقق ارشد این مطالعه گفت: پوست بزرگترین اندام حسی بدن ما است و دارای ویژگی های پیچیده ای است که برای ارسال سیگنال های هشدار سریع در هنگام آسیب دیدن ایجاد شده است. ما همه چیز را به وسیله پوست احساس می کنیم، اما پاسخ درد ما فقط در یک نقطه خاص مانند وقتی که ما چیزی خیلی گرم یا خیلی تیز را لمس می کنیم، آغاز می گردد. هیچ فناوری الکترونیکی تا به امروز قادر به تقلید واقعی آن احساس انسانی نبوده است. این یک گام حیاتی رو به جلو برای توسعه پروتزها و ربات های هوشمند در آینده است.

در کنار این نمونه اولیه پوست مصنوعی الکترونیکی، دانشمندان همچنین با استفاده از وسایل الکترونیکی قابل کشش سه دستگاه دیگر ایجاد کردند تا تغییرات دما و فشار را حس نمایند و به آن واکنش نشان دهند. این سه نمونه اولیه برای ارائه ویژگی های مهم قابلیت سنجش پوست به شکل الکترونیکی طراحی شده اند.

دانشمندان طی این مطالعه از سه فناوری مختلف استفاده کردند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

الکترونیک قابل کشش: ترکیب مواد اکسید با سیلیکون زیست سازگار برای ارائه قطعات الکترونیکی شفاف، نشکن و پوشیدنی که به نازکی یک برچسب هستند.

پوشش های واکنشی دما: پوشش های خودترمیم نماینده 1000 برابر نازک تر از موی انسان که بر اساس ماده ای ساخته شده اند که در پاسخ به گرما تغییر شکل می دهد.

حافظه تقلید از مغز: سلول های حافظه الکترونیکی که از روش مغز برای یادآوری و حفظ اطلاعات قبلی استفاده می نمایند.

ام دی آتار رحمان(Md Ataur Rahman) محقق این مطالعه گفت: سلول های حافظه در هر نمونه اولیه هنگامی که فشار، گرما یا درد به آستانه مشخص شده برسند، مسئول ایجاد پاسخ هستند. در حالی که بعضی از فناوری های موجود از سیگنال های الکتریکی برای تقلید از سطوح مختلف درد استفاده نموده اند، این دستگاه های جدید می توانند در برابر فشار مکانیکی، دما و درد واقعی واکنش نشان دهند و پاسخ الکترونیکی مناسبی را ارائه دهند. این بدان معنی است که پوست مصنوعی ما تفاوت بین لمس آرام توسط یک انگشت یا به طور تصادفی چاقو خوردن را متوجه می گردد و این چیزی است که قبلا رخ نداده و دیده نشده است.

شورای تحقیقات استرالیا از این تحقیق حمایت نموده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 399

به "پوست الکترونیکی که به درد واکنش نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست الکترونیکی که به درد واکنش نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید