استحصال رنگ و طعم زعفران برای فراوری ریزپوشش توسط محققان کشور

به گزارش اهدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، با وجود آنکه بخش قابل توجهی از کل فراوری سالانه زعفران در ایران توسط کشاورزان ایرانی فراوری می گردد، اما سهم کشور از گردش اقتصادی جهانی این محصول ممتاز، کمتر از ظرفیت و حق طبیعی کشور است.

استحصال رنگ و طعم زعفران برای فراوری ریزپوشش توسط محققان کشور

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشش نموده است با تشویق شرکت های دانش بنیان برای ورود به حوزه فرآوری زعفران سهم کشورمان را در این بخش افزایش دهد. بر این اساس شرکت های فناور و دانش بنیانی که طرح های موثری در زمینه ایجاد ارزش اضافه کرده و فرآوری فناورانه در حوزه زعفران داشته باشند می توانند، از حمایت های قانونی در نظر گرفته شده برخوردار شوند.

فرهاد بیات مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: زعفران از جمله محصولات بسیار با ارزشی است که فرآورده ها و محصولات بسیار متنوعی با استفاده از آن فراوری می گردد، انواع فراوریات دارویی، بهداشتی، آرایشی و خوراکی با استفاده از زعفران فراوری می گردد که از ارزش اضافه کرده بسیار بالاتری در مقایسه با خام فروشی آن برخوردار هستند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان اضافه کرد: در این شرکت با استفاده از نتایج یک تحقیق چند ساله، مواد موثره زعفران اعم از رنگ، عطر و طعم استحصال شد و عمر این مواد موثره با استفاده از فرایند ریز پوشش دهی افزایش یافت. در واقع بر روی این مواد یک پوشش قرار می گیرد که آن را در مقابل، گرما، نور یا هر عامل تخریب کننده دیگر محافظت می نماید. این مسئله باعث می گردد که انواع محصولات با کیفیت تر و با طول عمر بیشتر از زعفران فراوری گردد.

بیات با بیان اینکه تفاوت قابل توجه ارزش اضافه کرده محصولات فراوری شده در مقابل صادرات ماده خام زعفران، گفت: برای نمونه یک کرم زعفران در شرکت با استفاده از فرایند ریز پوشش دهی فراوری می گردد که در خارج از کشور حدود 40 یورو قیمت دارد، اما همین محصول در داخل با یک دهم قیمت فراوری می گردد. یا هر بسته شصت تایی قرص مکمل زعفران در خارج از کشور با قیمت 20 یورو فراوری می گردد، در حالی که این محصول نیز در داخل کشور با قیمت تقریبی 5 یورو عرضه می گردد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، انواع قرص، مکمل، کپسول، عصاره و کرم را از جمله محصولات فرآوری شده با استفاده از زعفران ریز پوشش دهی شده مطرح کرد و گفت: اگر بر روی زعفران سرمایه گذاری لازم صورت گیرد و طرح های کلان علمی در این حوزه مورد حمایت قرار گیرند، قطعاً ارزش اضافه کرده ای که صادرات محصولات فراوری شده به همراه دارد از بسیاری فراوریات و صنایع سنتی بیشتر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 248

به "استحصال رنگ و طعم زعفران برای فراوری ریزپوشش توسط محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استحصال رنگ و طعم زعفران برای فراوری ریزپوشش توسط محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید