هیچ واکسنی به اندازه کوو ایران برکت مقابل ویروس انگلیسی اثربخش نبود خبرنگاران

به گزارش اهدا بلاگ، عضو علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: نتیجه آزمایش های واکسن کوو ایران برکت نشان داده است که این واکسن اثربخشی بالایی در غلبه بر ویروس جهش یافته انگلیسی دارد و تا به امروز هیچ واکسنی در جهان به این اندازه نتیجه بخش نبوده است.

هیچ واکسنی به اندازه کوو ایران برکت مقابل ویروس انگلیسی اثربخش نبود خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، در میان خبرهای وحشتناک شیوع ویروس جهش یافته و مرگبار کرونا که به کرونای انگلیسی معروف شده، خبر امیدوارنماینده این است که واکسن ایرانی کووایران برکت که مراحل نهایی مطالعاتی و تست انسانی را می گذراند، در برابر ویروس جهش یافته نیز ایمنی ایجاد می نماید و این موضوع می تواند موجب تحولی در بحث ایجاد ایمنی در مقابل این ویروس منحوس گردد. به گزارش وطن امروز، در ایام دهه فجر اعلام شد واکسن ایرانی کووایران برکت می تواند در برابر کرونای انگلیسی ایمنی به وجود بیاورد. اگر چه یک بار فایزر ـ بیون تک گزارشی منتشر کردند و مدعی شدند واکسن آنها در برابر ویروس جهش یافته موثر است اما سایر گزارش ها نشان می دهد هنوز تحقیق متقنی درباره ایجاد آنتی بادی لازم توسط واکسن ها در مقابل ویروس جهش یافته کرونا منتشر نشده است. در این شرایط انتشار اخبار امیدوارنماینده از نتایج مثبت واکسن ایرانی در مقابله با ویروس انگلیسی باعث مسرت شده است. اگر واکسن کوو ایران برکت بتواند تست های انسانی مربوطه را با پیروزیت به سرانجام برساند، می توان به جرأت ادعا کرد این واکسن ایرانی، اولین واکسن در منطقه است که توانسته در مقابل ویروس جهش یافته انگلیسی، آنتی بادی و ایمنی لازم را ایجاد کند. در همین حال عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه نتیجه آزمایش های واکسن کوو ایران برکت نشان داده است این نوع واکسن تنها واکسنی است که تاثیر پذیری بالایی در مقابله با ویروس جهش یافته انگلیسی دارد به وطن امروز گفت: طبق آنالیز های به عمل آمده از نتایج تست آزمایشگاهی روی ویروس جهش یافته انگلیسی، این واکسن اثربخشی بالایی در غلبه بر ویروس انگلیسی دارد و تا به امروز هیچ واکسنی در جهان به این اندازه نتیجه بخش نبوده است. دانش پزشکی ایرانی ها نشان داد در فراوری واکسن در جهان توان بالایی دارند، آنگونه که طی مراحل بعدی واکسینه افراد براحتی می توان مجوز اورژانسی تزریق واکسن 100 درصد ایرانی کوو ایران برکت را برای مقابله با ویروس جهش یافته و... صادر کرد.

دکتر مینو محرز به پیشرفت دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن کرونا اشاره نمود و اضافه نمود: تست های پیروز و بی عارضه واکسن ایرانی کوو ایران برکت بیانگر آن است که این نوع واکسن پس از سرانجام مراحل نهایی که در ماه آینده انجام خواهد شد، در صورت نتیجه پیروز آنگونه که تا به امروز عارضه ای نداشته است، می توان از بهار سال آینده واکسیناسیون سراسری در کشور را شروع کرد. وی با بیان اینکه کوشش های بی وقفه جامعه پزشکی و علمی کشور برای دستیابی هر چه زودتر - البته با طی شدن مراحل آزمایشگاهی، تست و نتیجه گیری - به واکسن در حال اجرا است، اضافه نمود: با توجه به سرعت و قدرت سرایت بالا و میزان کشندگی بیشتر ویروس جهش یافته انگلیسی، این اطمینان را به مردم می دهیم که در ماه های آینده واکسن این ویروس به بازار خواهد آمد و جامعه از بیماری کووید-19 مصون خواهد شد. محرز توضیح داد: مقالات علمی پیروزیت آمیز بودن تست مراحل حیوانی این بیماری در کشور منتشر شده و در حال تدوین مقالات علمی انسانی و نتیجه بخش آن هستیم که در صورت انتشار آن بی تردید جهان از توانمندی های این نوع واکسن با خبر خواهد شد. محرز درباره آخرین شرایط واکسن ایرانی کرونای کووایران برکت، گفت: در اواخر فرآیند فاز یک کارآزمایی بالینی قرار داریم به طوری که در حال حاضر تمام 56 داوطلب، دوز اول واکسن و 30 نفر هم دوز دوم واکسن را دریافت نموده اند که بتدریج سایر داوطلبان هم دوز دوم را دریافت نموده و سپس نتایج برای آنالیز و اخذ مجوز شروع فاز دوم به سازمان غذا و دارو ارسال می گردد.

عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: پس از اتمام کارآزمایی بالینی در مرحله نخست یعنی فاز اول، در ماه آینده 500 نفر دیگر مورد آزمایش این نوع واکسن قرار خواهند گرفت؛ علاوه بر این پس از اتمام فاز دوم، کارآزمایی را شروع خواهیم کرد تا بتوانیم هر چه زودتر واکسن را با رعایت همه ضوابط به مصرف برسانیم. محرز با بیان اینکه امکان این وجود دارد که فاز دوم و سوم مطالعه بالینی ادغام گردد، اضافه نمود: در صورتی که سازمان غذا و دارو مجوزهای لازم را صادر کند، می تواند فاز 2 و 3 را به صورت ادغام شده پیش ببرد. به هر حال ما برای شروع و انجام هر مرحله ای باید از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت و سپس کارمان را شروع کنیم. این موضوع بخوبی پیش می رود و ان شاءالله بزودی از این واکسن و واکسن های دیگر بهره مند خواهیم شد. محرز درباره شرایط احراز مجوز مصرف اورژانسی برای یک واکسن، گفت: اول باید میزان نیاز جامعه را آنالیز کنیم. قبل از اینکه جهش های بیشتری از سوی ویروس رخ دهد که ممکن است این جهش ها به گونه ای باشند که واکسن بر روی ویروس موثر نباشد، باید اقداماتی انجام گردد. وی اظهار کرد: اکنون فاز سوم را در بسیاری از کشورها پیش می برند. به عنوان مثال یک واکسن چینی که هنوز مجوز نهایی را دریافت ننموده است، در ترکیه و دوبی همه در مرحله فاز سوم وارد پروژه آنها شدند و واکسن را دریافت کردند. محرز درباره عوارض و نتایج فاز اول مطالعه بالینی واکسن ایرانی کرونای کووایران برکت گفت: البته نتایج باید بعدا اعلام گردد اما به طور کلی واکسن عارضه ای نداشته است، البته تاثیرگذاری آن بیشتر در فاز دوم مطالعه معین می گردد. باید نتایج به صورت دقیق استخراج و سپس اعلام گردد.

ضرورت اعمال سریع تر سیاست های کنترلی برای پیشگیری از بروز پیک چهارم

رئیس تیم واکنش سریع کووید -19 در کشور، ضمن تشریح شرایط اپیدمی و همچنین گزارش های مربوط به گردش ویروس جهش یافته در کشور، اظهار کرد: طغیان شدید اپیدمی یا بروز پیک چهارم، سرنوشت محتوم کشور نیست و این مساله تماما به رفتار مردم و اعمال سریع تر سیاست های کنترلی از سوی مسؤولان بستگی دارد. دکتر حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در گفت وگو با ایسنا با اشاره به آخرین شرایط اپیدمی کووید -19 در کشور، اظهار کرد: به دنبال اجرای اقدامات موثر در کنترل اپیدمی از جمله طرح محله محور مقابله با کرونا و همچنین اعمال محدودیت های سخت کرونایی، در 3 ماه گذشته شاهد فرایند چشمگیر کاهش موارد ابتلا، بستری و مرگ های ناشی از ویروس کرونا بودیم، با این حال متاسفانه شواهد اخیر نشان دهنده تحرکات و تغییرات فرایند اپیدمی در بعضی مناطق کشور است. این استاد اپیدمیولوژی در ادامه با اشاره به راه حلهایی برای پیشگیری از اثرگذاری جهش های ویروس بر طغیان اپیدمی در جوامع، اظهار کرد: شناسایی سریع کانون های آلودگی و واکنش سریع نسبت به کنترل اپیدمی در این مناطق نخستین راه حل است. این واکنش می تواند با توجه به شرایط اپیدمی از اعمال محدودیت های شدید و جدی یعنی قرنطینه کامل منطقه تا اقدامات ساده تر را شامل گردد. وی شناسایی و رصد نقشه جغرافیایی ویروس با هدف پیشگیری از گسترش ویروس جهش یافته را اقدام اساسی بعدی دانست و گفت: در این راستا باید ورود مسافران از کشورهای درگیر به صورت جدی رصد و رهگیری گردد و خود مسافران هم باید حداقل تا 2 هفته در قرنطینه بمانند و با هدف پیشگیری از شیوع ویروس جهش یافته از حضور در جمع و دید و بازدید پرهیز نمایند ولی متاسفانه این مساله به خاطر ورود بدون نظارت افراد از مرزهای رسمی و غیررسمی و همچنین عدم مراعات قرنطینه از سوی مسافران با چالش هایی روبه رو است.

*روزنامه وطن امروز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 748

به "هیچ واکسنی به اندازه کوو ایران برکت مقابل ویروس انگلیسی اثربخش نبود خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ واکسنی به اندازه کوو ایران برکت مقابل ویروس انگلیسی اثربخش نبود خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید