اندیشکده، موج دوم کرونا چگونه به اقتصاد آمریکا ضربه می زند

به گزارش اهدا بلاگ، یک کارشناسان ارشد در یکی از اندیشکده های بانفوذ آمریکایی با انتقاد از خوشبینی دولت آمریکا به احیای اقتصاد این کشور نوشت که موج دوم بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا همچون شبحی اقتصاد آمریکا را تهدید می کند.

اندیشکده، موج دوم کرونا چگونه به اقتصاد آمریکا ضربه می زند

دزموند لکمن، استراتژیست اقتصادی و عضو برجسته اندیشکده آمریکایی آمریکن اینترپرایز، در مقاله ای نوشت: شبحی ترسناک اقتصاد آمریکا ودنیا را تحت شعاع قرار می دهد و آن شبح موج دوم پاندمی ناشی از ویروس کرونا در اواخر سال جاری میلادی است.

وی افزود: نکته ای که بر ترسناک بودن و دردسرآفرین بودن این امر می افزاید صحبت هایی است که دولت ترامپ با خشنودی درباره اقتصاد آمریکا مطرح می کند مبنی بر این که اقتصاد آمریکا در آستانه بازگشت و احیای کامل از بدترین رکودی است که این کشور طی 90 سال گذشته به خود دیده بود.

این کارشناس شرح داد: درک این که این پاندمی به این زودی ها خاتمه پیدا نمی کند نیاز به تخصص بالا در زمینه پزشکی ندارد. اکنون شمار موارد مبتلایان به کرونا در سراسر دنیا به سریعترین شکل خود به نسبت ابتدای این پاندمی تا به امروز، در حال افزایش است. 21 ایالت در آمریکا از جمله کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس شاهد افزایش نگران کننده در شمار مبتلایان است. در عین حال، در چین نیز اقدامات سنگینی برای تحت کنترل در آوردن این پاندمی به مرحله اجرا درآمده است و موارد جدیدی از ابتلا به این بیماری نیز در سراسر این کشور گزارش شده است.

بنا بر این گزارش، اکنون بسیاری از اپیدمیلوژیست ها هشدار می دهند که برداشتن مقررات محدود کننده آن هم با عجله و بدون کسب آمادگی خطر افزایش میزان ابتلا را به همراه دارد. از سوی دیگر افزایش تظاهرات سیاسی بزرگ و پرجمعیت که در آن فاصله اجتماعی رعایت نمی شود، نگرانی را افزایش می دهد.

در این گزارش تصریح شده است: به همین دلیل به سختی می توان با مبالغه گفت که این موج دوم پاندمی دورنمای احیای قدرتمند اقتصاد آمریکا را به همراه دارد. حتی اگر قرار نباشد که موج دوم به بسته شدن و اخلال اقتصادی ختم شود، پیامدهای مخربی برای بخش های مهم و آسیب پذیر در اقتصاد خدمات محور آمریکا به همراه دارد.

این گزارش می افزاید: دشواری در توسعه و تولید زودهنگام واکسن کرونا در صورت وقوع موج دوم ابتلا موجب می شود که مردم کمتر سفر کنند، در هتل ها بمانند و یا در رستوران ها غذا نخورند و در اماکن رخداد های ورزشی نباشند. از سوی دیگر، احتمال آموزش آنلاین در دانشگاه ها در سراسر آمریکا، اقتصاد شهرهای دانشجویی را به خطر می اندازد.

در گزارش این اندیشکده آمده است: یکی از پیامدهای موج اول پاندمی این بوده است که فرایند های قبلی برای اقتصاد دیجیتالی آمریکا را تشدید کرد و شمار بیشتری از مردم در خانه کار می کنند. موج دوم به این فرایندها خواهد افزود. وقتی که مردم بیشتری خرید آنلاین داشته باشند آیا نیازی به این تعداد فروشگاه خواهد بود؟ وقتی که مردم بیشتری از خانه کار می کنند چه نیازی به املاک تجاری است و آیا این امر امکان احیای ساخت و ساز را سلب خواهد کرد و شرکت های فعال در زمینه مشاوره املاک را دچار نقص نخواهد کرد.؟

بنا بر این گزارش، موج دوم پاندمی در مقیاس دنیای در عین حال احتمال این امر را افزایش خواهد داد که اقتصاد آمریکا در معرض شوک خارجی دیگری قرار گیرد چرا که زنجیره های دنیای تامین که بیشتر تولید کنندگان آمریکا به آن متکی هستند بار دیگر دچار اختلال خواهد شد.

در این گزارش با اشاره به تهدیدهای دیگر برای اقتصاد آمریکا آمده است: مسئله جدی تر این است که اقتصاد آمریکا احتمال دارد در ابعاد وسیعتری از بحران بازارهای نوظهور ضربه ببیند تا بحران هایی که در آسیا و آمریکای لاتین و یا بحران بدهی خالص اروپایی پیش می آیند.

در انتهای این مقاله آمده است: باید دعا کنیم که دولت ترامپ حرف های خوش خود درباره احیای کامل اقتصاد آمریکا را باور نکند، شاید آن موقع می توان امیدوار بود که این دولت طرح هایی برای نحوه واکنش برای مواقعی خواهد داشت که این احیای اقتصادی میسر نشود یا این که شاهد موج دومی پاندمی کرونا در اواخر سال جاری میلادی باشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 281

به "اندیشکده، موج دوم کرونا چگونه به اقتصاد آمریکا ضربه می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، موج دوم کرونا چگونه به اقتصاد آمریکا ضربه می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید