مروری تصویری بر خاطراتی غبارگرفته از شهر تاریخی سرپل زهاب

به گزارش اهدا بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کرمانشاه، کتاب مصور جذابیت خاص خود را دارد و با تصاویری که در کنار هم گرد می آورد، به خاطره ای ماندگار در یادها تبدیل می گردد؛ کتاب هایی که در حقیقت نسخه ای ساده برای خواندن قلمداد می شوند و از پیچیدگی دیگر کتاب ها به دور هستند، بی شک مخاطبان بسیار دارند.

مروری تصویری بر خاطراتی غبارگرفته از شهر تاریخی سرپل زهاب

رضا جمشیدی شاعر خوش ذوق سرپل ذهابی هم دست به ابتکار تازه ای زده و پس از سال ها تلاش و دوندگی پیروز به گردآوری و چاپ کتابی مصور درباره شهر تاریخی زادگاه خود سرپل ذهاب در 290 صفحه و به تعداد 500 نسخه شده است.

آیین رونمایی از این کتاب باحضور فرماندار، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، پیشکسوتان، شاعران، دوست داران و فعالان کتاب و کتابخوانی در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرپل زهاب با همکاری موسسه فرهنگی و هنری ژوان حلوان برگزار گردید.

تا پیش از این از وی 17 عنوان کتاب به چاپ رسیده بود که اشعار کُردی، رمان، داستان، مستند تاریخی و پژوهش­های تاریخی از آن جمله است. جمشیدی در بیشتر انجمن های شعر کرمانشاه حضور داشته و بیشتر سروده هایش به زبان کُردی و در قالب های غزل، مثنوی و دوبیتی است و در اشعار فارسی بیشتر در قالب غزل شعر سروده است.

مقام برتر شعر کردی در غرب کشور، مقام نخست شعر منطقه ای هورامان در بخش کردی کلهری و چندین مرتبه هم مقام اول جشنواره شعر دفاع مقدس در بخش کُردی از جمله بخشی از عناوین کسب شده توسط این شاعر است.

گردآوری 800 عکس قدیمی در تاریخ مصور سرپل زهاب

جمشیدی در گفت وگویی با خبرنگار ایبنا، درخصوص ویژگی های این کتاب گفت: این اثر شامل 800 عکس قدیمی از سرپل ذهاب از سال 1320 تا سال 1357 است که توسط انتشارات دیباچه به چاپ رسیده است.

او ادامه داد: جلد دوم این اثر هم به زودی چاپ می گردد که شامل عکس های دوران جنگ تحمیلی خواهد بود.

وی از این کتاب به عنوان هجدهمین اثر خود یاد کرد و در زمینه نحوه گردآوری عکس های آن گفت: این عکس ها از آلبوم های شخصی و مجلات قدیمی جمع آوری شده است. حتی از عکس های آرشیو عکاسان قدیمی نیز استفاده نموده ام، به هر خانه ای که وارد می شدم، تصاویر برگزیده ای را که از بازخورد بالای اجتماعی و ورزشی برخوردار بود، ملاک انتخاب قرار می دادم.

6 سال برای تهیه مطالب این کتاب دوندگی کردم

به گفته جمشیدی، جمع آوری، گردآوری، روتوش، ویراستاری و چاپ عکس های این کتاب 6 سال زمان برده است.

جمشیدی در پاسخ به این سوال که چه شد جرقه این ایده به ذهنش رسید؟، گفت: مدتی با مرکز اسناد ملی ارتباط داشتم و شاهد جمع آوری عکس ها بودم.چاپ کتاب یاد ایام کرمانشاه نیز انگیزه دیگر بود، گرچه قبل از چاپ این کتاب، جمع آوری عکس ها را شروع نموده بودم، چندی بعد عکس های ورود ارتش انگلیس و هند از مرز سرپل زهاب در یک مجله استرالیایی را دیدم که همه اینها جرقه ای برای چاپ کتاب شد.

این شاعر افزود: ناگفته نماند مدت ها است که در زمینه گردآوری آرشیو فعال هستم که همین سابقه و مشاهداتی که داشتم، موجب شد تا عکس های شهرم را جمع آوری کنم.

جمشیدی که اکنون مشغول جمع آوری عکس سال های جنگ است، اضافه نمود: سختی های کار من بسیار زیاد بود، همواره نگران این بودم که نکند مخاطبانم اجازه چاپ عکس ها را به من ندهند گرچه همین اتفاق هم بارها افتاد.

اگر حمایتی در کار بود، کیفیت کار بالاتر می رفت

او ادامه داد: هنگامی که فرد حمایت نمی گردد، مجبور است عکس ها را با کیفیت پایین اسکن کند؛ چراکه هزینه ها بالا است و می شد عکس ها را با فتوشاپ کار و صفحه بند حرفه ای با کیفیت بهتر چاپ کرد و قسمت های آسیب دیده را بازسازی کرد.

وی اضافه نمود: بهتر است انجام چنین کارهایی دغدغه ای برای مسئولان فرهنگی گردد، این عکس ها ارزشی مضاعف دارد چراکه تعداد آن اندک است و در حال آسیب و شاید هم نابودی است.

جمشیدی ادامه داد: امیدوار هستم این کتاب آرشیوی از شهر باستانی سرپل زهاب باشد، قطعا عکس های قدیمی این شهر در دوران جنگ را جمع آوری می کنم که برای این کار به حمایت احتیاج دارم و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

وی که به برگزاری نمایشگاهی برای عرضه این عکس ها در محل کتابخانه عمومی اقدام کرد، به بیان یک خاطره شیرین پرداخت و گفت: هنگام برگزاری نمایشگاه عکس که در نوروز سال 95 برگزار گردید، بانویی با مشاهده یک عکس غمناک و اشک بر چهره اش جاری شد.هنگامی که علت این حالش را از او جویا شدم، گفت که در یکی از عکس ها چهره جوانیِ همسرش در تیم فوتبال سرپل زهاب را دیده است که این عکس او را احساسی نموده است.

جمشیدی یادآور شد: در این نمایشگاه بازدیدکنندگان بسیاری بودند که شاهد عکس هایی از گذشته خود می شدند که یا به خاطر گذشت زمان آن را فراموش نموده و یا از ثبت آن بی اطلاع بودند که درنهایت به تجدیدخاطره ای تبدیل شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 780

به "مروری تصویری بر خاطراتی غبارگرفته از شهر تاریخی سرپل زهاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری تصویری بر خاطراتی غبارگرفته از شهر تاریخی سرپل زهاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید