علت دل درد بعد از پریود (شایع ترین دلایل دل درد درد بعد از قاعدگی)

به گزارش اهدا بلاگ، درد زیر شکم پس از قاعدگی، می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که برخی از آن ها طبیعی به نظر می رسند و برخی دیگر نشان از بیماری های گوارشی و یا رحمی در زن دارد. در واقع در ناحیه ای بسیار کوچک در زیر شکم زنان موارد مختلفی وجود دارد که می توان درد زیر شکم را به آن مربوط دانست. در این مطلب به شایع ترین دلیل های دل درد بعد از پریود خواهیم پرداخت.

علت دل درد بعد از پریود (شایع ترین دلایل دل درد درد بعد از قاعدگی)

با ما همراه باشید و درباره خرید متعادل بیشتر بدانید.

دلیل دل درد بعد از پریودی و راهکارهای درمانی

1. تخمک گذاری

برخی از بانوان در میانه چرخه قاعدگی و حدود یک هفته بعد از تمام شدن قاعدگی خود دردی در زیر شکم احساس می کنند که ناشی از تخمک گذاری است. این درد معمولا بدون هیچ اقدامی از بین می رود و طول عمر آن از چند ساعت الی 2 روز است.

بر خلاف درد قاعدگی در برخی از زنان که مبتلا به دیسمنوره (دوره های دردناک) هستند، درد تخمک گذاری معمولا با علائم دیگری مانند سردرد، تهوع و تحریک پذیری همراه نیست. با این حال، ممکن است با ترشحات واژن و یا لکه بینی همراه باشد.

این مهم است که توجه داشته باشید که ترشحات واژن در زمان تخمک گذاری، حتی برای زنانی که درد تخمک گذاری و یا بیماری های زنانه را تجربه نمی کنند؛ غیر معمول نیست.

روش درمان

استفاده از کیسه آب گرم با دمای 40 درجه سانتی گراد روی شکم تاثیر بسیاری دارد و باعث کاهش دل درد می گردد. استفاده از پدهای گرمایی برقی، کیسه آب گرم و حوله داغ از بهترین روش های تسکین دل درد بعد از پریودی است.

گرما جریان خون را افزایش می دهد و عضلات فشرده را منبسط می کند و باعث تسهیل انقباضات می گردد. پس شناور شدن در حمام آب گرم یا استفاده از کیسه آب گرم در سمتی از شکم که دردناک است می تواند شما را آرام کند.

نکته مهم: برخی از بیماری های زنانه می توانند درد تخمک گذاری را ایجاد و به خصوص تشدید کنند. بنابراین اگر درد تخمک گذاری شدید داشتید و یا این درد مکررا در تمام دوره های قاعدگیتان رخ می دهد، با پزشک متخصص مشورت کنید. تشخیص و درمان به موقع بیماری های زنان می تواند از عوارض جدی آن جلوگیری کند.

2. اندومتریوز

در صورتی که بافت های داخلی که تشکیل دهنده دیواره حفره رحمی هستند، در جایی خارج از رحم مانند روی تخمدان ها، لوله های فالوپ و … رشد پیدا کنند.

3. فیبروم های رحمی

فیبروم های رحمی غده های خوش خیمی که دیواره رحم قرار می گیرند که از نشانه های آنها به غیر از کمر درد بعد از پریودی،می توان به حالت تهوع، سردرد، اسهال و یا یبوست و … اشاره کرد.

دلیل دل درد بعد از قاعدگی

4. آدنومیوزیس

ضخیم شدن دیواره رحم عامل این موضوع است که ممکن باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی گردد.

5. تنگی رحم

در برخی خانم دهانه رحم کوچک است و مانع عبور خون پریودی می گردد. و این عاملی برای ایجاد درد زیر شکم و کمر بعد از پریودی می گردد.

6. بیماری های عفونی لگنی

یکی دیگر از علل دل درد بعد از پریود، عفونت زنانه در اندام تناسلی و لگن است که به طور معمول با دل درد و تب همراه است. ترشحات زیاد و بدبو، احساس سوزش و خارش در واژن از جمله علائم عفونت زنانه محسوب می گردد. باید توجه داشت که خوددرمانی و مصرف بی رویه داروهای چرک خشک کن باعث مقاومت بدن به این داروها و بی تاثیری آن می گردد.

به همین دلیل توصیه می کنیم که برای درمان درست و اصولی تمامی عوامل به جز تخمک گذاری به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

عوامل گفته شده از مهمترین و شایع ترین دلایل بودند. دلایل دیگری هم می توان برای درد زیر شکم بر شمرد از جمله یبوست، سنگ حالب، روده تحریک پذیر و … . بهتر است برای اطمینان از دلیل بروز این درد به پزشک معالج خود مراجعه کرده و خیال خود را راحت کنید!

در آخر پیشنهاد می کنیم که اگر در طول دوران پریودی درد زیادی را تحمل می کنید، حتما سری به مطلب تسکین درد قاعدگی با روش های خانگی و دارویی بزنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 920

به "علت دل درد بعد از پریود (شایع ترین دلایل دل درد درد بعد از قاعدگی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت دل درد بعد از پریود (شایع ترین دلایل دل درد درد بعد از قاعدگی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید