علت انتقادها به واکسن کرونای چینی

به گزارش اهدا بلاگ، بیشتر از یک سال از زمانی که دنیا با شیوع ویروس کرونا روبرو شده است می گذرد در این مدت موفقیت های بزرگی در گوشه و کنار دنیا از جمله چین در زمینه ساخت و فراوری واکسن کرونا حاصل شده است.

علت انتقادها به واکسن کرونای چینی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران علیرغم گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در دنیا و آلوده شدن حدود 67 میلیون و فوت افزون بر یک میلیون و 500 هزار تن، اشتیاق به درمان این ویروس به وسیله عرضه واکسن بیشتر شده است شرکت های عظیم داروسازی چین هم در کنار همتایان آمریکایی و اروپایی، نتایج نهایی تحقیقات خود را اعلام نموده و دنیا منتظر شروع واکسیناسیون عمومی است.

همزمان با رقابت سخت کشور ها برای فراوری اولین واکسن مناسب ویروس کرونا و زمزمه شروع واکسیناسیون در بعضی از کشور های اروپایی، دو شرکت عظیم واکسن سازی چین هم مدعی هستند از مدت ها قبل واکسینه کردن صد ها هزار کارگر را شروع نموده اند.

چین در حال ساخت چهار واکسن کرونا است که توسط سه شرکت فراوری شده است پکن مدعی است این چهار واکسن اکنون در حال طی آزمایش های انسانی و ایمنی مرحله سوم هستند تا برای استفاده تجاری تایید شوند، سینوفارم (Sinopharm) و سینوواک (Sinovac) دو شرکت پیشرو در چین تاکید نموده اند که آماده استفاده از واکسن های تجاری خود هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، واکسن های ساخت چین باید در دو دوز تزریق شوند بعضی از سازندگان می گویند البته می توان بدون رعایت فاصله 14 یا 28 روزه هم دو دوز را یک دفعه تزریق کرد.

اگرچه مقامات بهداشت این کشور هنوز برنامه خود برای واکسینه کردن 1.4 میلیارد نفر از جمعیت چین را شرح نداده اند، اما دولت های استانی در سراسر چین در حال سفارش گیری برای واکسن های ویروس کرونا ساخت داخل هستند دولت هنوز اعلام ننموده است که چه تعداد از شهروندان چینی قصد واکسیناسیون را دارند با این حال گفته می گردد جمعیت های پر خطر در اولویت قرار خواهند گرفت.

شرکت های چینی می گویند برخلاف واکسن شرکت فایزر (Pfizer) که باید در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد نگه داشته گردد می توان آن ها را در دما 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری کرد.

از سوی دیگر آزمایش های بالینی توسط فراوری کنندگان چینی در سراسر دنیا ادامه دارد سینوفارم در 10 کشور از جمله امارات متحده عربی، مصر، اردن، پرو و آرژانتین با نزدیک به 60 هزار داوطلب آزمایش های بالینی در دست انجام دارد این شرکت دو تاسیسات در چین ساخته است که قادر به فراوری 200 میلیون دوز واکسن در سال است.

استقبال یا کم رغبتی مردم برای تزریق واکسن

اما در چین هم مانند آمریکا و بعضی کشور های اروپایی، اگرچه عرضه عمومی واکسن ضد کرونا شروع نشده است، ولی زمزمه هایی از خودداری مردم از تزریق واکسن شنیده می گردد.

با این حال مقامات چینی از در دسترس قرار دادن واکسن های ساخت این کشور دفاع نموده اند ژنگ ژونگ وی یک مقام ارشد کمیسیون ملی بهداشت چین، ماه گذشته گفته بود با توجه به شیوع بیماری در خارج از کشور، واکسیناسیون عمومی وسیله ای بسیار ضروری برای محافظت از زندگی و سلامتی مردم است.

هفته گذشته نیز لیو جینگ ژن رییس شرکت سینوفارم اعلام نمود که حدود 100 هزار نفر واکسن این شرکت را مصرف نموده اند و تا کنون هیچ عوارضی گزارش نشده است وی گفت که 56 هزار نفر از آن ها پس از مصرف واکسن، به خارج از کشور سفر نموده اند و هیچ کدام آلوده نشده اند.

ژنگ ژونگ وی، از مقامات کمیسیون ملی بهداشت چین هم معتقد است استفاده از واکسن ها به وسیله استفاده اضطراری اقدامی بسیار لازم است، او می گوید تصمیم برای استفاده اضطراری پس از بحث و ارزیابی دقیق و اجرای مقررات مربوط به سازمان بهداشت دنیای اجرا شده است.

بعضی کارشناسان معتقدند انگیزه چین برای اجرای واکسیناسیون عمومی جنبه های ملی گرایانه ای هم دارد بسیاری این واقعیت را که واکسن های این کشور در مراحل آخر آزمایش های بالینی است جشن می گیرند.

انتقاد ها از واکسن چینی

بعضی کارشناسان می گویند توزیع واکسن قبل از تایید و بدون نظارت کافی در خصوص اثربخشی و سلامت شرکت کنندگان، باعث ایجاد سوء برداشت در میان افکار عمومی شده است.

آن ها با یاداوری اینکه در سال 1976 یک اقدام شتابزده برای ایمن سازی میلیون ها آمریکایی در برابر آنفلوانزای خوکی، منجر به ایجاد سندرم خستگی مزمن در میان بعضی از مردم شد و به جنبش ضد واکسینه کردن یاری کرد معتقدند واکسن های ساخت چین باید هنوز منتظر نتایج آزمایش های بالینی باشند.

یکی از انتقاد هایی که دانشمندان غربی به واکسن کرونا ساخت چین دارند این است از آنجا که موارد COVID-19 در چین بسیار کم است، آزمایش های مرحله سوم فقط در خارج از کشور صورت گرفته است آن ها همچنین می گویند هیچ آزمایش چالشی وجود نداشته است که در آن دانشمندان، داوطلبان واکسینه شده را برای آزمایش ایمنی در معرض ویروس قرار دهند.

در حال حاضر موارد بومی مبتلا به ویروس در چین به حد صفر رسیده است و آمار روزانه زیر 30 نفر که ارایه می گردد مربوط به موارد وارداتی است.

یکی از نگرانی ها این است کسانی که واکسینه شده اند احساس شکست ناپذیری دارند موضوعی که کارشناسان می گویند قابل توجیه نیست و این می تواند در صورتی که عملکرد واکسن تایید نشده باشد به شیوع ویروس یاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 574

به "علت انتقادها به واکسن کرونای چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت انتقادها به واکسن کرونای چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید