سفر به ایسلند ، سفر به جاذبه های گردشگری ایسلند

به گزارش اهدا بلاگ، ایسلند، جزیره آتش و یخ، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل شده است؛ نه تنها برای ماجراجویانی که در پی هیجان و انجام کارهای خارق العاده هستند، بلکه عاشقان طبیعت که در پی چیزی متفاوت می گردند. در این کشور، می توانید آتش فشان های فعال، آبفشان های زیبا، چشمه های آب گرم، یخچال های طبیعی، زمین های یخی و آبدره های تماشایی پیدا کنید؛ این کشور کم جمعیت، که در دایره کشورهای قطبی قرار گرفته است، در زمره کشورهایی که بیشترین نواحی فعال آتش فشانی در دنیا را دارند قرار گرفته است. در حقیقت، آتش فشان ها و سایر فعالیت های زمین لرزه ای مشابه، بارها به بخش های مختلف این کشور صدمه زده اند. برای مثال در سال 1963، یک جزیره تازه به نام سوورتسی در امتداد سواحل جنوبی ایسلند به یکباره از آب بیروون آمد. اما ایسلندی ها از این بلایای زمین شناسی به سود خود استفاده نموده اند و انرژی زمین گرمایی را برای گرم کردن خانه ها و محل کارشان و برای توسعه دادن اوقات فراغت خود به کار برده اند. در نتیجه، هوای این کشور فوق العاده تمیز است و منظره ها طبیعی بکر و دست نخورده آن، آنچنان تازه و زیبا هستند که برای کند و کاو و انجام ماجراجویی های فراموش نشدنی ایده آل می باشند. در این مطلب خبرنگاران، قصد داریم جاذبه های گردشگری و نقاط دیدنی کشور تماشایی ایسلند را به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید یک سفر ماجراجویانه و به یاد ماندنی به یک نقطه با طبیعت خارق العاده و منظره ها طبیعی متفاوت داشته باشید، با این مطلب خبرنگاران برای سفر به ایسلند، گردش در جاهای دیدنی ایسلند و تماشای جاذبه های گردشگری ایسلند همراه شوید :

سفر به ایسلند ، سفر به جاذبه های گردشگری ایسلند

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : تماشای نهنگ ها در ریکیاویک Reykjavik

فرقی نمی نماید در چه وقت از سال برای سفر به ایسلند و گردش در جاهای تماشای ایسلند برنامه ریزی کنید؛ تماشای نهنگ ها در ایسلند، در تمام طول سال امکان پذیر است؛ البته فصل تابستان محبوب ترین و ایده آل ترین زمان برای تماشای این حیوانات بزرگ و مهربان به نظر می رسد. در طول ماه های گرم تر، سفر های ویژه تماشای نهنگ ها در طول روز و شب اتفاق می افتند؛ حتی می توانید در هنگام برآمدن خورشید نیمه شب، برای تماشای نهنگ ها بروید. برگزار نمایندگان تور های این منطقه می گویند شانس تماشا این مخلوقات بی نظیر و دوست داشتنی، بسته به زمانی از سال که برای این کار اقدام می کنید، بین 80 تا 95 درصد است. بهتر از همه این که، بیشتر نهنگ ها در نزدیکی قایق های تور به سطح آب می آیند و شما می توانید به راحتی روی صندلی خود بنشینید و از تماشا یکی از خارق العاده ترین و بی همتا ترین مخلوقات طبیعت لذت ببرید. تورهای دیگر اقیانوسی نیز مانند تور تماشای پرندگان و تور بازدید از جزایر در دسترس هستند و می توانید در صورت دلخواه، در آنها ثبت نام کنید.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : دریاچه آبی Blue Lagoon در گرینداویک Grindavík

این دریاچه از نمونه جاهای تماشای ایسلند که مشهور ترین اسپای زمین گرمایی در دنیا است و می بایست در صدر لیست مکان هایی که می بایست حتما در زندگی تان از آن بازدید کنید قرار بگیرد، در فاصله چهل دقیقه ای از ریکیاویک Reykjavík، مرکز ایسلند، قرار گرفته است. در دریاچه آبی Blue Lagoon می توانید در آب های آبی روشن آن و در میان منظره ها طبیعی خیره نماینده اطراف به آب تنی و خوش گذرانی بپردازید. از زمانی که در سال 1976، این دریاچه معروفیت منطقه ای و سپس دنیای پیدا کرد، یک صنعت گردشگری مربوط به آن در نواحی اطراف به راه افتاده و رشد پیدا نموده است. دمای آبی که از چشمه های آب گرم زیر زمینی این منطقه به داخل دریاچه می ریزد، به 37 تا 39 درجه سلسیوس می رسد و گفته می گردد برای هر دو سلامتی و پوست بسیار مفید می باشد. علاوه بر آب تنی کردن در یک محیط طبیعی منحصر به فرد، فروشگاهی نیز در کنار این دریاچه وجود دارد که به فروش محصولات پوستی می پردازد، انواع روش های درمانی ویژه اسپا را ارائه می نماید و دارای مکانی خاص برای خوردن و نوشیدن است. اگر به ایسلند سفر می کنید، بدون بازدید از این دریاچه، از این کشور خارج نشوید.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : آب فشان های خارق العاده

آب فشان استروکور Strokkur Geysir که در فاصله 50 دقیقه ای از ریکیاویک Reykjavik، مرکز ایسلند، قرار گرفته است، محبوب ترین آب فشان فواره ای در این کشور به شمار می رود و در سرتاسر دنیا مشهور است. این منطقه چشمه آب گرم که شدیدا فعال است در جنوب غربی ایسلند و کنار رودخانه ویتا Hvítá River قرار گرفته است و یکی از نقاط بسیار محبوب حلقه طلایی (جاده حلقه ای شکل به دور کشور ایسلند) محسوب می گردد. در این منطقه گودال های گل جوشان و نزدیک به صد آبفشان فعال کوچک تر وجود دارند که می توانید در میان آنها به کند و کاو و گشت و گذار بپردازید. هر چند دقیقه، آب فشان استروکور Strokkur Geysir از نمونه جاهای تماشای ایسلند آب زیر زمین را تا ارتفاع 30 متر به هوا پرتاب می نماید و منظره ای تماشایی و تاثیر گذار به وجود می آورد. برای بازدید از نمایشگاه ها و نمایش های آگاهی رسان در این زمینه، در تمام طول سال، می توانید از مرکز آبفشان ها Geysir Center که به تازگی افتتاح شده است تماشا کنید. تجربه خارق العاده و به یاد ماندنی که می توانید در این منطقه کسب کنید، پختن نان در زیر آبفشان یا چشمه آب گرم است که مدت 24 ساعت زمان احتیاج دارد. بازدید نمایندگان همچنین می توانند به یک آشپز یاری نمایند در یک چشمه آب گرم، تخم مرغ آب پز درست نمایند تا با نانی که از زیر آب فشان بیرون می آورند نوش جان نمایند.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : نور های شمالی یا اورورا Aurora

نورهای شمالی یا اورورا Aurora از محبوب ترین و خارق العاده ترین جاذبه های گردشگری ایسلند و از نمونه جاهای تماشای ایسلند به شمار می روند. نورهای شمالی یا شفق های قطبی، نورهای زیبای رنگین و متحرک هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می شوند و معمولاً در شب و در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند. اورورا Aurora در عرض های نزدیک به دو قطب زمین و بر اثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکول های موجود در یون سپهر (یونوسفر) زمین به وجود می آید. این نمایش خارق العاده نور های طبیعی در منطقه ها دورافتاده بسیار واضح تر و تماشایی تر است و در زمانی که فعالیت های خورشیدی به بیشترین اندازه ممکن می رسند بسیار تاثیر گذار تر و شدید تر می گردد. البته هیچ تصمینی وجود ندارد که شما حتما در یک روز یا زمان خاص این نورها را می بینید؛ شرایط اتمسفر و آب و هوا می بایست با هم منطبق باشند و آسمان کاملا صاف و بدون ابر باشد. اما اگر خوش شانس باشید، نورهای شمالی از اواخر ماه سپتامبر (اوایل پاییز) تا اوایل ماه آوریل (اواسط بهار) در بیشتر نقاط سرتاسر کشور ایسلند قابل تماشا هستند.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : لندمانالاگار Landmannalaugar

پارک ملی لندمانالاگار Landmannalaugar National Park در جنوب ایسلند و در 180 کیلومتری ریکیاویک Reykjavik، مرکز این کشور، قرار گرفته است و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری کشور ایسلند محسوب می گردد. مهم ترین ویژگی های این منطقه طبیعی افسانه ای، کوه های از جنس ریولیت (نوعی سنگ آتش فشانی)، آتش فشان هکلا Hekla volcano و زمین های وسیع پوشیده شده از گدازه های آتش فشانی هستند. کوه نوردی و اسب سواری از فعالیت های محبوب در این منطقه به شمار می روند و طی کردن مسیر های کوه نوردی کوتاه و بلند موجود در این منطقه از دو ساعت تا چندین روز زمان می برد. شما تنها از ماه ژوئن تا اواخر سپتامبر (فصل تابستان) می توانید از این منطقه بازدید کنید؛ زیرا در سایر اوقات سال، جاده های این منطقه بسته می شوند. در این منطقه، یک مرکز اقامتی کوهستانی به نام لندمانالاگار هات Landmannalaugar Hut با امکانات اولیه وجود دارد که می تواند 75 میهمان را در خود جای دهد. اگر به این منطقه سفر می کنید، می بایست انتظار طبیعت بکر، منظره ها خشن و پر از کوه و صخره و منظره های خارق العاده و تماشایی را داشته باشید.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : آتش فشان ملیفل Maelifell Volcano و پارک یخچالی میردالس یوکول Myrdalsjökull Glacier Park

پارک یخچالی میردالس یوکول Myrdalsjökull Glacier Park در جنوب لندمانالاگار Landmannalaugar قرار گرفته است و بخاطر دلایل امنیتی، بازدید از آن تنها در طول فصل تابستان امکان پذیر است. اندازه بسیار زیادی باران در این منطقه می بارد؛ بویژه در فصل تابستان که باعث می گردد جاده های منطقه به شدت صدمه ببینند. آتش فشان ملیفل Maelifell Volcano نیز بدون شک، جواهری بر تاج طبیعت خشن و یخچالی این منطقه به شمار می رود. شکل ایده آل مخروطی شکل آتش فشان ملیفل Maelifell Volcano، به آن ظاهر یک آتش فشان کلاسیک را داده است؛ اما در طول فصل گرم، یک پوشش سبز خوش رنگ از خزه روی آن را می پوشاند و به آن یک چهره سورئال و خارق العاده می دهد؛ انگار که به این دنیا تعلق ندارد. این پارک پر از آتش فشان، چشمه های آب گرم و سایر نقاط تماشای و قابل توجه است. در غرب پارک یخچالی میردالس یوکول Myrdalsjökull Glacier Park، یک یخچال طبیعی کوچک تر به نام ایافیالایوکول Eyjafjallajökull (یخچال کوهستانی جزیره ای) از نمونه جاهای تماشای ایسلند قرار گرفته است که یک مکان محبوب در ایسلند است و هیجان انگیز ترین راه برای گشت و گذار در آن، استفاده از اسنوموبیل می باشد.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : غار یخی سکافتافل Skaftafell Ice Cave و پارک ملی واتنایوکول Vatnajökull National Park

پارک ملی واتنایوکول Vatnajökull National Park در جنوب کشور ایسلند، یک سرزمین وسیع از یخچال های طبیعی و غار های یخی فوق العاده است که ماجراجویان از سرتاسر دنیا را به سوی خود جذب می نماید. این پارک ملی پر وسعت به چهار قسمت تقسیم می گردد و از یخچال طبیعی سکافتافل Skaftafell و محیط اطرافش تشکیل شده است. در این منطقه تعدادی مراکز ویژه بازدید نمایندگان وجود دارد و آن مراکزی که در کنار غار یخی سکافتافل Skaftafell Ice Cave و هوفن Höfn هستند، در تمام طول سال باز می باشند؛ در حالی که مراکز بازدید نمایندگان در سکریوکلاستور Skriðuklaustur و یوکول سارگلوفور Jökulsárgljúfur در فصل زمستان بسته هستند. بهترین زمان برای بازدید از غار یخی سکافتافل Skaftafell Ice Cave در طول زمستان است؛ زیرا در این فصل، باران شدید، لایه رویین یخچال را شسته و با خود می برد. اگر در زمان مناسب به بازدید از این غار بروید، این غار در یک نور خارق العاده آبی رنگ غرق می گردد. تور های گروهی برای بازدید از این منطقه وجود دارند که می توانید در آنها ثبت نام کنید.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : کاسه آتش فشانی آسکیا Askja Caldera

کاسه آتش فشانی آسکیا Askja Caldera از نمونه جاهای تماشای ایسلند و استخر زمین گرمایی در کوه های دینگیوفیول Dyngjufjöll، در منطقه شمالی پارک ملی واتنایوکول Vatnajökull National Park قرار گرفته است و برای کسانی که قلب ضعیفی دارند اصلا مناسب نیست. اما اگر می خواهید همه جا بگویید که در یک آتش فشان زنده و فعال شیرجه زده اید، بهتر است حتما سری به این منطقه بزنید. کاسه آتش فشانی آسکیا Askja Caldera اندازه قابل توجه 50 کیلومتر مربعی دارد. رشته کوه اطراف آن در طول فعالیت های آتش فشانی شکل گرفته است و بخشی از کاسه آتش فشانی آسکیا Askja Caldera به وسیله یک فوران آتش فشانی از خاکستر های سوزان که سقف آشیانه ماگما (حفره ای بزرگ از سنگ مذاب است که در زیر سطح زمین قرار گرفته است و پس از فوران و سرد شدن تبدیل به سنگ آذرین می گردد) در آتش فشان مرکزی را نابود کرد به وجود آمده است. دمای آب استخر زمین گرمایی آن که ویتی Viti نام دارد، معمولا در حدود 30 درجه سلسیوس است. توصیه می گردد بسیار مراقب باشید؛ زیرا کناره های این استخر از نمونه جاهای تماشای ایسلند ، بویژه در فصل های بارانی، بسیار لیز هستند.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : آبشار دتیفوس Dettifoss Waterfall

آبشار دتیفوس Dettifoss Waterfall در شمال پارک ملی واتنایوکول Vatnajökull National Park نمونه ای خیره نماینده و تاثیر گذار از قدرت طبیعت است. این آبشار با ارتفاع 45 متر و عرض 100 متر، قدرت مند ترین آبشار اروپا به شمار می رود. بهترین راه نزدیک شدن به این آبشار، از سمت شرق رودخانه یوکولسا Jökulsa که جاده بهتری دارد می باشد. در نزدیکی این آبشار، آبشار کوچک تری به نام سلفوس Selfoss قرار گرفته است که با ارتفاع 10 متر و در فاصله یک کیلومتری از آن قرار گرفته است. پایین تر از آبشار دتیفوس Dettifoss Waterfall، آبشار هافراگیلسفوس Hafragilsfoss قرار گرفته است که با ارتفاع 27 متر به درون یک کنیون شیب دار می ریزد. توصیه می گردد به جای پیاده رفتن به سمت این آبشار از نمونه جاهای تماشای ایسلند، از خودروی خود بهره ببرید.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : کوه کیرک یوفل Kirkjufell Mountain در نزدیکی گراندارفیوردور Grundarfjördur

گراندارفیوردور Grundarfjördur در فاصله دو ساعت و نیمه از شمال غربی ریکیاویک Reykjavik، مرکز کشور ایسلند و در سواحل شمالی شبه جزیره سنفلسنس Snaefellsnes قرار گرفته است و یک روستای ماهی گیری بسیار مجذوب کننده می باشد. این شهر کوچک در یک آب دره بسیار تماشایی واقع شده و با تعدادی کوه از جمله کوه کیرک یوفل Kirkjufell Mountain احاطه شده است. در اطراف این منطقه، نهرها و آبشار های کوچک و متعددی پراکنده شده اند. در طول فصل زمستان، کوه کیرک یوفل Kirkjufell Mountain یک مکان عالی برای تماشای نورهای خیره نماینده شمالی (شفق های قطبی) می باشد. مرکز Eyrbyggja Heritage Centre نمایشگاه هایی در خصوص تاریخ این شهر برگزار می نماید و مرکز اطلاعات کل شبه جزیره نیز محسوب می گردد.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : هالگریمسکیرکا Hallgrímskirkja

کلیسای فوق العاده زیبای هالگریمسکیرکا Hallgrímskirkja که یکی از وجوه مدرن شهر ریکیاویک Reykjavik به شمار می رود، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ایسلند است و وقتی آن را از نزدیک ببینید، متوجه می شوید چرا اینقدر معروفیت دارد. این کلیسا بلند ترین و شناخته شده ترین بنای کشور ایسلند است. ستون های سنگی سیاه رنگ از جنس سنگ بازالت که یکی از شگفتی های طبیعی ایسلند محسوب می شوند، الهام بخش طراحی این کلیسا بوده اند. بالا رفتن از برج 73 متری این کلیسا از نمونه جاهای تماشای ایسلند یک تجربه فوق العاده است. از آن بالا، منظره های خارق العاده از شهر و منظره ها طبیعی اطراف در معرض دیدتان قرار می گیرند. در جلوی کلیسا، مجسمه لیف اریکسن Leifur Eiriksson (لیف خوش شانس)، اولین اروپایی که 500 سال قبل از کریستف کلمب Christopher Columbus، قدم به قاره آمریکا گذاشت، قرار گرفته است.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : آبشار گولفوس Gullfoss Waterfall

آبشار گولفوس Gullfoss Waterfall از نمونه جاهای تماشای ایسلند در فاصله یک ساعت و نیمه از غرب شهر ریکیاویک Reykjavik، مرکز کشور ایسلند، قرار گرفته است. رودخانه ویتا به درون یک کنیون که سه تراس پله ای دارد می ریزد و یک آبشار بسیار پر قدرت می سازد. آبشار گولفوس Gullfoss Waterfall از دو آبشار تشکیل شده است؛ آبشار بالایی 11 متر ارتفاع دارد و آبار پایینی 21 متر. آب خروشان این آبشار در اندازه میانگین 109 متر مکعب در ثانیه جریان دارد؛ البته سیل های شدید باعث بالا رفتن این رکورد تا بیست برابر این میانگین نیز شده اند. هشداری که می بایست به شما بدهیم این است که هیچ نرده یا محافظی در اطراف این آبشار وجود ندارد؛ بلکه این یک آبشار تماشایی در میان محیط طبیعی حیرت انگیز است که از روی عمد، هیچ حصاری به دور آن کشیده نشده است تا کاملا طبیعی به نظر برسد.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : کوه اسجا Mount Esja

کوه اسجا Mount Esja از نمونه جاهای تماشای ایسلند در فاصله 30 دقیقه ای از شرق ریکیاویک Reykjavik، مرکز ایسلند و در کیالارنس Kjalarnes قرار گرفته است. این کوه 914 متر ارتفاع دارد و در میان کوه نوردان بسیار محبوب است. بویژه که بالا رفتن از آن، برای کوه نوردان بی تجربه نیز آسان به نظر می رسد. وقتی در بالای این کوه قرار می گیرید، منظره های فوق العاده از شهر ریکیاویک Reykjavik و منظره ها طبیعی اطراف و البته اقیانوس پیش چشم شما قرار می گیرد. شما بسته به سطح انرژی تان و این که چقدر زمان برای کوه نوردی دارید، می توانید از مسیر های متعدد و متفاوتی به سمت قله این کوه، کوه نوردی کنید. شما می توانید از ریکیاویک Reykjavik با اتوبوس به سمت این کوه بروید.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : آکوریری Akureyri

شهر آکوریری Akureyri در شمال کشور ایسلند و میان کوه هایی که در طولانی ترین آبدره این کشور قرار گرفته اند واقع شده است و با جمعیت حدود 18 هزار نفر، بیشتر شبیه به یک شهر کوچک است. روز های تابستان در این شهر به 25 درجه سلسیوس می رسند و با این که در زمستان، برف شدیدی می بارد و هوا سرد است، آب و هوای آن ثبات خوبی دارد. با وجود منزوی بودن این شهر، زندگی فرهنگی و تفریح در این شهر بسیار عالی است و فروشگاه های بسیاری وجود دارند که مارک های مشهور دنیای را به فروش می رسانند. منطقه ویژه اسکی در این شهر، از بهترین منطقه ها کشور است. نقاط جالب این شهر، موزه آکوریری Akureyri Museum و موزه هوانوردی Aviation Museum در فرودگاه آکوریری Akureyri Airport هستند.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : دریاچه میواتن Myvatn و طبیعت حفاظت شده

در فاصله یک ساعته از شهر آکوریری Akureyri، دریاچه میواتن Myvatn واقع شده است. این دریاچه بخاطر ثروت وجود پرندگان، پوشش گیاهی غنی و محوطه وسیع و کم عمق آبی خود مشهور است. طبق برآوردها، این منطقه حدود 2500 سال پیش به وسیله یک فوران آتش فشانی بزرگ به وجود آمده است. امروزه منطقه اطراف این دریاچه دارای آتش فشان های فعال است که آخرین فوران یکی از آنها در میانه دهه 1980 بوده است. گل های جوشان، کف های سولفور و گدازه ها در اشکال مختلف، بخشی از این منطقه طبیعی منحصر به فرد را که دائما در حال تغییر و دگرگونی است تشکیل داده اند. نام میواتن Myvatn در زبان ایسلندی به معنی آب پشه دار است و به پشه هایی که بخصوص در طول تابستان، در این منطقه زیست می نمایند اشاره دارد. بنابراین اگر به این منطقه سفر می کنید، حتما اسپری ضد حشره همراه خود بیاورید. شاید به دلیل همین حشرات باشد که این منطقه، بهشتی برای علاقمندان به پرندگان و مکانی ایده آل برای تماشای آنها به شمار می رود.

سفر به ایسلند : جاذبه های گردشگری ایسلند : رصد خانه پرل Pearl یا پرلان Perlan

رصد خانه پرل Pearl یا پرلان Perlan که محل تانک های بزرگ آب های گرمایشی شهر ریکیاویک است، یکی از بناهای مشهور این شهر به شمار می رود. این بنا روی تپه اوسکیوهیلو Öskjuhlíð که حدود 18 هزار درخت روی آن قرار دارند، واقع شده است. این تپه بسیار دوست داشتنی و خوشایند است؛ زیرا مسیرهای دوچرخه سواری و مسیرهای پیاده روی به صورت زیگ زاگ روی آن قرار گرفته اند که پیمودن آنها بسیار لذت بخش است. این رصدخانه، منظره های زیبا از شهر را به نمایش می گذارد. همچنین یک رستوران گردان در این بنا وجود دارد که دارای غذا های بسیار خوش طعم و فروشگاه های سوغاتی است. همچنین، رصد خانه پرل Pearl یا پرلان Perlan به طور مداوم، میزبان کنسرت ها و نمایشگاه های خاص در باغ زمستانی خود است. سکوی مشاهده این بنا واقعا فوق العاده است. پس بازدید از آن را حتما در برنامه های سفر خود به ایسلند قرار دهید.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1399

به "سفر به ایسلند ، سفر به جاذبه های گردشگری ایسلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به ایسلند ، سفر به جاذبه های گردشگری ایسلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید