زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی سزاوار ستایش است

به گزارش اهدا بلاگ، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در پانزدهمین گردهمایی بین المللی زبان و ادب فارسی گفت: زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی و آموزه های بشری، سزاوار ستایش است.

زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی سزاوار ستایش است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در آیین گشایش پانزدهمین گردهمایی بین المللی زبان و ادب فارسی که امروز، 28 بهمن ماه به میزبانی این دانشگاه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید، گفت: زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی و آموزه های بشری، بسی ارجمند و سزاوار ستایش است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مایه سربلندی است که به بهانه این رخداد بین المللی، از امروز تا هفتم اسفندماه از کانون جوشان دانشگاه با سابقه شهید چمران اهواز، بوی خوش سخنان تازه اساتید و پژوهشگران در زمینه زبان و ادب کهنسال پارسی در سپهر علمی و فرهنگی ایران و دنیا پراکنده می گردد.

خواجه اعلام کرد: زبان فارسی، همچون ریسمانی بلند و مستحکم است که از دیرباز تا کنون، اقوام و ملت های بسیاری را در پهنه گسترده ای از دنیای کهن و روزگار نو به هم پیوند داده است.

وی ادامه داد: در کنار همبستگی فرهنگی که میوه خوش گوار این درخت بارآور بوده، ادب گران سنگ فارسی نیز بالیده و از سرچشمه های جوشان این زبان نیز فرهنگ و معارف اسلامی مایه گرفته است و در حیات فرهنگی دنیا، به ویژه دنیا اسلام نقشی کارساز و پیش برنده بازی نموده است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام نمود: از این رو، کارنامه زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی و آموزه های بشری، بسی ارجمند و سزاوار ستایش است. گردهمایی سالانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از رویداد های ارزنده ای است که سهمی بسزا در هم رسانی تحقیقات و دستاورد های علمی و پاسداشت کوشش ها و تکاپو های فرهنگی استادان و پژوهشگران ایرانی و خارجی در پهنه زبان و ادب فارسی داشته و دارد.

وی گفت: جای بسی خرسندی است که دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان پانزدهمین دوره از این رخداد بین المللی است. دانشگاهی که یکی از قدیمی ترین گروه های زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی کشور در آن راه اندازی شده و اساتیدی برجسته در این دانشگاه، چندین نسل از دانشجویان علاقه مند به زبان و ادب فارسی را آموزش و پرورش داده اند که بعضی از آنان اکنون به کسوت استادی در دانشگاه های سراسر کشور مفتخرند و افزون بر آن، خدمات علمی و پژوهشی ارزنده همکاران بخش زبان و ادبیات فارسی ما در حوزه تحقیقات و تألیفات ادبی نیز شایان یادآوری و ارج گزاری است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در دو سه سال گذشته نیز، با هدف ترویج و آموزش زبان و ادب فارسی به دانشجویان، ایران دوستان و دیگر علاقه مندان خارجی، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در این دانشگاه راه اندازی شده و گسترش فعالیت ها و خدمات آن در برنامه های راهبردی دانشگاه جایگاهی در خور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

  • گسترش زبان و ادبیات فارسی یکی از مهم ترین مسئولیت های وزارت علوم است

خواجه تأکید کرد: اکنون که به علت شیوع ویروس کرونا، مجال حضور میهمانان پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی در استان خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز فراهم نیست و برنامه های ارزشمند این گردهمایی به ناگزیر به صورت برخط برگزار می گردد، از همراهی تمام اساتید پیشکسوت و محققان باریک بین و نکته سنج که با ارسال نتایج پژوهش های خود بر غنای این محفل علمی ارزشمند اضافه کرده اند، سپاسگزاری می کنم و به همّت ستودنی همکارانم در ستاد برگزاری گردهمایی در دانشگاه شهید چمران اهواز و شعبه خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی درود می فرستم و به ویژه، از کوشش های منوچهر جوکار، دبیر علمی این دوره از همایش قدردانی می کنم.

وی اضافه کرد: همچنین بر خود واجب می دانم از اهتمام و توجه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی و پشتیبانی های قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران و به ویژه از حمایت های معنوی مهدی محقق، استاد زبان و ادب فارسی صمیمانه سپاسگزاری کنم.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: امید است در سایه دانش، پژوهش و کوشش علمیِ اساتید، محققان و دانشجویان، شاهد بالندگی و سربلندی روزافزون زبان، ادب و فرهنگ فارسی در سراسر گیتی باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 684

به "زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی سزاوار ستایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی سزاوار ستایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید