جشنواره طراحی جلد کتاب های درسی به ارتقای سلیقه بصری جامعه یاری می نماید

به گزارش اهدا بلاگ، تهران (پانا) - مدیرعامل انجمن تصویرگران، برگزاری جشنواره طراحی جلد کتاب های درسی را یک احتیاج در راستای بهبود آموزش خواند و گفت این اقدام، باعث ارتقای سلیقه بصری جامعه و صد البته ایجاد یک تجربه تازه برای تصویرگران به خصوص جوانترها می گردد.

جشنواره طراحی جلد کتاب های درسی به ارتقای سلیقه بصری جامعه یاری می نماید

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، علی بوذری گفت: برگزاری نخستین جشنواره طراحی جلد کتاب های درسی اتفاق مثبتی است؛ اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم، به یاد می آوریم که بین سال های 83 تا 86، یک جشنواره در راستای تصویرسازی کتاب های درسی برگزار گردید که به نظر من، جزو جشنواره های خوب، ارزشمند و معتبر تصویرسازی در دهه 80 به تعداد می آمد. در آن جشنواره به تصویرسازی متن کتاب های درسی پرداخته شد و امروز با یک فاصله 15 ساله، به تصویرسازی جلد کتاب های درسی خواهیم پرداخت.

وی اضافه نمود: تصور می کنم که سه دوره نخست جشنواره تصویرسازی متن کتاب های درسی از چند منظر حائز اهمیت بود زیرا تا پیش از آن تصویرسازی در قالب کتاب های داستانی خود را نشان می داد اما پس از آن تصویرگران بسیار زیادی به این عرصه روی آوردند. در واقع دهه 80 زمانی بود که یک نسل از هنرمندان تصویرساز بروز و رشد پیدا کردند و این افراد همزمان با مفهوم و پدیده تصویرسازی آموزشی آشنا شدند و بسیاری از آنها که در این جشنواره شرکت کردند، بعدها توانستند با کتاب های درسی به شکل بهتر و حرفه ای تری همکاری داشته باشند.

این جشنواره یک نقطه عطف برای تصویرگران کتاب ها درسی است

مدیرعامل انجمن تصویرگران، برگزاری جشنواره در راستای کتاب های درسی را یک احتیاج در راستای افزایش مجذوب نمایندهیت این عرصه دانست و اعلام کرد: فکر می کنم که این جشنواره ها یک نقطه عطف برای تصویرگران کتاب های درسی هم به تعداد می رود زیرا علاوه بر اینکه کتاب ها تصاویر بهتری در خود جای دادند و برای مخاطبان مجذوب نماینده شدند، بخشی از تصویرگران جوان و با استعداد این عرصه هم شناسایی و به جامعه معرفی شدند که در نتیجه به ارتقای سطح کتاب های درسی انجامید.

بوذری برگزاری این جشنواره را گام مهمی در راستای آموزش خواند و گفت: به نظر من، جشنواره ای که برگزار می گردد، بسیار حائز اهمیت است. امروز شرایط از نظر نوع رسانه ها با 15 سال پیش فرق دارد و ما با نسلی روبه رو هستیم که متفاوت از دهه 80 است، بنابراین امکان شناخت استعدادهای تازه به واسطه این رویداد فراهم می گردد.

ایجاد یک تجربه تازه برای تصویرگران به خصوص جوانترها

وی ادامه داد: کتاب درسی از جمله مباحثی است که دانش آموزان سراسر کشور با آن در ارتباط هستند و باید از آن استفاده نمایند، به همین دلیل تمرکز بر این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از تصویرگران امروز تنها بر روی جلد کتاب های داستانی و ... کار می نمایند. این در حالی است که کتاب های غیردرسی به دست تعداد محدودی از بچه ها می رسند و گستردگی کتاب های درسی را ندارند بنابراین ارتقای کتاب های درسی که سال جاری بر موضوع جلد آن قرار گرفته، دارای درجه اهمیت بسیار زیادی است زیرا علاوه بر ارتقای کیفی تصاویر، باعث مجذوب نمایندهیت محتوای آن برای مخاطبان می گردد و آنان را با آثار فاخرتری روبه رو می سازد. در حقیقت این اقدام، باعث ارتقای سلیقه بصری جامعه و صد البته ایجاد یک تجربه تازه برای تصویرگران به خصوص جوانترها می گردد.

مدیرعامل انجمن تصویرگران، تأکید کرد: به نظر من، جلد کتاب، ویترین محتوا و اثر است بنابراین توجه و دقت در طراحی آن باعث جذب مخاطب و توجه به این محتوا می گردد بر همین مبنا هر چقدر، جلد کتاب مجذوب نمایندهتر باشد، کودک یا نوجوان با انگیزه و رغبت بیشتری به سمت آن تمایل پیدا می نماید و علاقه نشان می دهد.

بوذری بر لزوم هماهنگی محتوای کتاب با جلد آن تأکید کرد و گفت: مجذوب نمایندهیت جلد یک کتاب درسی باید با توجه به محتوای آن و صد البته گروه سنی مورد نظر، اجرا گردد بنابراین ضروری است در تصویرسازی آثار، ابعاد مختلف را مدنظر قرار دهیم تا در نهایت به نمونه های مجذوب نمایندهتری دست پیدا کنیم.

وی اعلام کرد: در دوران کودکی ما، بسیاری از مواقع دانش آموزان، کتاب های درسی را با کاغذ جلد می کردند و ما اساساً جلد کتاب را نمی دیدیم اما امروزه، این اتفاق، کمتر رخ می دهد، به همین دلیل جلد کتاب حائز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته است. در واقع اگر جلد کتاب مجذوب نماینده باشد، مخاطب دوست دارد که آن را مقابل چشم خود حفظ کند. همان طور که می دانید، کتاب درسی بالغ بر یک سال با دانش آموز همراه است بنابراین طراحی مجذوب نماینده می تواند انگیزه بیشتری در حفظ کتاب و درک مفاهیم درسی در پی داشته باشد.

مدیرعامل انجمن تصویرگران، خاطر نشان کرد: بر اساس تجربیاتی که در جشنواره طراحی متن کتاب و دوره های قبلی داشتیم، من معتقدم که حتماً این جشنواره هم می تواند در ارتقای سطح جلد کتاب های درسی مؤثر باشد و در نهایت به بهبود فرایند آموزش یاری کند.

بوذری، بر لزوم استمرار این جشنواره تأکید کرد و گفت: به طور کلی این جشنواره می تواند معیارها را برای تصویرسازی جلد کتاب ها تعیین کند به همین دلیل، ادامه و استمرار این رویداد چه در حوزه جلد و چه تصاویر داخلی، به ما یاری می نماید که با تصاویر بهتری در عرصه آموزش روبه رو شویم و بچه ها این سرزمین بتوانند از تصاویر با کیفیت تری استفاده نمایند و لذت ببرند. در واقع به این واسطه، نه تنها مفاهیم به شکل بهتری منتقل می گردد، بلکه این جشنواره می تواند این عرصه را به تصویرگران معرفی کند تا بعد از چند دوره برگزاری این جشنواره، بتوانیم به واسطه آن، تصویرگران علاقمند و با استعداد را شناسایی کنیم. پس از شناسایی استعدادها، ما می توانیم آموزش های تخصصی و پژوهشی هم داشته باشیم تا این افراد بتوانند تعییناً، در زمینه تصویرسازی کتاب های درسی و آموزشی کار نمایند و کیفیت و خروجی بهتری را در نهایت ببینیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 997

به "جشنواره طراحی جلد کتاب های درسی به ارتقای سلیقه بصری جامعه یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره طراحی جلد کتاب های درسی به ارتقای سلیقه بصری جامعه یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید