تاثیر هر احساس روی اعضای مختلف بدن انسان

به گزارش اهدا بلاگ، پزشکان بدون مرز/ دانستن اینکه کدام احساس روی کدام عضو بدن شما اثر میگذارد برایتان جالب خواهد بود، بخصوص وقتی بدانید حسادت، خوشحالی، عشق و… در درون شما چه می نمایند.

تاثیر هر احساس روی اعضای مختلف بدن انسان

تاثیر هر احساس روی اعضای مختلف بدن انسان

احساسات نه تنها در سلامت روح و روان که بر سلامت کل بدن انسان نقش موثر دارند. در این قسمت می خواهیم بدانیم که کنترل احساسات تا چه حد نقش مهمی در سلامت روح و سلامت بدن دارد.

آیا تا به حال به این موضوع فکر نموده اید که احساسات بر نوع نگرش به زندگی و هم از سوی دیگر شرایط سلامت بدنی تان تاثیرگذار است؟ بله احساسات! آنچه که برخی افراد آن را نادیده می گیرند.

با کنترل احساسات نه تنها به خود یاری می کنیم، بلکه انسجام و هماهنگی خاصی بین سلامت روح و جسم خود ایجاد خواهیم کرد. آنگونه که در این بخش از نمناک خواهید خواند، چندین مورد از احساساتی که بر بدن انسان تاثیر گذارند.

1- تاثیر حسادت داخل بدن انسان حسود

در نظر برخی افراد، داشتن حس حسادت البته تا حدی، خوشایند به نظر می رسد. حس حسادت نرمال زمانی شکل می گیرد که فرد احساس نگرانی و هراس از آن دارد که دیگر فردی محبوب به نظر نرسد. حسادت ناسالم و نامطلوب حس محبت بین قلب ها را از بین برده و روابط محبت آمیز و فامیلی را بهم می ریزد.

استرس ناشی از حس حسادت، مقدار ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد بعلاوه بر اثر این حس منفی، برخی علائم از جمله کاهش اشتها ، افزایش یا کاهش چشمگیر وزن، بی خوابی و مسائل گوارشی و غیره ممکن است به سراغ فرد بیاید.

سعی کنید فرد مقابل خود را با همان خصوصیت اخلاقی بپذیرید بعلاوه هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید.درواقع به یاری برخی از این راهکارها اجازه ندهید حس حسادت بر شما غلبه کند.

2- اضطراب و عصبانیت

حس عصبانیت گاهی با حس تنفر، کج خلقی و خشم دیوانه وار همراه است. بروز این حالت ها مواردی از سر درد و بی خوابی گرفته تا مسائل گوارشی، بیماری های پوستی ،حملات قلبی و حتی حالت سکته برایتان را به همراه خواهد داشت.

چنانچه شما یک فرد استرسی باشید، در زمان بروز حالت عصبانیت مقدار قدرت این احساس به مراتب بیشتر خواهد بود. چرا که علایم اختلال اضطراب هم شکل گرفته است بنابراین اجازه ندهید هرگز حس عصبانیت بر شما غلبه کند پس لحظه ای صبر کنید و فقط به این فکر کنید چه چیزی شما را این گونه برآشفته است و سپس با دیگر افراد راجع به آنچه در فکرتان می گذرد، صحبت کنید. سعی کنید راه حلی برای برطرف این مشکل بیابید و در کل اجازه ندهید سلامتی تان به خطر بیفتد.

3- افسردگی

حس افسردگی یک نوع اختلال مغزی است که موجب بروز حالت اندوه و غم می شود. این حس در نهایت موجب بیماری های مختلف و ضعیف شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. بعلاوه حس افسردگی موجب بروز بی خوابی، عدم آرامش در فرد شده و در عین حال افکار مزاحم به مغز هجوم می آورند.

حس افسردگی به همراه حالت اضطراب چه بسا فرد را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهند. افراد افسرده در خصوص مواردی چون تمرکز ، قدرت حافظه و در عین حال توان تصمیم گیری با مشکل مواجهند.

4- تنفر

حس تنفر نسبت به چیزی یا بدتر از آن نسبت به فردی ، یکی از احساساتی است که کنترل آن به شدت سخت است. بروز این حس برخلاف حس ترس و عصبانیت که موجب افزایش سرعت ضربان قلب می شوند تا حدودی از سرعت ضربان قلب می کاهد.

بعلاوه ممکن است فرد دچار حالت دل آشوبی و تهوع شود که درواقع این حالت بر اثر برخی عوامل فیزیولوژیکی در دستگاه گوارش است بنابراین در چنین مواقعی به منظور جلوگیری از بروز این حالت بهتر است نفسی عمیق بکشید. کمی فکر کنید و سعی کنید خلاف این احساس عمل کنید و بالعکس در فکر تان ان چیز یا فرد را جالب و دوست داشتنی تصور کنید و حتی نسبت به آن ها مهربان باشید.

5- ترس

وقتی فرد دچار حالت ترس می شود ؛ اصطلاحا رنگ از چهره اش می پرد. این حالت به علت عملکرد سیستم اتوماتیک عصبی و بروز واکنش ستیز و گریز صورت می گیرد. زمانی که فرد مورد حمله قرار می گیرد، در طی این حالت، رگ ها و عروق خونی خون بیشتری از صورت به سمت ماهیچه های می فرستند تا بدن بتواند آماده واکنش ستیز یا گریز باشد.

6- خجالت

شرم و حیا تا حدی مطلوب است که بر حس اعتماد به نفس و اراده های فردی تاثیر منفی نگذارد. در حالت شرم و حیا نامطلوب و ناسالم ، این رفتار خجالت به نوعی بخشی از وجود فرد شده و برایش حس اضطراب هم در پی دارد.

این موضوع باعث ترشح هورمون کورتیزول که هورمون استرس است شده و درنهایت موجب تنگی عروق خونی و افزایش مقدار سرعت ضربان قلب می شود.

به منظور غلبه بر حس خجالت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. بعلاوه سعی کنید نسبت به اینکه مردم در خصوص شما چه فکری می نمایند و یا چه می گویند، هرگز هراس نداشته باشید. این را هم بدانید تنها کسی که همه حقایق را راجع به شما می داند خود شما هستید! با خودتان بجنگید اما در نهایت برنده این نبرد باشید و سعی کنید به خودتان عشق بورزید.

7- عشق

زمانی که عاشق می شوید، مقدار ضربان قلب تان افزایش می یابد و دستتان عرق می نماید. به گفته پزشکان بروز این حالت به علت ترشح آدرنالین و نوراپی نفرین است و همزمان ترشح اکسی توسین که هورمون عشق نامیده می شود، موجب می شود تا احساس شادمانی و امنیت کنید و هرگزی دردی در بدن احساس نکنید، چرا که نواحی از بین برنده حس درد در مغزتان فعال شده و در کل بدن تان سلامت خواهد بود. در واقع یکی از دلایل طول عمر افراد متاهل نسبت به افراد مجرد همین موضوع است.

8- حس غرور و تحقیر

بروز یک احساس غرور کاذب ریشه در افکار منفی نسبت به دیگران است که فرد تصور می نماید آن ها هرگز از او بهتر نیستند! لذا این حالت او را دچار استرس نموده و مقدار سرعت ضربان قلب فشار خون بالا می رود و گاه حالت درد معده هم برای فرد بروز می یابد. به گفته پزشکان حس غرور فرد را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد بنابراین در مواردی که احساس می کنید نسبت به دیگران بهتر هستید.

بهتر است با خودتان فکر کنید من فقط کمی بیشتر سعی و کوشش داشته ام. همین! در عین حال سعی کنید دیگران را هم ببینید واحساسات ان ها را هم درک کنید.

مردم را همان گونه که هستند، بپذیرید گاهی در روابط خود از آن ها عذرخواهی کنید. اما از طرفی دیگر در روابطت تان با مردم آنقدر ها هم خجالتی نباشید، چرا که این حس تنها چیزی است که آزادی تان را زیر سوال می برد.

9- راضیی

به گفته ارسطو، داشتن حس شادی و راضیی، معنا و هدف زندگی است. شاد بودن و سلامتی بدن رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارند. هرچه فردی راضی تر باشید ، به مراتب در کل از بدنی سالم و طول عمر بیشتری برخوردار خواهید بود. بعلاوه از طرفی داشتن حس شادمانی بر استرس غلبه می نماید.

بنابر نتایج آمار ،استرس تا 18 درصد در افراد سالم و 2 درصد در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای عامل مرگ افراد بود بنابراین سعی کنید فردی را که دوست دارید، در آغوش بگیرید و نه فقط نسبت به دیگران بلکه خودتان را هم دوست بدارید و دیگر این که لبخند را از قلم نیاندازید. بعلاوه خوب است گاهی به سرگرمی خوش بگذرانید و استراحت و خواب شبانه کافی داشته باشید و در کل از زندگی تان لذت ببرید.

10- احساسات خودبخود در برخی سندروم ها

نگاهی کلی به چهره برخی افراد نشان می دهد که دچار اختلالات خاصی در رفتار های اجتماعی هستند. نگاه خیره و حالت چشم ها و لب ها حاکی از چهره ای ناراحت است.

تحقیقات بر روی مقدار مدت زمان حالت چشم های خیره و حالت لب های این افراد نشان داد که در خصوص 15 نفر از افراد مبتلا به سندروم Cornelia de Lange و 17 نفر افراد مبتلا به سندروم Rubinstein-Taybi یکسان بود. بعلاوه هر دو گروه این افراد از خود احساسات مشابهی که به طور خود به خود بروز یافته بود، به لحاظ ظاهری نشان دادند.

اضطراب و استرس بدترین تاثیر را دارند

بسیاری از افراد بر این باورند که هر یک از احساسات بر بخش خاصی از بدن تاثیر می گذارند مثلا استرس و اضطراب بر روی ناحیه گردن و دستگاه گوارش و حس راضیی بر روی قفسه سینه تاثیر گذار است اما بنا بر اطلس بدن انسان، عصبانیت در راس احساسات در بدن بوده و حس عشق و راضیی در کل بدن به شدت احساس می شود.

احساساتی نظیر غم و افسردگی از بین برنده دیگر احساسات فردی که هستند که یک فرد در شرایط عادی می تواند داشته باشد.

حس اضطراب و افسردگی و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری کبد

علاوه براینکه استرس مقدار خطر حمله قلبی را بالا می برد، از سوی دیگر موجب بروز بیماری های کبد هم می شود. در واقع تحقیقات نشان داده اختلال مغزی موجب بروز بیماری قلبی و در عین حال کبدی می شود که این نوع بیماری کبد بیماری کبد چرب غیرالکلی نام دارد که نهایتا منجر به سیروز کبدی و از کار افتادن کبد می شود بنابراین در افرادی که حس اضطراب و یا افسردگی دارند؛ خطر مرگ ناشی از بیماری کبد وجود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 995

به "تاثیر هر احساس روی اعضای مختلف بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر هر احساس روی اعضای مختلف بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید