بعثت پیامبر اکرم (ص)، آغازگر حرکت جهان به سوی نیکی ها

به گزارش اهدا بلاگ، پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: جهانی که در جهالت به سر می برد، با بعثت پیامبر اعظم (ص) حرکت به سوی نیکی ها را آغاز کرد.

بعثت پیامبر اکرم (ص)، آغازگر حرکت جهان به سوی نیکی ها

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت وگو با خبرنگار از ، با اشاره به اینکه بعثت پیامبر (ع) موجب دگرگونی در تاریخ و تحول شگرف در ماهیت خداجویی بشریت شد، گفت: جهانِ در آن زمان به یک آیین و یک پیامبر بیش از هر چیز دیگر نیاز دارد. آن قوم جاهلی که دختران را زنده به گور مى کرد و فریاد مى زد: قبر عجب داماد خوبى است! بسیار جنگ مى کرد و مى پنداشت که این خونریزی ها باعث افتخار او محسوب است.

او با برشمرد برخی از عادات جاهلی مردمان پیش از بعثت اظهار کرد: به خرافات و بت ها و کاهنان و پیشگو ها اعتقاد تام داشتند و ظلم و ستم درمیان آنان شایع بود و عده اى به بهره کشى مى پرداختند و براى مطامع ستمگرانه خود هیچ حد و مرزى نمى شناختند و گروهى نیز با رنج فراوان تلاش مى کردند و از زندگى جز سختى و مشقت بهره اى نمى بردند.

سلمانی عبیات با تاکید بر موضوع که در نقاط دیگر جهان نیز اوضاع بهتر از این نبود و آتش بیداد و تباهى و فساد و فحشا کشور روم و امپراتورى ایران را در خود فرو برده بود، افرود: ادیان مختلف، کتب آسمانی و مقدس پیشین، بزرگان و دانشمندان به مبعوث شدن پیامبری در شبهه جزیره اذعان داشته و برخی از ویژگی های او را برشمرده بودند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با عنوان اینکه همگان در پی یافتن این شخصیت وعده داده شده از سوی کتب الهی و شخصیت های برجسته ادیان بودند، شرح داد: در شهر مکّه و در سرزمین حجاز، مردى زندگى مى کرد که هیچ گاه در باطلى شرکت نجسته، و هرگز از یارى حق کوتاهى نکرده بود و هرگز به گرد گناه نگشته و نیکى و نیکوکارى از حضرتش دور نبود.

او بیان داشت: حضرت محمد (ص) که و در آن زمان به محمد امین مشهور بود، همه شایستگی هاى لازم براى بر دوش دریافت بار سنگین رسالت و همه نشانه هایى که در کتاب هاى آسمانى ذکر شده، در شخصیت او دیده مى گردد.

محدرضا سلمانی عبیات ادامه داد: او از نظر فخر و عظمت از اصیل ترین اعراب و از نظر شرافت و کرامت از والاترین خانواده عرب، و از نظر اخلاق نیکوترین و از نظر کردار برترین، و نزدیک ترین آنان به حق و دورترین آنان از باطل برشمرده می شد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه بسیار اتفاق مى افتاد که حضرت محمد (ص) در مکّه ناپدید مى شد، امّا در حراء مى یافتندش که به عبادت و اطاعت خداوند سرگرم است و به مراسم عبادى خاصّى که براى مکّیان ناشناخته بود مشغول بود، ادامه داد: در یکى از این روزها، پیامبر دوباره از کوه حراء بالا مى رود، امّا گویى همه اشیاء را دگرگون مى بیند. روحانیتى تازه همه وجود او را فراگرفته و بر شعور و احساساتش چیره شده است، ناگاه به آسمان مى نگرد، درهاى آسمان باز شده است، و فرشتگان بر کناره هاى آن ایستاده اند، و جبرئیل به سوى او فرود مى آید و به ایشان مى گوید: بخوان... پیامبر از او مى پرسد: چه بخوانم؟ و جبرئیل آیات سوره علق را قرائت می کند.

این نویسنده تاریخی با عنوان اینکه این رویداد بزرگ در روز 27 ماه رجب به وقوع پیوست که مسلمانان این روز را به عنوان روز بعثت پیامبر باشکوه تمام جشن مى گیرند، بیان داشت: بدین گونه پیامبر به رسالت برانگیخته شد و مرحله اى نوین از زندگى مبارک آن حضرت آغاز شد. زیرا از این پس ایشان تنها به عنوان انسان پاک نهادى که کار نیکو مى کند، و امانت ها را به صاحبانش باز مى گرداند، و در سخن گفتن راستگو است، و از نزدیکان سرپرستى مى کند، به شمار نمى آمد. بلکه ایشان اکنون پیامبر نوید بخش و بیم دهنده اى بود که مسئولیّت رهبرى انسان به سمت خیر و سعادت، و صیانت آنان از شرور و آفات، بر دوش وى سنگینى مى کرد.

او در سرانجام تاکید کرد: به علاوه با بعثت پیامبر، جزیرة العرب، و حتى همه جهان قدم به مرحله نوینى گذارد. دیرى نخواهد پایید که ستم و ستمگرى و شر و طغیان از جهان رخت بر مى بندد، و درهاى خیر و نیکى که به حکومت عدل و نور و خیر و خوبى منتهى مى گردد، گشاده مى گردد.

گ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 70

به "بعثت پیامبر اکرم (ص)، آغازگر حرکت جهان به سوی نیکی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعثت پیامبر اکرم (ص)، آغازگر حرکت جهان به سوی نیکی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید