ببینید: جشنواره گل غلتان درامیریه دامغان

به گزارش اهدا بلاگ، خبرنگاران : یکی از رسوم سنتی به جای مانده از گذشته در منطقه ها مختلف شهرستان دامغان آئین گل غلتان نوزاد در اولین بهار زندگی او می باشد. سال جاری جشنواره گل غلتان به وسیله اهالی شهر امیریه دامغان برگزار گردید.

ببینید: جشنواره گل غلتان درامیریه دامغان

بر اساس این آئین در صورتی که تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گلهای محمدی مصادف گردد تنی چند از زنان فامیل برای چیدن گل به میان باغها و مزارع رفته و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی بشرح زیر اقدام به جمع آوری گل برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد می نمایند.

همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد - کدوم گل قامت و روی تو داره یا محمد

همون ماهی که از کوه می زنه سر - نشان طاق ابروی تو داره یا محمد

پس از جمع آوری گل که غالبا در ساعات آغازین صبح صورت می گیرد گلهای چیده شده را به خانه آورده و پر پر می نمایند سپس نوزاد را به حمام برده و بدنش را شستشو می دهند . پس از خارج نمودن نوزاد از حمام و خشک کردن بدنش او را در میان پارچه ای سفید رنگ که گلهای پرپرشده محمدی در میان آن ریخته شده قرار داده و می غلتانند. این کار غالبا به وسیله مادر، عمه، خاله و یا مادر بزرگ او انجام می گردد. مرسوم است که چهار زن هر یک چهار گوشه از پارچه حاوی گل را گرفته و با نهادن نوزاد همراه با ذکر نام پنج تن و ختم صلوات این آئین انجام می گیرد. پس از لحظاتی کار خواندن روائی و شعر خوانی به منظور توصیف هر چه بیشتر زیبائیهای کودک به وسیله بستگان نزدیک همانند مادر، عمه، خاله و غیره صورت می گیرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1280

به "ببینید: جشنواره گل غلتان درامیریه دامغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید: جشنواره گل غلتان درامیریه دامغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید