ایتالیا یکی از محتمل ترین گزینه ها برای خروج از برگزیت

به گزارش اهدا بلاگ، نظرسنجی ها نشان می دهد در صورت موفقیت آمیز بودن نتایج خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، شمار قابل توجهی از شهروندان چهار قدرت عظیم دیگر اروپایی نیز مایل به خروج از این اتحادیه هستند؛ ایتالیا یکی از محتمل ترین گزینه ها برای کلید زدن برگزیت دوم است.

ایتالیا یکی از محتمل ترین گزینه ها برای خروج از برگزیت

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

در حالی که مذاکرات بروکسل و لندن برای اجرایی کردن برگزیت همچنان با چالش هایی روبرو است، نظرسنجی ها از تمایل شهروندان شمار دیگری از کشورهای عضو این اتحادیه برای خروج از اتحادیه اروپا حکایت دارد.

تارنمای شبکه یورو نیوز در این رابطه نوشت: ایتالیا احتمالاً جزو چهار کشور عظیمی است که اگر ثابت گردد برگزیت برای انگلیس سودمند است، خروج از اتحادیه اروپا را کلید می زند.

نظرسنجی مرکز افکارسنجی ردفیلد و ویلتون نشان می دهد در صورتی که اقتصاد انگلیس با گذشت 5 سال از برگزیت بهبود یابد، تقریبا نیمی از ایتالیایی ها از کشور خود برای ترک اتحادیه اروپا حمایت می نمایند.

در این نظرسنجی شهروندان فرانسه و اسپانیا برای تغییر مناسبات خود با این اتحادیه حمایت متوسط نموده اند. در حالی که شهروندان آلمانی کمترین حمایت را از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا داشته اند.

این نظرسنجی تنها چند هفته پس از تأسیس حزبی ضد اتحادیه اروپا در ایتالیا انجام می گیرد. جیانلوجی پاراگونه، خبرنگار پیشین تلویزیونی دو روز پس از آن که ایتالیا با دریافت یاری مالی اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران کرونا موافقت کرد، این حزب را تشکیل داد.

ایتالیا در صدر حامیان خروج از اتحادیه اروپا

در این نظرسنجی بین 17 تا 18 ژوئیه (27 و 28 تیر) نظر 6 هزار نفر در چهار کشور عظیم اروپایی پرسیده شده است. در این بین ایتالیایی ها با 45 درصد نظر مثبت، بیشترین تمایل را داشتند که از اتحادیه اروپا خارج شوند. پس از آن، فرانسوی ها با 38 درصد و اسپانیایی ها با 37 درصد تمایل نسبتا مشابهی برای خروج از اتحادیه اروپا نشان دادند. در بین آلمانی ها نیز کمتر از 30 درصد موافق بودند که کشورشان چنین اقدامی را در دستور کار قرار دهد.

در این نظرسنجی همچنین یک سؤال جداگانه طرح شد که آیا آنها فکر می نمایند انگلیس، حتی اگر مسائل مالی کوتاه مدت داشته باشد، باز هم در طولانی مدت از خروج از اتحادیه اروپا سود خواهد برد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال، تعداد قابل توجهی از پاسخ دهندگان در فرانسه (45 درصد) و ایتالیا (43 درصد) عقیده داشتند که انگلیس در خارج از اتحادیه پیروز می گردد. در اسپانیا ، 35 درصد معتقد بودند برگزیت در نهایت برای انگلیس پیروزیت آمیز خواهد بود، در حالی که تنها 31 درصد آلمانی ها چنین نظری داشتند.

این در حالی است که با توجه به عملکرد ضعیف اتحادیه اروپا در روبروه با بحران کرونا و اقدامات دیرهنگام نهادهای اروپایی در یاری به کشورهای بحران زده مانند ایتالیا، اعتماد شهروندان این کشورها به کارکرد آن را به شدت کاهش داده است.

الگوبرداری ایتالیایی ها از برگزیت

در ایتالیا بحث های لزوم خروج از اتحادیه اروپا به ویژه پس از شیوع شدید کرونا در غیاب حمایت های اتحادیه اروپا، در محافل سیاسی این کشور درگرفته است و تشکیل حزب ایتالگزیت (Italexit) برایند این امر بوده است. گفته می گردد این حزب نوظهور با وعده آزادسازی ایتالیا از قفس اتحادیه اروپا و پول واحد اروپایی، از حزب برگزیت به رهبری نایجل فاراژ انگلیسی الگوبرداری نموده و آرزوی پیروزیت مشابه دارد.

پاراگونه 48 ساله ابتدا در سال 2018 به عنوان سناتور جنبش پوپولیستی پنج ستاره انتخاب شد و اکنون پس از مخالفت با پیوستن حزب خود به حزب دموکراتیک هوادار اتحادیه اروپا این حزب را تاسیس نموده است. کارشناسان پیش بینی می نمایند با توجه به نارضایتی گسترده در اروپا از اتحادیه اروپا، این حزب بتواند در انتخابات پارلمانی آینده این کشور صندلی مناسبی به دست آورد.

در همین رابطهمتیا زولیانلو دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه بیرمنگام به یورونیوز گفت: برای ارزیابی پتانسیل انتخاباتی واقعی حزب جدید Italexit خیلی زود است. سیستم حزب ایتالیایی با حضور احزاب مختلف که در اتحادیه اروپا به اشکال و درجه های مختلف فعالیت می نمایند، بیش از حد شلوغ است. در حال حاضر احزاب موجود از حمایت انتخاباتی قابل توجهی برخوردار هستند و چشم انداز انتخاباتی حزب جدید بسیار به توانایی آن در همراه کردن آرای هواداران سایر احزاب بستگی دارد.

در این نظرسنجی وقتی از ایتالیایی ها سؤال شد که آیا آنها فکر می نمایند عضویت اتحادیه اروپا تأثیر مثبتی یا منفی بر کشورشان گذاشته است، تنها 32 درصد ایتالیایی ها موافق بودند که این عضویت مثبت بوده و 34 درصد تصور می کردند عضویت در اتحادیه اروپا تأثیر کمی یا بسیار منفی داشته است.

با این حال 57 درصد از اسپانیایی ها معتقد بودند که عضویت در اتحادیه اروپا، تأثیر مثبتی در این کشور داشته است. همچنین 47 درصد آلمانی ها و 39 درصد مردم فرانسه اثرات عضویت در اتحادیه اروپا را مثبت ارزیابی نموده اند.

به گفته زولیانلو بجای مخالفت با ماندن در اروپا، بیشتر ایتالیایی ها از عملکرد تعیین اتحادیه اروپا و از مسیری که در پیش گرفته ناراضی هستند و افزایش نارضایتی از عملکرد اتحادیه اروپا لزوماً به معنای حمایت واقعی از Italexit نیست.

رکود مالی؛ عامل مخالفت نسل جوان با اروپای متحد

اوین درئا مسئول ارشد تحقیقات در مرکز مطالعات اروپایی ویلفرد مارتنز بروکسل با بیان این که چشم انداز بلند مدت حضور ایتالیا در اتحادیه اروپا منفی است، گفت: معتقدم که علت افزایش احساسات ضد اتحادیه اروپا رکود مالی است که از اوایل دهه 1990 شروع شد و با شروع رکود عظیم در سال 2008 و اکنون همه گیر شدن کروناویروس بدتر شده است و این نشان می دهد که چرا ایتالیایی های جوان اکنون به احزاب سیاسی مخالف اتحادیه رغبت پیدا نموده اند.

در این نظرسنجی 41 درصد شهروندان ایتالیایی به این سوال که در صورت برگزاری همه پرسی برای خروج کشورشان از اتحادیه اروپا چه گزینه ای را انتخاب می نمایند، پاسخ مثبت داده اند.

انگلیس 31 ژانویه گذشته (11 بهمن 98) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از 47 سال عضویت ترک کرد و تا آخر امسال میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.

دو طرف مایل هستند تا پیش از سرانجام دوره گذار، درباره آینده همکاری های دو جانبه به توافق برسند. در غیر این صورت روابط انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می گردد که با توجه به چهار دهه روابط دو طرف خسارت های مالی هنگفتی را تحمل خواهد نمود.

ایتالیا و اسپانیا دو کشوری هستند که بیش از سایر اعضای اتحادیه اروپا با پیامدهای منفی بحران کرونا روبرو و زیان های مالی هنگفتی را متحمل شده اند. در کوشش برای برطرف این مشکل سران اعضای اصلی اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه یاری مالی 750 یورویی به کشورهای آسیب دیده را در دستور کار قرار دادند و با وجود مخالفت ها، اواخر تیرماه رهبران اتحادیه اروپا پس از چهار روز مذاکره فشرده،به یک توافق برای پرداخت این یاری به کشورهای درگیر کرونا دست یافتند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 292

به "ایتالیا یکی از محتمل ترین گزینه ها برای خروج از برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایتالیا یکی از محتمل ترین گزینه ها برای خروج از برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید