اقدامات اولین روز آغاز به کار بایدن چیست؟

به گزارش اهدا بلاگ، خبرنگاران : واشنگتن پست نوشت: بایدن؛ آمریکا را مجدداً به سازمانها و موافقت نامه های بین المللی که ترامپ از آنها خارج شده بود بازخواهد گرداند از قبیل سازمان بهداشت جهانی و توافق آب و هوایی پاریس.

اقدامات اولین روز آغاز به کار بایدن چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، واشنگتن پست در سرمقاله روز شنبه خود نوشت: دولت بایدن ؛ منادی سرانجام عصر ترامپ (ترامپیسم) خواهد بود.

واشنگتن پست می نویسد: کشور آمریکا سه سال تحت رهبری دونالد ترامپ زندگی کرد، البته همراه با برخی ناملایمات.

اینک آمریکا در آستانه آن واقع شده است تا تحت رهبری جو بایدن یک آمریکای متفاوت باشد.

البته آن آمریکا، آمریکای جو بایدن نخواهد بود، بلکه آمریکایی است کاملا متفاوت. آمریکایی خواهد بود مشابه آنچه که تا سه سال پیش بود. یعنی آمریکایی که در آن مردم مجبور نخواهند بود هر روز بنشینند و حدس بزنند ببینند چه فکر تازه ای به کلّه رئیس جمهور زده است.

یعنی آمریکایی که در آن دولتمردان بر حسَب لیاقتهایشان و میزان تعهدشان برای خدمت رسانی انتخاب می شوند نه به میزان تملقی که می گویند.

یعنی آمریکایی که در آن رئیس جمهور موفقیتهایش را مرهون عمل به قانون می داند، نه مرهون درجه و رتبه ای که شبکه های تلویزیونی به او می دهند.

مسلما مقصود این سطور آن نیست بایدن، آمریکا را به سالهای دوران ریاست جمهوری اوباما و یا سالهای پیش از آن رجعت خواهد داد، بلکه بایدن مبنای کارش این خواهد بود که در مواجهه با یک آینده نامطمئن و البته خطرناک، بیاید و تمام هنجارها و ارزشهای دمکراتیک را به صف کند.

یک رشته از تغییرات فورا اتفاق خواهد افتاد.

نقطه آغاز کاری بایدن، اولویت دادن به اصل لازم صلاحیت در تفویض پستهای برجسته و کلیدی دولت است.

بایدن چندین دهه تجربه سیاسی دارد. این معاون سابق رئیس جمهور در تمام این سالها از تجربیات گرانبار شماری از تواناترین شخصیتهای سیاسی واشنگتن بهره مند بوده است. یکی از ایشان رونالد آ. کلاین است که به اندازه خود بایدن تجربه خدمت حکومتی دارد و امکان دارد به عنوان رئیس دفتر وی منصوب شود.

سایر اعضاء کابینه بایدن نسبتا تازه واردند از جمله کامالا دی. هریس که به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب خواهد شد.

کامالا هریس اولین زن و اولین رنگین پوست است که مقام معاون اول رئیس جمهور را احراز می کند.

بایدن؛ به محض روی کار آمدن در اسرع وقت جلوی اجرای پاره ای از برنامه های دولت ترامپ را که واقعا مصیبت بار بود می گیرد.

چند نمونه از این برنامه های دولت ترامپ که باطل خواهد شد شامل به هم ریختن مصیبت بار مقررات زیست محیطی، تلاش سیستماتیک در آژانس های فدرال و در دادگاهها علیه طرح بیمه های درمانی اوباماکر ؛ فشار مداوم به وزارت دادگستری برای پیگرد قانونی دشمنان سیاسی آقای ترامپ به اتهامات واهی و در عوض چشم پوشی از جرائم دوستانش.

بایدن؛ آمریکا را مجدداً به سازمانها و موافقت نامه های بین المللی که ترامپ از آنها خارج شده بود بازخواهد گرداند از قبیل سازمان بهداشت جهانی و توافق آب و هوایی پاریس.

بایدن؛ دولت را مجددا موظف خواهد کرد از مهاجران فاقد اوراق هویت که از کودکی به آمریکا آمده اند و اصطلاحا دریمرز (مهاجران در رویای ورود به آمریکا) خطاب می شوند، حمایت کند.

تمام این برنامه ها؛ اقدامات روز اول آغاز به کار بایدن خواهد بود.

در هفته های بعد، بایدن یک گروه کاری تشکیل می دهد تا 545 کودک مهاجری که به دستور ترامپ از والدینشان جدا شده بودند به آغوش خانواده برگردند.

موفقیتهای بزرگ در طولانی مدت بدست می آید.

ترامپ در وب سایتش برای دوره دوم کاری خود هیچ برنامه و سیاست گذاری خاصی را پیش بینی نکرده است بلکه فقط به فهرستی بلند بالا از موفقیت ها اشاره می کند. اما بایدن در مورد همه چیز صفحه به صفحه برنامه ارائه کرده است، از مبارزه با خشونت با اسلحه گرفته تا مواد مخدر و یا اصلاح نظام ورشکستگی.

تجربه سالیان قبل نشان داده است که مردم آمریکا یک نظام بهداشت و درمان قابل قبول را می خواهند. بایدن مبنای سیاستهایش در نظام بهداشت و درمان را همان برنامه اوباماکر می گذارد منتها یک گزینه (آپشن) عمومی هم به آن اضافه می کند.

پس از سالها غفلت عامدانه؛ تغییرات آب و هوایی باید با جدیت تمام دنبال شود. بایدن طرحی معتبر دارد که هدف آن حل مسئله انتشار گازهای گلخانه ای است.

بایدن؛ در مسئله مهاجرت بطورکل سیاستهای ظالمانه ترامپ را کنار می گذارد و یک سیاستی را اتخاذ می کند تا همه افرادی که در این کشور با صلح زندگی می کنند و کار می کنند حضورشان در کشور مآغاز و قانونی باشد. بایدن ترتیبی اتخاذ می کند تا راه ورود به کشور فقط راه قانونی باشد، امنیت مرزها هم با این تدابیر محکمتر خواهد شد.

بایدن؛ سیاست ترامپ در کاهش مالیات ثروتمندان را باطل می کند تا جلوی نابرابری ثروت در جامعه گرفته بشود.

البته بایدن برای اجرای تمام این سیاست ها و برنامه ها نیاز به تصویب کنگره دارد.

در سیاست خارجی؛ بایدن آمریکا را دوباره به حمایت و پشتیبانی از کشورهای خوب باز می گرداند یعنی همان متحدان سنتی واشنگتن که پاسداشت آزادی و دموکراسی جزء ارکان حکمرانی شان است.

ترامپ؛ مسلک و مرامش دم خور شدن با دیکتاتورها و زورگویان قدرقدرت بود و حامی ایشان بود.

بایدن؛ مبنای کارش در سیاست خارجی، ترویج ارزشهای لیبرال است. وی با این چشم انداز، یک اجلاس سران از رهبران دموکراسی های جهان ترتیب می دهد تا این رهبران را مجددا مجتمعشان کند. با اجتماع این دمکراسیها ارزشهای بنیادین لیبرال ترویج می شود.

تک تک کشورهای غیرآزاد در جهان؛ هرکدامشان یک تهدید اخلاقی و امنیتی برای آمریکا هستند. بنابراین آمریکا تمام تلاشش باید این باشد که حتی یک کشور غیرآزاد هم در جهان وجود نداشته باشد.

البته طبیعی است که برای هیچ رئیس جمهوری اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست و هیچ رئیس جمهوری نمی تواند به هرآنچه که قول داده است و یا خواست قلبی اش بوده است عمل کند.

گاهی اوقات شرایطی متفاوت و یا بحرانهایی بوجود می آید که کاملا غیرقابل پیش بینی است.

اما به هر حال توقع مردم از رهبرانشان این است که در قلب؛ چیزی جز حفظ بهترین منافع ملی نداشته باشند.

ترامپ؛ بزرگترین مشکلاتی که کشور گرفتارش بود را بدتر کرد.

ترامپ؛ بحرانهایی که با آنها درگیر بود را متاسفانه بدجوری رفع و رجوعشان کرد.

بایدن؛ روی تکمیل کردن و به نتیجه رساندن کارها متمرکز می شود.

دولت بایدن؛ معرف سرانجام عصر ترامپ خواهد بود.

دولت بایدن؛ پتانسیل آن را دارد در تمام چالشهای محوری که آمریکا به طور خاص و کره زمین بطور عام با آن دست به گریبان است، به یک پیشرفت و موفقیت نائل بشود، موفقیتی در یک جهانی واقعی.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 490

به "اقدامات اولین روز آغاز به کار بایدن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات اولین روز آغاز به کار بایدن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید