اطلاعاتی درباره یک جانور دوزیست ایرانی (قورباغه

به گزارش اهدا بلاگ، در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط دنیا جانوران خاصی مانند دوزیست ها وجود دارند. به علت شرایط جغرافیایی این دوزیستان ایرانی در حال انقراض هستند و مسئولین در کوشش هستند تا از انقراض این گونه های ایرانی پیشگیری نمایند. قورباغه درختی و سمندر لرستانی از جمله این دوزیست های ایرانی هستند.

اطلاعاتی درباره یک جانور دوزیست ایرانی (قورباغه

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت ویلا در شمال با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

خبرنگاران | سرویس علوم - پرچم حیات در خشکی در حدود 365 میلیون سال پیش از حیات در محل اصلی اش یعنی آب ها با ورود دوزیستان پا به خشکی گذاشت. در آن موقع جمعیت دوزیستان خوب و بسیار متنوع بود. عامل اصلی ورود جانوران از آب به خشکی لایه اوزون بوده که به جانوران این اجازه را داده تا پا به خشکی بگذارند و زیر نور آفتاب آسیب نبینند. مهم ترین عامل کاهش تنوع و جمعیت آن ها در چند هزار سال اخیر، نازک شدن تدریجی همین لایه اوزون و آسیب رسیدن به پوست نازک و بی دفاع دوزیستان است.

در ایران ما تنها 20 نوع دوزیست یافت می گردد که شرایط مناسبی هم ندارند. در این جا به آنالیز دو نوع از دوزیستان کشورمان می پردازیم:

1. قورباغه های ایرانی

دو نوع قورباغه مردابی و قورباغه درختی و دو نوع وزغ پابیلچه ای و وزغ رنگارنگ در ایران یافت می گردد. علت اصلی کم بودن تنوع دوزیستان، خشک بودن مناطق وسیعی از ایران است که به آن ها بیابان و کویر می گوییم و برای پوست خشک دوزیستان مناسب نیست.

  • نام علمی Rana ridibunda: قورباغه مرداب معمولی ترین قورباغه ایران است که در بیش تر مناطق ایران که آب وجود دارد یافت می گردد و ممکن است آن را دیده باشید. این قورباغه علاوه بر این که در کنترل آفات نقش دارد، به علم هم خدمت می نماید و جزو حیوانات آزمایشگاهی هم هست. از دیگر نقش های آن می توان در فراوری دارو های ضدقارچی اشاره نمود. هم چنین اولین عمل پیوند قلب دنیا در سال 1950 توسط دکتری روسی به نام سینیستین روی این قورباغه بخت برگشته انجام گرفت و موفقیت آمیز هم بود.
  • نام علمی Hyla savignyi: قورباغه درختی یا همان داروگ گیلانی ها: این قورباغه که کوچک ترین قورباغه ایران به شمار می رود، سبز رنگ است و می تواند برای این که از دست دشمنان در امان بماند، رنگ خود را از سبز تیره تا قهوه ای تغییر دهد.

نقش قورباغه درختی در طبیعت چیست؟ این قورباغه علاوه بر اینکه غذای مناسبی برای پرندگان و مار هاست به دلیل شب فعالی، جمعیت حشرات و خانواده عنکبوتیان را کنترل می نماید. این قورباغه به ندرت برای انسان مصرف غذایی دارد، زیرا در بعضی گونه های آن که در آمریکای جنوبی زندگی می نمایند از غدد روی پوستشان سمی بسیار خطرناک خارج می گردد که شکارچیان بومی از ان استفاده می نمایند. به این قورباغه ها قورباغه دارت سمی می گویند. این قورباغه ها از سمی ترین جانوران روی زمین به شمار می آیند.

گونه قورباغه درختی که در ایران وجود دارد جای نگرانی ندارد و سمی نیست. مردم استان های شمالی بر این باوراند که زمانی که این قورباغه آغاز به آواز خواندن می نماید در اینده ای نزدیک باران خواهد آمد. همچنین نیما یوشیج نیز به این باور اعتقاد داشت و می گفت: قاصد روزان ابری داروگ کی میرسد باران؟

2. سمندر لرستانی

یکی از زیباترین و نایاب ترین حیوانات این سرزمین سمندر لرستانی است و ترجیح می دهد در حاشیه رودخانه های کوهستانی زندگی کند. نسل این حیوان در حال انقراض بوده و احتیاجمند توجه و حفاظت است. پراکنش این پستاندار تنها در ایران و در مناطق محدودی از استان خوزستان، لرستان و زاگرس مرکزی است.

  • نام فارسی: سمندر لرستان
  • نام انگلیسی: Lorestan mountian newt
  • نام علمی: Neurergus kaiseri
  • زیستگاه: این حیوان در در بوته زارها، مناطق تالابی و نهر ها و ابشار های با دمای پایین زندگی می نماید.
  • اندازه: طول این جانور حداکثر به 150 میلیتر می رسد.
  • وضع حفاظتی: شدیدا به حمایت و توجه احتیاج دارد و باید از قاچاق آن جلو گیری گردد.
  • نقش سمندر لرستان در طبیعت: شاخص سلامت محیط است. یعنی وجود این جانور یا دیگر سمندر ها خبر از سلامت محیط از لحاظ آلودگی می دهد، چون سمندر ها بسیار به آلودگی حساس اند.
  • معنی کلمه سمندر: سمندر کلمه ای فارسی بوده و از دو بخش سام به معنای اتش و اندر تشکیل شده که معنی زاده شده از اتش می دهد. در افسانه های کهن ایرانی از سمندر این گونه یاد می گردد.

سمندر لرستانی گونه ای دوزیست دم دار است که تنها در کشور ایران آن هم در نقاط محدودی در لرستان یافت می گردد. این دوزیست به شدت در معرض انقراض است. این گونه سمندر لرستانی بدنی لیز (شبیه به قورباغه) دارد و دارای نقش و نگار زیبایی روی بدنش است. نقش و نگار زیبای این گونه دوزیست و پراکندگی محدود آن باعث جلب توجه بسیاری از افراد علمی و غیر علمی شده است. سمندر لرستانی به دلیل این که شرایط حفاظتی نگران نماینده ای دارد و در معرض انقرلض است برای همه افراد حائز اهمیت است. زیبایی بیش از حد این سمندر و حرکات جذاب این گونه در آب باعث شده است که برای بسیاری از افراد جذاب باشد. موضوع مهمتری که ارزش سمندر لرستانی را در بین سمندر های دنیا بالا برده است، نادر بودن آن است.

در حال حاضر سمندر لرستانی به دلایل مختلف جزء لیست قرمز (Red List) واحد حفاظت دنیای (IUCN) قرار گرفته است. موقعیت حفاظتی این گونه در IUCN در شرایط بسیار بد حفاظتی یعنی CR قرار گرفته است. در سال های اخیر نویسنده شرایط حفاظتی سمندر لرستانی را بسیار نگران نماینده شمرده شده است و احتمال انقراض این گونه در طی دهه آینده را داده است. نتایج تحقیقات این نویسنده روی تاریخ زندگی سمندر های ایران (شامل سمندر لرستانی و کردستانی) نشان داد که سمندر کردستانی خوشبختانه شرایط خوبی دارد، اما متاسفانه سمندر لرستانی با یک بحران شدید اکولوژیکی روبه رو است. این نتایج به وسیله بافت شناسی-سلولی به دست آمده و از دیدگاه اکولوژیکی تفسیری شده است.

زیستگاه سمندر لرستانی در مناطق کوهستانی و صعب العبور لرستان پراکنده شده است. این گونه سمندر برخلاف بقیه سمندر ها در رودخانه ها کمتر دیده می گردد. سمندر لرستانی در آب های سرد آبشاری یافت می گردد و وجود آب فراوان با منبع آبشاری که حاوی اکسیژن بالایی است یکی از مهمترین فاکتور های یاری نماینده به بقاء این گونه است. در حال حاضر استان لرستان تنها استان مسئول حفاظت از این گونه سمندر است.

مطالعات در زمینه سمندر لرستانی محدود است. مطالعات در این زمینه بیشتر محدود به افراد خارجی است که روی این گونه تحقیقاتی انجام داده اند. مطالعات در خاک ایران توسط افراد ایرانی بسیار کم است. پژوهشگران معتقدند مطالعات در زمینه سمندر لرستانی باید در خاک ایران انجام بگیرد نه در شرایط آزمایشگاهی که هم در فواصل بسیار دور از خاک ایران است و هم زیستگاه اصلی سمندر لرستانی است. اخیرا مطالعاتی در زمینه رفتارشناسی این گونه در شرایط طبیعی توسط پژوهشگران صورت گرفته است که به زودی در یک مجله معتبر اروپایی به چاپ خواهد رسید. نتایج این مطالعات یاری بسیاری به بقاء این گونه می نماید. برای یاری کردن به هر گونه جانوری در حال انقراضی در درجه اول باید رفتار گونه و سبک زندگی آن را مطالعه کرد.

منبع: setare.com
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 620

به "اطلاعاتی درباره یک جانور دوزیست ایرانی (قورباغه" امتیاز دهید

117 کاربر به "اطلاعاتی درباره یک جانور دوزیست ایرانی (قورباغه" امتیاز داده اند | 3.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعاتی درباره یک جانور دوزیست ایرانی (قورباغه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید