اردوغان: طرح گروه منطقه ای قفقاز صفحه ای جدید در روابط ترکیه و ارمنستان رقم می زند

به گزارش اهدا بلاگ، رئیس جمهور ترکیه گفت، یک برنامه همکاری منطقه ای در قفقاز که با همتایش در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان مورد بحث قرار داده، می تواند در صورتی که ایروان گامهای مثبت اتخاذ کند صفحه جدیدی را در روابط با ارمنستان رقم بزند.

اردوغان: طرح گروه منطقه ای قفقاز صفحه ای جدید در روابط ترکیه و ارمنستان رقم می زند

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که به منظور شرکت در مراسم رژه پیروزی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به پایتخت این کشور سفر کرد، در اظهاراتی در شهر باکو خواهان تغییر رهبران در ایروان شده و در عین حال به این کشور پیشنهاد پیوستن به گروه منطقه ای و بازگشایی مرزهایش با ترکیه را داد.

شبکه ان.تی.وی به نقل از اردوغان گزارش کرد که به خبرنگاران در پرواز بازگشت از باکو گفت، این گروه منطقه ای که شامل روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ایران و ارمنستان می گردد یک فرصت برد-برد برای همه طرف ها خواهد بود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مشتاق به این طرح است.

بر اساس این گزارش اردوغان گفت: اگر ارمنستان به این فرایند بپیوندد و گامهای مثبت اتخاذ کند، می توان صفحه ای جدید را در روابط ترکیه-ارمنستان رقم زد. تا زمانی که فرصتهای جدید مطرح می شوند، بی تردید منافع ارمنستان هم در این زمینه به طور جدی افزایش خواهد یافت. ارمنستان می تواند از این فرصت بیشترین بهره را ببرد.

او بیان داشت: اگر ارمنستان این فرایند را به شکل مثبت به جلو ببرد، ما مرزهای بسته شده خود با این کشور را باز خواهیم کرد. تنها نگرانی ما یاری به صلح منطقه ای است.

اردوغان در عین حال گفت، ترکیه نقشی مهم در بازسازی مناطق تصرف شده توسط جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ ایفا خواهد نمود و او با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان برای پیشبرد آن در عرض یک سال توافق نموده اند.

اردوغان از سوی دیگر طبق گزارش خبرگزاری آناتولی گفت: این که آمریکا بایستد و با ترکیه با موضوعی مثل قانون کاتسا تقابل پیدا کند، یک بی احترامی به یک شریک مهم ائتلاف ناتو است.

اردوغان با این حال بعدا در سخنرانی خطاب به مقامات حزبش لحن آشتی جویانه تری در پیش گرفته و از سیاستمداران آمریکا و اتحادیه اروپا خواست از نفوذ لابی های ضد ترکیه جدا شوند.

او اظهار کرد: هیچ مساله ای که ما نتوانیم با مصاحبه و همکاری حل کنیم، وجود ندارد.

به نوشته رویترز دو منبع مطلع شامل یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، گفتند که دونالد ترامپ خطاب به دستیارانش از تحریم ترکیه حمایت نموده است.

بر اساس گزارش رسانه های ترکیه، اردوغان در عین حال گفت که در طول دوره چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ مسئله ای نداشته و بایدن هم به خوبی او را می شناسد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 530

به "اردوغان: طرح گروه منطقه ای قفقاز صفحه ای جدید در روابط ترکیه و ارمنستان رقم می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: طرح گروه منطقه ای قفقاز صفحه ای جدید در روابط ترکیه و ارمنستان رقم می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید