آرایه های خورشیدی فضاپیمای لوسی ناسا کامل باز نشده است

به گزارش اهدا بلاگ، فضاپیمای لوسی ناسا که برای انجام یک مأموریت هیجان انگیز صبح شنبه با موفقیت به فضا پرتاب شد، حالا در شروع سفر دچار چالش شده و یکی از آرایه های خورشیدی آن باز نمی گردد.

آرایه های خورشیدی فضاپیمای لوسی ناسا کامل باز نشده است

لوسی (Lucy) برای آنالیز 8 سیارک طی راستای 12 ساله و پیچیده، به سوی مدار مشتری حرکت می نماید. این فضاپیما دو آرایه خورشیدی بزرگ دارد که مجموع مساحت آن ها به 51 متر مربع می رسد. چنین آرایه های بزرگی از این جهت لازم است که در مدار مشتری، لوسی نسبت به زمین، تنها حدود 3 درصد از انرژی خورشید را دریافت می نماید.

بنابراین عملکرد صحیح صفحات خورشیدی برای مأموریت فضاپیما که قرار است دورتر و طولانی تر از هر فضاپیمای خورشیدی دیگر فعالیت داشته باشد، بسیار بحرانی است. اکنون یکی از آرایه های خورشیدی لوسی به طور کامل باز شده است اما فرآیند باز شدن دیگری کامل نشده و در هنگام باز شدن گیر نموده است.

هر چند با وجود این مشکل، به گفته لوری گلیز (Lori Glaze) مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا، هم اکنون هر دو آرایه در حال فراوری برق و انتقال نیرو به لوسی هستند و باتری های فضاپیما را به طور کامل شارژ نموده اند.

این آژانس تأکید کرد: در جهت گیری فعلی فضاپیما، لوسی می تواند بدون هیچ خطری برای سلامت و ایمنی به فعالیت خود ادامه دهد. با این وجود هنوز معین نیست که این موضوع چگونه بر عملیات درازمدت و مانورهای ضروری این فضاپیمای 1.5 تنی برای تنظیم راستا اثر خواهد گذاشت. هم اکنون مهندسان ناسا و لاکهید مارتین به عنوان پیمانکار اصلی فضاپیما، به طور پیوسته برای برطرف این مشکل فعالیت می نمایند.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) رییس کاوش های علمی آژانس هم گفت: مأموریت لوسی ناسا ایمن و پایدار است. دو آرایه خورشیدی مستقر شده اند اما یکی ممکن است کاملا باز نشده باشد. تیم در حال تجزیه وتحلیل داده ها برای معین مراحل بعدی است. هم اکنون بر چالش های بسیاری غلبه نموده و من اطمینان دارم که در این مرحله هم پیروز خواهند شد.

جون سالوت (Joan Salute) معاون برنامه های پرواز در بخش علوم سیاره ای ناسا گفت: ما بسیار خوشحالیم که در این مرحله از مأموریت، بیشترین توان را دریافت می کنیم. هر چند 100 درصد نیست اما تقریبا نزدیک است و این یک خبر عالی است. به گفته او قدرت خروجی از آرایه های خورشیدی به احتمال زیاد بالای 90 درصد سطح مورد انتظار، یعنی 18000 وات است.

یک مقام ارشد ناسا هم اظهار داشت که نگرانی درباره عملکرد فضاپیما وجود دارد اما سرپرستان این مأموریت نسبت به توانایی حل این مسأله بسیار خوشبین هستند. آن ها قصد دارند این هفته درباره مشکل آنالیز بیشتری انجام دهند و راه چاره های احتمالی را شناسایی نمایند.

لوسی که ابتدا به کمربند اصلی سیارک ها و سپس سیارک های تروجان در مدار مشتری سفر می نماید، هم اکنون در مدار گریز از زمین واقع شده است و هیچ امیدی برای برطرف مشکل آن به وسیله فرستادن یک فضاپیمای دیگر وجود ندارد.

این مأموریت 981 میلیون دلاری طبق برنامه ریزی قرار است در سفری 12 ساله یک راستا بسیار پیچیده را طی کند. فضاپیمای لوسی طی این مدت در مجموع 3 بار از گرانش زمین یاری خواهد گرفت تا نخست از یک سیارک در کمربند اصلی سیارک ها با نام 52246 دونالد جانسون (52246 Donaldjohanson) بازدید کند و سپس به دور هشت سیارک تروجان که در مدار مشتری پیرامون خورشید می گردند پرواز کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از آرایه های خورشیدی فضاپیمای لوسی ناسا در حالت کاملا باز

Credit: NASA

منابع: ArsTechnica, SpaceFlight Now

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1057

به "آرایه های خورشیدی فضاپیمای لوسی ناسا کامل باز نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرایه های خورشیدی فضاپیمای لوسی ناسا کامل باز نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید