3 طرز تهیه کشمش آفتابی در آفتاب، آویزان کردن و با آب جوش بدون کپک

به گزارش اهدا بلاگ، کشمش آفتابی یکی از تنقلات پرطرفدار و بسیار مقوی در رژیم غذایی ایرانی ها است. کشمش آفتابی در واقع حاصل خشک کردن انگور با نور آفتاب است و برای تهیه آن می توان از انواع انگورها استفاده کرد. البته روش های تهیه کشمش خشک سبز قلمی یا کشمش پلویی متنوع هستند و می توانید در خانه به روش آفتاب خشک، سایه خشک، طرز تهیه کشمش با دستگاه میوه خشک و بعلاوه در فر، انگور را خشک کنید. اما از قدیم یکی از ساده ترین روش های خانگی برای درست کردن کشمش، یاری گرفتن از نور خورشید بوده است. در این مقاله از در ما طرز تهیه کشمش آفتابی و رازهای خوشمزه شدن کشمش آفتابی بدون شکرک و کپک را به شما آموزش می دهیم.

3 طرز تهیه کشمش آفتابی در آفتاب، آویزان کردن و با آب جوش بدون کپک

مواد لازم برای تهیه کشمش آفتابی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
انگور سالم و رسیدهبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مدت زمان آماده شدن کشمش آفتابی: 2 هفته

مراحل طرز تهیه کشمش آفتابی در خانه

کشمش آفتابی یا کشمش پلویی را مثل می توانید در کنار چای یا انواع دمنوش سرو نموده یا در تهیه انواع شیرینی، شکلات، دسر و حتی انواع غذاها مثل ، و … بهره ببرید. در ادامه طرز تهیه کشمش آفتابی مرحله به مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول: انگورها را بشویید

در ابتدا برای درست کردن کشمش آفتابی با انگور، سعی کنید از انگورهایی بهره ببرید که ترجیحا بدون هسته باشند (مثل انگور عسکری)، سالم، رسیده، بدون خرابی و زدگی باشند. برگ های شاخه های انگور و دیگر ناخالصی ها را جدا کنید. سپس در خوشه های انگور را با شاخه در یک دیگ یا قابلمه بگذارید و روی آنها را آب بریزید تا خوشه ها را بپوشاند.

مرحله دوم: انگورها را آبکش کنید

حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا گل و لای انگور شسته گردد و ناخالصی های داخل خوشه ها، روی سطح آب بیاید. سپس خوشه ها را از آب بیرون بیاورید و در یک آبکش بگذارید. روی خوشه ها را آب بگیرید تا کاملا تمیز شوند. اجازه دهید خوشه های انگور کمی در آبکش بمانند تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

مرحله سوم: خوشه های انگور را در آفتاب بگذارید

در یک محیط باز و جایی که نور آفتاب بتابد، یک پارچه نخی تمیز پهن کنید. سپس خوشه های انگور را با فاصله روی دستمال بچینید. هر 24 ساعت یک بار، خوشه ها را پشت و رو کنید تا آفتاب به همه قسمت های انگورها بتابد و به صورت هماهنگ، خشک شوند. این کشمش ها در نهایت، رنگ تیره ای می گیرند.

مرحله آخر: کشمش آفتابی را نگهداری کنید

بعد از اینکه کشمش ها به مقدار کافی خشک شدند و کمی رطوبت هم در آنها بود، خوشه ها را از روی پارچه نخی جمع کنید. شاخه ها را جدا کنید و دانه های کشمش آفتابی را در یک بطری دربسته یا پاکت فریزری بریزید. کشمش های آفتابی را در یخچال قرار دهید تا تازه بمانند.

ضمناً در صورت تمایل می توانید انواع را به روش های خرید یا اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

روش تهیه کشمش آفتابی به روش آویزان کردن

معمولا کشمش های سایه خشک به روش آویزان شدن درست می شوند، اما با آویزان کردن کشمش ها در آفتاب، دیگر احتیاجی به زیر و رو کردن آنها وجود ندارد. در صورتی که می خواهید کشمش آفتابی آویزان تهیه کنید، یک طناب را 2 طرف دیوار ببندید و خوشه های انگور را روی طناب بچینید.

در این روش، باید جایی که انگورها را می گذارید، تهویه خوبی داشته باشد و در مدت خشک شدن کشمش ها، باران نبارد یا رطوبت به انگورها نرسد. همه قسمت های انگورها که خشک شدند، آن ها را از روی طناب بردارید و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید.

دستور تهیه کشمش آفتابی با آب جوش

درست کردن کشمش آفتابی با آب جوش یکی از روش های متداول برای تهیه کشمش است. در این روش، کشمش زودتر خشک می گردد و مواد مغذی آن بیشتر می ماند. برای تهیه کشمش در آب جوش، خوشه های انگور را با آب بشویید و در یک قابلمه بگذارید. روی انگورها مقداری آب بریزید و اجازه دهید آب آغاز به جوشیدن کند. از زمان جوشیدن آب، به مدت 5 دقیقه صبر کنید و بعد شعله را خاموش کنید.

خوشه ها را آبکش کنید و مانند روش قبل، آنها را روی یک پارچه نخی تمیز در مجاورت نور خورشید بگذارید. در این روش، انگورها بعد از حدود 1 هفته خشک می شوند و می توانید آنها را از خوشه جدا نموده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

ارزش غذایی کشمش برای میان وعده و تنقلات بچه ها

کشمش آفتابی خانگی را می توانید به عنوان یک قرار دهید. بعلاوه می توانید درست نموده و در تهیه آنها، از کشمش هم بهره ببرید.

کشمش حاوی مقادیر زیادی فسفر، کلسیم و پتاسیم است که این مواد معدنی، برای رشد ذهنی و جسمی سالم بچه ها ضروری هستند. کشمش به بهبود حافظه یاری موثری می نماید.

کشمش دارای فیبر بالایی است، به برطرف یبوست و بعلاوه به پاکسازی دستگاه گوارش نیز یاری می نماید. این تنقلات به عنوان یک ملین عالی، هضم را در بچه ها تسهیل خواهد نمود.

هر دانه کشمش در خود مقداری آب، پروتئین، کربوهیدرات، شکر، آهن، کلسیم، منیزیم، فیبر، فسفر، سدیم، ویتامین C، زینک، تیامین، ویتامین B1، B2 و B6، پتاسیم، نیاسین، فولات، منگنز، چربی، ویتامین E و K دارد.

ترکیب این مواد معدنی و ویتامین ها، کشمش را به یکی از ارزشمند ترین تنقلات برای بچه ها تبدیل می نماید که می تواند سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت نموده و از بروز بیماری های مختلف به ویژه بیماری های ویروسی، جلوگیری می نماید.

نکات مهم در انتخاب انگور برای تهیه کشمش آفتابی

  • در زمان انتخاب انگور برای تهیه کشمش آفتابی به نکات زیر دقت کنید:
  • انگورهای درشت و آبدار برای درست کردن کشمش گزینه های بهتری هستند.
  • سعی کنید انگورهای بدون دانه را انتخاب کنید. انگور عسکری جزو برترین انگورهای بی دانه برای درست کردن کشمش هستند.
  • انگورهای زرد نسبت به انگور یاقوتی، محتوای قند و شیرینی بیشتری دارند.
  • به هیچ عنوان انگورهایی را که در آنها آثاری از خرابی، فاسد شدن و کپک زدگی وجود دارد، برای درست کردن کشمش، به کار نبرید.

فوت و فن های خوشمزه شدن و نگهداری کشمش آفتابی

چرا کشمش آفتابی کپک می زند؟

  • اگر در زمان خشک کردن انگور در آفتاب، انگورها کپک داشته باشند، بعد از خشک شدن مقدار کپک آنها بیشتر می گردد.
  • اگر در زمان خشک کردن انگورها، هر 1 روز یکبار آنها را زیر و رو نکنید، کپک می زنند.
  • اگر بعد از درست کردن کشمش، آنها را در محیط مرطوب نگهداری کنید، احتمال کپک زدن آنها وجود دارد.

چرا کشمش شکرک می زند؟

علت شکرک زدن کشمش، کریستالیزه شدن قند انگور است. اگر کشمش ها برای مدت طولانی در یخچال بمانند، ممکن است شکرک بزنند. در این صورت کشمش خراب نشده است و می توانید آن را به صورت تازه مصرف کنید یا در تهیه انواع دسر یا کیک به کار ببرید.

چرا کشمش آفتابی سفت می گردد؟

  • زمانی که کشمش آفتابی را از جلو آفتاب برمی دارید، باید مقداری رطوبت داشته باشند.
  • کشمش را باید در مکانی سرد، خشک و تاریک نگهداری کنید.
  • اگر فضای کافی در یخچال ندارید، می توانید آنها را در کابینت تاریک بگذارید.
  • کابینت یا جایی که کشمش ها را در آن نگهداری می کنید، نباید نزدیک گاز یا یک منبع گرمایی باشد.
  • اگر روی کشمش ها باز باشد یا هوا به آنها نفوذ کند، زود خشک و سفت می شوند.

اگر کشمش سفت شد، چه کنیم؟

قرار دادن کشمش به هر روشی که خشک شده، برای طولانی مدت (بیش از 6 ماه در یخچال یا 1 ماه در محیط باز)، ممکن است باعث خشک و سفت شدن کشمش گردد. در این صورت کشمش ها را به مدت 5 تا 10 دقیقه در مقداری آب جوش بجوشانید و آبکش کنید. سپس با دستمال خشک آب اضافی آنها را بگیرید و بهره ببرید.

می توانید کشمش ها را در یک ظرف مناسب مایکروویو بریزید. به ازای هر 250 گرم کشمش، 10 سی سی آب روی کشمش ها بریزید و به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه، آنها را در مایکروویو قرار دهید. 3 بار این کار را تکرار کنید. سپس کشمش ها را بیرون بیاورید و آب اضافی آنها را بگیرید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 18 مهر 1403 بروزرسانی: 18 مهر 1403 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1529

به "3 طرز تهیه کشمش آفتابی در آفتاب، آویزان کردن و با آب جوش بدون کپک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه کشمش آفتابی در آفتاب، آویزان کردن و با آب جوش بدون کپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید