کم کاری تیروئید در شیرخوارگان، عقب ماندگی ذهنی را در پی دارد

به گزارش اهدا بلاگ، ایرنا/ دکتر مرتضی علیجانپور گفت: غده تیروئید ترشح هورمون تیروئید را به عهده دارد و این هورمون برای رشد و تکامل بچه ها به طور کامل لازم است که بخصوص در چند ماه اول تولد، مهمتر و حیاتی تر می باشد.

کم کاری تیروئید در شیرخوارگان، عقب ماندگی ذهنی را در پی دارد

وی با بیان اینکه تشخیص و درمان بموقع کم کاری مادرزادی تیروئید برای جلوگیری ازآسیب مغزی در ماههای اول زندگی ، امری حیاتی است؛ بیان داشت: دربچه ها مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید مواردی چون تاخیردر تشخیص یا درمان- درمان ناکافی و یا عدم همکاری والدین در درمان صحیح این بیماران در سه سال اول تولد می تواند منجر به آسیب جبران ناپذیرمغزی گردد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم بچه ها دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: شیوع کم کاری مادرزادی تیروئید در جهان یک به چهار هزار بوده که در سالهای اخیر به علت افزایش میزان تشخیص آن به یک به دو هزار افزایش یافته و شیوع آن در ایران به نسبت بالاتر و در حد یک به یک هزار می باشد.

نوزادان در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید به سرعت تحت درمان قرار می گیرند

دکتر علیجانپور با اشاره به اینکه خوشبختانه از سال 1384، برنامه غربالگری کشوری در دوره نوزادی برای تشخیص زودرس کم کاری مادرزادی تیروئید و با همت وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی سراسر کشور راه اندازی شد؛ گفت: این نوزادان در روزهای 3 الی 7 روز تولد غربالگری می شوند و در صورت تائید بیماری، به سرعت تحت درمان قرارمی گیرند.

وی به همین دلیل گفت: به لطف این برنامه ملی درصد بچه های که قبلا بعلت کم کاری تیروئید در کشور دچار عقب ماندگی ذهنی می شدند بسیارکاهش یافته و بیشتر این بچه ها با توجه به تشخیص و درمان صحیح و به موقع، از هوش و تکامل نرمال (همانند بچه ها طبیعی) برخوردار شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: به همه خانواده ها توصیه می گردد که برنامه غربالگری نوزادی را جدی تلقی نمایند و به طور جدی در روزهای 3 الی 7 روز تولد جهت انجام نمونه گیری از پاشنه پا به مراکز بهداشتی مربوط مراجعه نمایندو در صورت تائید نهائی کم کاری مادرزادی تیروئید، این بیماران طبق نظر پزشک معالج و تحت درمان با قرص لووتیروکسین روزانه یکبار در صبح قرار خواهند گرفت.

دکتر علیجانپور با اشاره به اینکه خانواده این بیماران باید به دستورات پزشک معالج درخصوص نحوه صحیح مصرف قرص و مراجعات بعدی همراه با آزمایشات کنترلی، دقت کافی داشته باشند؛ گفت: این بچه ها ضروری است تا 3 سال تحت درمان و مراقبت های نزدیک قرار داشته باشند و از آنجائیکه در درصدی از این بیماران، کم کاری تیروئید به صورت گذرا می باشد، در خاتمه سه سالگی به مدت یک ماه قرص لووتیروکسین قطع می گردد و به طور مجدد آزمایش تیروئید انجام می گردد در صورت عود حالت کم کاری درآزمایش تیروئید، مجدد باید قرص لووتیروکسین آغاز گردد و این بچه ها تا آخر عمر بایستی درمان را ادامه دهند.

وی بیان داشت: در حالت دوم ممکن است آزمایش کودک بعد از قطع یک ماهه دارو، درحد نرمال باشد که در این حالت احتیاج به آغاز مجدد قرص نیست ولی ضروری است در چند نوبت دیگر نیز آزمایش تیروئید تکرار گردد چرا که ممکن است موارد خفیف تر بیماری بصورت تاخیری و در ماههای بعد، عود کند و احتیاجمند آغاز مجدد درمان باشد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم بچه ها دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: با توجه به وابستگی بالای رشد مغز به عملکرد تیروئید به هیچ وجه قطع یکماهه دارو در3 سال اول تولد جهت افتراق موارد گذرا از دائمی نباید انجام گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 275

به "کم کاری تیروئید در شیرخوارگان، عقب ماندگی ذهنی را در پی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم کاری تیروئید در شیرخوارگان، عقب ماندگی ذهنی را در پی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید