کفش بچه گانۀ دو هزارساله ای که در یک معدن نمک پیدا شد

به گزارش اهدا بلاگ، از سال 2001، موزه معدن بوخوم آلمان، تحقیقات باستان شناسی معدنی را در منطقه تحقیقات باستان شناسی خود در دورنبرگ نزدیک هالین انجام داده است. دورنبرگ نزدیک سالزبورگ به علت معدن کاری سنگ نمک عصر آهن خود معروف است.

کفش بچه گانۀ دو هزارساله ای که در یک معدن نمک پیدا شد

به گزارش فرادید، با توجه به خاصیت نمک، این بقایای آلی بطور ویژه ای خوب به جای مانده اند، برخلاف سایر کاوش ها که در آن ها چنین یافته هایی کم هستند. در جریان کاوش های سال جاری در تونل جورجنبرگ، یک کفش بچگانه چرمی پیدا شد.

این کفش تقریباً با سایز یک کفش امروزی سایز 30 (12.5 اینچ) مطابقت دارد. شکل کفش و بعلاوه بند های آن که احتمالاً از کتان ساخته شده اند، هنوز دست نخورده هستند.

پروفسور توماس استولن، رئیس منطقه تحقیقاتی می گوید: ده ها سال است که فعالیت های تحقیقاتی ما در دورنبرگ مکرراً منجر به کشف یافته های ارزشمندی شده است که به ما یاری می نمایند نخستین فعالیت های معدنی این منطقه را از نظر علمی درک کنیم. شرایط کفشی که پیدا شده فوق العاده است. مواد آلی معمولاً به مرور زمان تجزیه می شوند. یافته هایی مانند این کفش بچگانه، بعلاوه بقایای منسوجات یا فضولات، مانند آنچه در دورنبرگ یافت شده، ما را با زندگی معدنچیان عصر آهن اشنا می نماید.

قبلاً چندین کفش چرمی در دورنبرگ کشف شده است، اما پیدا کردن کفش کودک بسیار خاص است، چون اثبات حضور بچه ها در زیر زمین است. افزون بر این، در این مورد استثنایی، بقایای بند کفش از جنس کتان هم سالم به جای مانده است. به این ترتیب، می توان در خصوص نحوه محکم کردن کفش ها نیز نتیجه گیری کرد.

باستان شناسان در مجاورت این یافته سالم مانده، مواد ارگانیک دیگری هم پیدا کردند؛ برای نمونه، تکه ای از یک بیل چوبی به شکل تیغه و بقایای خز و توری که احتمالاً به یک کلاه خز تعلق داشته است.

کار تحقیقات روی فراوری نمک ماقبل تاریخ در دورنبرگ نزدیک هالین در اتریش بخشی از یک پروژه تحقیقاتی طولانی مدت است. حامی مالی این پروژه Salinen Austria AG و Salinen Tourismus است و با همکاری مؤسسه علوم باستان شناسی دانشگاه روهر در بوخوم انجام می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1485

به "کفش بچه گانۀ دو هزارساله ای که در یک معدن نمک پیدا شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کفش بچه گانۀ دو هزارساله ای که در یک معدن نمک پیدا شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفش بچه گانۀ دو هزارساله ای که در یک معدن نمک پیدا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید