چرا باید تهویه بالای سر مسافر در هواپیما باز باشد؟

به گزارش اهدا بلاگ، سیستم تهویه یکی از سیستم های کلیدی هواپیما محسوب می گردد، زیرا ضامن سلامت و راحتی مسافران و کادر پرواز است.

چرا باید تهویه بالای سر مسافر در هواپیما باز باشد؟

اگر عادت دارید به محض نشستن روی جایگاه هواپیما، دریچه تهویه هوای بالای سرتان را برای پیشگیری از بیماری خاموش کنید، بهتر است در پرواز بعدی این کار را انجام ندهید؛ زیرا جریان هوای این دریچه کوچک شما را از جانداران ریز و میکروسکوپی حفظ می نماید و با ایجاد رطوبت بیشتر در داخل کابین احتمال بیمار شدن مسافران را کاهش می دهد.

متاسفانه عموم مردم نگاه مثبتی به سیستم تهویه هواپیما ندارند، در حالی که به گفته دکتر مارک جندرو (Mark Gendreau) این تصور کاملا اشتباه است؛ زیرا در طول 15 سال گذشته هیچ تحقیقی دراین باره انجام نشده است. شاید یکی از دلایل این تصور نادرست عدم آگاهی از نحوه عملکرد سیستم تهویه هواپیما است.

عملکرد سیستم تهویه هواپیما چگونه است؟

بیشتر هواپیماها از سیستم های فیلتر هوای پیشرفته و قدرتمندی استفاده می نمایند. به جز هواپیماهای کوچک و قدیمی، هواپیماهای مدرن و نو مجهز به فیلترهای هوای راندمان بالا (HEPA) هستند. این سیستم های تهویه به طور مداوم هوای داخل کابین را به گردش در می آورند و آن را با هوای تازه ترکیب می نمایند.

هرچه فیلترها کثیف تر شوند، بازدهی بالاتری پیدا می نمایند. به همین علت این فیلترها در یک هواپیمای بزرگ مثل بوئینگ 747 که ظرفیت تعداد زیادی مسافر دارد، به خوبی پاسخگو هستند و گردش هوا خیلی سریع اتفاق می افتد. سیستم تهویه هوای داخل هواپیما تقریبا 15 تا 30 بار در ساعت هوا را تهویه می نماید و به همین علت همواره مسافران در حال تنفس هوای تازه و تمیز هستند.

در واقع، سیستم تهویه هوای داخل کابین را از قسمت دم هواپیما به جلو یا برعکس راهنمایی نمی نمایند، بلکه در قسمت های مختلف هواپیما عمل تصفیه انجام می گردد. در هر یک از این قسمت ها (که در اصطلاح نواحی کنترل دما نامیده می شوند) هوا به وسیله نازل های بالای کابین وارد شده و به وسیله مجاری کنار پنجره ها یا کناره های دیوار (محل الصاق به کف هواپیما) خارج می گردد.

این جریان هوا قبل از ورود به سیستم تهویه HEPA با هوای بیرون ترکیب می گردد تا از مقدار ذرات و آلاینده های آن کاسته گردد. تعداد این منطقه ها تصفیه هوا بسته به نوع و مدل هواپیما متغیر است، ولی به طور معمول هر ناحیه تصفیه هوا 15 تا 30 دقیقه یکبار این فرایند را با ترکیب 50 درصد هوای فیلتر شده داخل با 50 درصد هوای بیرون انجام می دهد.

سیستم های فیلتر هوای هواپیما چه زمانی طراحی شدند؟

طراحی این نوع سیستم فیلتر هوا در هواپیماها متعلق به زمانی است که استعمال دخانیات در هواپیما آزاد بود و ایرلاین ها نیازمند سیستمی قوی برای تهویه کامل هوای داخل کابین در طول پرواز بودند. از این رو، سیستم های HEPA به گونه ای طراحی شدند که بتوانند 99 درصد غبار و آلودگی هوای داخل کابین را کاملا تصفیه نمایند.

آیا این سیستم ها قدرت تصفیه ویروس های هوازی را دارند؟

ویروس های هوازی (مانند ویروس کرونا، سل و سرخک) آن دسته از ویروس هایی هستند که می توانند تا مدت پنج ساعت در هوا شناور بوده و به وسیله قطره های بسیار کوچک منتقل شوند. طبق گفته جندرو، خوشبختانه سیستم فیلتر هوای هواپیماها می تواند هوای محیط اطراف فرد بیمار را کاملا پاکسازی کند.

در واقع، استفاده از باز گذاشتن سیستم دریچه هوا با ایجاد توربولانس در جریان هوای اطراف شما باعث دور شدن این ذرات ناخوشایند و راهنمایی آن ها به سمت خروجی هوا در کناره های دیوار می گردد. علاوه بر این، هوای داخل هواپیما تاحدودی خشک و عاری از رطوبت است و این دریچه ها علاوه بر پاکسازی ویروس ها به تنظیم رطوبت داخل کابین نیز یاری موثری می نمایند.

هوای کدام قسمت هواپیما تمیزتر است؟

فیلترهای هواپیما موسوم به فیلترهای HEPA می توانند تا 99% میکروب های موجود در هوای داخل هواپیما را فیلتر نمایند. این فیلترها در تمام قسمت های هواپیما وجود دارند و به یک مقدار هوا را فیلتر می نمایند؛ ولی هوای بخش فرست کلاس به علت تعداد کم مسافران و فاصله بیشتر جایگاه ها از یکدیگر تمیزتر و مطبوع تر است.

اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / travelandleisure.com
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1193

به "چرا باید تهویه بالای سر مسافر در هواپیما باز باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید تهویه بالای سر مسافر در هواپیما باز باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید