نیروی فضایی آمریکا گواهینامه پرتاب موشک آرتمیس را تمدید کرد

به گزارش اهدا بلاگ، نیروی فضایی آمریکا انتها با درخواست ناسا برای تمدید گواهینامه پرتاب موشک آرتمیس 1 موافقت کرد اما همچنان یک طوفان استوایی در منطقه پرتاب در حال شکل گیری است که می تواند بر برنامه ریزی اجرا شده اثرگذار باشد.

نیروی فضایی آمریکا گواهینامه پرتاب موشک آرتمیس را تمدید کرد

به گفته جان بلوینز (John Blevins) مهندس ارشد SLS ناسا پایان معافیت مورد نظر خود را از نیروی فضایی دریافت کرد و این آژانس اکنون می تواند پرتاب را در 27 سپتامبر (5 مهر) یا 2 اکتبر (10 مهر) پیش ببرد. این سومین کوشش ناسا برای پرتاب موشک طی مأموریت آرتمیس 1 خواهد بود و در صورت موفقیت یک کپسول بدون سرنشین اوریون (Orion) را به مدار ماه می فرستد.

اما برای پرتاب یک پارامتر مهم دیگر هم باید در شرایط مطلوب باشد. این در حالی است که آژانس هواشناسی اقیانوسی آمریکا (NOAA) هشدارهایی را درباره طوفان استوایی تازه ای که هم اکنون در خلیج مکزیک در حال شکل گیری است و شبه جزیره فلوریدا را تهدید می نماید، صادر نموده است.

به گفته تام ویت مایر (Tom Whitmeyer) معاون توسعه سیستم های اکتشافی مشترک ناسا به زودی درباره ادامه زمان بندی پرتاب یا بازگشت مجموعه به ساختمان مونتاژ تصمیم گرفته خواهد شد.

در هفته های گذشته و پس از دومین کوشش ناموفق برای پرتاب SLS، ناسا 27 سپتامبر را به عنوان روز احتمالی بعدی برای فرستادن موشک به ماه مشخص کرد اما با توجه به فراتر رفتن از زمان گواهینامه و برای پرهیز از بازگرداندن موشک و فضاپیما به ساختمان مونتاژ، درخواست تمدید گواهینامه را کرد.

باتری سیستم انتها پرواز که برای از بین بردن موشک در صورت انحراف از جهت اصلی طراحی شده است، باید طی دوره های متوالی شارژ گردد و گواهی دریافت کند. کاری که فقط در ساختمان مونتاژ قابل انجام است. اکنون نیروی فضایی آمریکا با تجزیه وتحلیل اطلاعات ارائه شده از سوی ناسا، به این نتیجه رسید که موشک برای پرتاب، ایمن است.

به نظر می رسد که ناسا نگرانی عمده ای هم درباره طوفان استوایی که به زودی به مرکز فضایی کندی می رسد، ندارد. مقامات این آژانس فضایی اعلام کردند که SLS می تواند در برابر بادهای با سرعت 137 کیلومتر بر ساعت در سکوی پرتاب مقاومت کند. بعلاوه در جهت بازگردانی به ساختمان مونتاژ، مقاومت این مجموعه در برابر بادهای پایدار با حداکثر سرعت 74 کیلومتر بر ساعت است.

در روزهای گذشته آزمایش سوخت رسانی برودتی به خوبی پیش رفت و ناسا طی آن به تمام اهداف اصلی خود دست یافت. این آزمایش برای آنالیز عایق های جایگزین شده در محل اتصالات سوخت رسانی که 3 سپتامبر (12 شهریور) در دومین کوشش پرتاب باعث نشت هیدروژن شده بودند، صورت گرفت. اولین کوشش هم پیش از آن و در 29 آگوست به علت یک سنسور معیوب و خوانش اشتباه دمای موتور، لغو شده بود.

SLS بخش کلیدی برنامه آرتمیس ناسا است که در پی بازگشت پایدار به ماه است. این موشک 50 میلیارد دلاری با تأخیرها و مازاد بودجه روبرو شده است و در حال حاضر به وسیله نشت هیدروژن شکار شده است. طوفان نزدیک می تواند پرتاب افتتاحیه را حتی بیشتر به عقب براند و مرحله بعدی پرتاب از 17 تا 31 اکتبر اجرا گردد.

عکس کاور: مجموعه موشک و فضاپیمای آرتمیس 1 بر سکوی پرتاب

Credit: NASA

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1401 بروزرسانی: 4 مهر 1401 گردآورنده: ehdablog.ir شناسه مطلب: 1341

به "نیروی فضایی آمریکا گواهینامه پرتاب موشک آرتمیس را تمدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروی فضایی آمریکا گواهینامه پرتاب موشک آرتمیس را تمدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید